Hur ska man få i hästarna mer vatten?

G

Graendal

Har hört att det är vanligt att ridhästar "vänjs av" med att dricka tillräckligt mycket, och det är min erfarenhet också. Överallt står det att de ska dricka runt 40 liter per dag, men mina tror jag inte får i sig mer än 20, om ens det? Även om de inte verkar lida speciellt så är jag orolig, vätskebrist är inte hälsosamt alls, ju.

I stallet har de vattenkoppar, plus 20-litershinkar med vatten. Ser dem aldrig dricka ur kopparna (inte ens när de får mat, då brukar ju de flesta hästar dricka?), och hinkarna är nästan alltid orörda. I hagen delar tre hästar på en balja med kanske 50 liter i. Det går definitivt inte åt en sån på en dag.
De har saltstenar inomhus, men eftersom de inte rör dem så får de salt i maten. Vattnar maten åt den ena, den andra hästen äter inte om det är uppblött. Har tänkt börja ge betfor, för det vet jag att hon gillar trots att det är blött.

Vad mer kan man göra..? Vad gör ni med liknande problem?

Sv: Hur ska man få i hästarna mer vatten?

Får dom hö eller hösilage?

Ett par systrar som hade en jätte gammal häst för i tiden brukade ha i melass i vattnet för att den skulle dricka ordentligt. Annars har jag hört att lite äppelkoncentrat i vattnet brukar kunna gå hem.

Jag vet faktiskt inte riktigt men har ofta funderat över ungefär samma sak fast ur en annan synvikel.

För har själv två hästar som var jag än är alltid verkar dricka mer än vad alla andras gör.

Båda dricker i stor sett altid mer än 30 liter/natt och sedan har dom fri tillgång ute i hagen dagtid också, så lär ju dricka något då också. Även om jag aldrig får veta hur mycket.

Har aldrig förstått varför mina dricker men inte andras fast vi står i samma stall har ungefär samma runtiner?

/Camilla

Hm, hur har era tidigare rutiner sett ut?

Blir lite nyfiken och funderar på om dinna är van vid att ha haft vattenhink hela livet/vattenkopp med ordentligt flöde medans dom andra har varit med om att ha stått i stall med vattenkoppar med dåligt flöde i.

Misstänker att det kan ha med det att göra. Har i stort sett alltid haft vattenhink(ar).

Den yngsta vet inte ens hur en vattenkopp fungerar.

Den äldsta har stått ett halvår av dom totalt 7 jag haft henne med vattenkopp. Men minns faktiskt inte om hon hade hink också under det halvåret.
Men vet att hon idag (bokstavligt talat) inte går i närheten av vattenkoppen även om den finns i boxen, den hörnan av boxen är alltid orörd.

Så kan vara så enkelt att dom aldrig har begränsat sitt vattenintag just för att det alltid funnits lätt tillgängligt.

/Camilla

Låter som en rimlig förklaring på det hela tycker jag :)

Min förra ponny stog uppstalad i box på ridskolan men hade alltid vattenhink. För hon var uppbunden i boxen :eek: å henne hade dom kvar i fyra år. Trots att hon inte trivdes. Inte föräns det blev tillsatt en ny stallchef som dom sålde henne. Måste säga att hon verkligen hatar barn sedan den upplevelsen. Gå förbi en unge gick bra. Men mamma med barnvagn och två små barn så tvärnita hon å sprang lite halvdant åt andra hållet :rofl:

Rekommenderat är att hästen ska få tillgång till minst 5 liter/100 kg för att tarmar och mage ska fungera. Sen beror det på vad för foder hästen äter och om det är varmt/kallt/fuktigt/hur mycket den arbetar osv.
Är hästen låg i rang så kanske den inte dricker ute. Då har den ingen som vaktar "vattenhålet" medan den dricker.

En häst dricker mycket vatten åt gången och en vattenkopp måste ge minst 6 L/minut för att hästen ska kunna dricka sig otörstig. Ger vattenkoppen för lite vatten tröttnar hästen på att dricka.

De äter hösilage, mest. Så där får de väl iofs i sig en del..

Och jag tror att det är tillräckligt tryck i vattenkopparna (och utöver dem har de ju hinkar, om inte annat).

Ja annars får du prova å muta :)

Men det går väl att kolla så att hästen får i sig tillräckligt med vatten. Har för mig att man kan nypa i skinnet å om det åker tillbaka på en gång tills sitt "ursprungliga skik" så är inte hästen uttorkad. Var något sådant där iaf. Kommer inte riktigt ihåg. Säkert fler på buke som har bättre koll på det kneppet än jag.

Innan det blir kallt ger vi våra hö (uppblött), och då dricker de ca 40 liter/dygn. Dä vi gått över till hösilage så minskar deras drickande radikalt, ner mot hälften, så det verkar som att de inte har samma behov då.
Var tvungna att byta leverantör iom senaste balarna, coh detta hösilage är mkt torrare, vilket gjort att de dricker mer igen.
Kan du inte kolla om de är uttorkade, alltså nypa tag i en bit hud, och se hur lång tid det tar innan den blir jämn igen?

Ja det är så man gör, så kan man kolla på de flesta djur. Men uttorkade är de inte, inte så att de behöver akut vård. Däremot tror jag att deras drickvanor inte är så bra i länden och kanske att de har vätskebrist emellanåt.

Men ska prova att hälla lite melass i vattnet! Kan man köpa det på Granngården tror du?

Hm, bra fråga. Ring å fråga innan du åker ditt så slipper du åka ut i onödan. Förutsatt att du inte ska ditt endå så klart, dom har ju ganska mycket skojsilojsigt där.

Har hört att det är vanligt att ridhästar "vänjs av" med att dricka tillräckligt mycket, och det är min erfarenhet också. Överallt står det att de ska dricka runt 40 liter per dag, men mina tror jag inte får i sig mer än 20, om ens det? Även om de inte verkar lida speciellt så är jag orolig, vätskebrist är inte hälsosamt alls, ju.

I stallet har de vattenkoppar, plus 20-litershinkar med vatten. Ser dem aldrig dricka ur kopparna (inte ens när de får mat, då brukar ju de flesta hästar dricka?), och hinkarna är nästan alltid orörda. I hagen delar tre hästar på en balja med kanske 50 liter i. Det går definitivt inte åt en sån på en dag.
De har saltstenar inomhus, men eftersom de inte rör dem så får de salt i maten. Vattnar maten åt den ena, den andra hästen äter inte om det är uppblött. Har tänkt börja ge betfor, för det vet jag att hon gillar trots att det är blött.

Vad mer kan man göra..? Vad gör ni med liknande problem?

Det du kan göra så här vintertid är att se till att vattnet har en bra temperatur, inte iskallt och att tillgången är fri. Fyll gärna på hinken ute med en kanna hett vatten när du ställer ut den och sedan på em med och om stallet är minusgrader likaså. Viktigt är också att byta vattnet dagligen och rengöra kärl. Hästar är minst lika måna om rent vatten som vi är.

Jag tror inte på en massa jox och grejer i vattnet. Det må vara hänt om man är på en tävlingsplats en varm dag och hästen inte gillar smaken på vattnet där. Då är det bästa att ta med egna dunkar vatten och näst bästa att ha lärt hästen dricka vatten med lite äpplejuice koncentrat.

Jag tror inte att du skall oroa dig om hästen inte dricker de rekommenderade mängderna. Här handlar det om hästar som står med hö, halm och torra kraftfoder inne mest hela dagarna. Mina hästar är ute stor del av dygnet och äter ensilage och petar runt med munnen i hagen hela dagen, med snö och slask. De rör knappt vattnet i hink eller tunna så här vintertid och inte heller sitt vatten inne över natt. Och uttorkade är det givetvis inte, då skulle de druckit. Bara hästarna har tillgång till vatten så kan man sluta oroa sig.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 119
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 272
Senast: Efwa
·
Avel Mitt sto, född 2008, väntar sitt första föl. Sista seminering var i juli, så hon är inte alltför långt gången i dräktigheten än. Jag...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår