Hur ska man egentligen fodra en häst som...

W

whitetrash

har fång
inte motioneras
hosthäst
på gränsen till mager
inte har en muskel på kroppen

för att få tillbaka hästen till ett gott skick? Lika bra att jag säger på en gång att det är inte min häst så slipper jag bli anklagad för att vara djurplågare.

Tips och råd från er som kan?

Sv: Hur ska man egentligen fodra en häst som...

Det är tyvärr så att många fånghästar får alldeles för lite mat, för ägarna tror att de ska svälta bort fångrisken.

Hade det varit min häst så hade jag nog fodrat den med ett bra hösilage. Och då menar jag bra både hygieniskt (för hostans skull) och näringsmässigt (för att täcka upp både underhållsbehov och tidigare uppkomna brister.

Man måste införa det successivt och som med vilket foder som helst så måste man alltid hålla noga koll på sin fånghäst.

Håller med Ameo, i första hand ett bra grovfoder. Och en uträknad foderstat baserad på ett analyserat grovfoder.

tack till er båda... spinner vidare lite... vad ska man "hålla dem lågt på" s a s? att protein triggar igång fången är väl gamla rön?

Sök här på forumet, Helena Handberg har skrivit utförligt och sakkunnigt i ett par trådar just om fång.

Nej det är inte proteinet du ska vara orolig för, utan energin och fruktaner, kolhydrater. Kommer precis från en fång häst som drabbades idag, dock ej en av mina egna. Här kom vi fram till att hö skulle han ha dagligen, i detta fall 6-7 kg som blötlägges ca 15-20 minuter före utfodring och undvika hösilage i nuläget. Vad hästen inte behöver är onödiga förändringar i mage och tarm, när så sker ska det bli under mycket långsamma och försiktiga övergångar. Han fick även Probimin som är mag och tarm stabiliserande, så småningom ska han få mer foder men detta ska introduceras långsamt och han ska hållas ifrån kolhydrater så långt det är möjligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka