Sv: Hur ska man eg tänka vid hästköp?Den rätta?
Jag satte mig ner och funderade igenom vad jag ville ha för häst. Innan jag började titta. Kallblod, ju grövre desto bättre. Mankhöjd ca 155 cm. Ålder 6-12 år, något år hitt och dit spelade ingen roll. Riden och lugn i det. Vet att jag stressar upp mig ibland och ville ha en stadig häst.
Vissligen dök rätt häst upp för tidigt, var redan tingad. Men det löste sig. Jag letade inte, skulle bara titta vad en sådan häst kunde kosta.
Sedan kan man göra som min sysster. Hon skulle inte ha någon häst. Ev. Skulle hon börja om på ridskola om ett par år, då hon inte ridigt på sju år.
Då hon följer med som smakråd. Jag känner att det inte klickar, med den hästen. Lite ung, lite mycket fart i, men hade det lila extra. Hon föreslår att vi ska dela, så hon tar de första smälarna och vi stöttar varandra. Samt att när hon tröttnar, får jag bestäma hur det blir med hästen. Efter fyra månader köpte hon ut mig. Hon skulle aldrig äga en fjording. De är ju sega, bjuder aldrig fram och om hon skulle ha en ny häst skulle det vara ett varmblod. Kallblod är inget för henne.
Hon kan inte tänka sig att byta ut sin turbo fjording, nu när hon lärt känna honom. Jag hade antagligen sålt vidare. Då det är för mycket häst för mig.
Så är du inte säker leta vidare. Ha med någon du litar på, som vet vad du passar med.