Hur ska jag träna?

M

Midith

Jag rider en islänning på 16 år en gång i veckan och har det gjort under hela våren, det är i stort sett bara jag som rider honom "ordentligt" (blir annars tömkörd, körd och åkt på av småtjejer). Han är fyrgångare (tror jag iaf) och har lätt för alla gångarterna förutom tölten.
Jag skulle vilja tölta honom rent längre sträckor, helst så att man kan njuta av tölten samtidigt istället för som det är nu när man sitter och är djupt koncentrerad för att hjälpa honom tölta.
Jag skulle vilja få honom att trava och galoppera i form, helst på volt.

Det är egentligen bara de målen jag har med honom för tillfället men jag vet inte riktigt hur jag ska komma dit. Och jag ser inte fram emot vintern när jag kommer spendera varje ridpass i paddocken men inte veta hur jag ska komma vidare. Detta med att lägga upp träningspass är inte min starka sida och improvisera är jag verkligen dålig på.

Har ni några råd/tips? Kanske ska säga att han är bra utbildad och kan skänkelvikning, öppna, sluta osv.

Sv: Hur ska jag träna?

Är det verkligen ingen som har något tips?

Jag skulle nog säga att frågan är kanske inte så mycket vad han kan utan snarare vad du kan?
Nu menar jag inte det på ett negativt sätt, utan att om man gör rätt så kan hästen.
Hos mig och min häst så är det definitivt jag som är den svaga länken. :p
Även om min häst har utvecklats något enormt, så är det till största delen på grund av att jag lärt mig mer, och kunnat ge honom det stöd han behöver för att utvecklas.

Sen skulle jag säga att de målen du har är ganska höga för en häst som bara slarvridits och åkts på! Troligtvis fattas muskler och han behöver i så fall få chans stärka sig och det kan ta tid. Så förvänta dig inte att detta ska ske på en månad eller två.

Rent träningsmässigt så har jag några grundpelare som jag tycker är bra för i stort sett allt:
- Rid i skog och mark, så hästen får jobba på balansen och lyfta på fötterna
- Övergångar och tempoväxlingar, korta och läng.
- Rid varierat
- Ha kul!
- Träna på sitsen,det behövs ALLTID!!!!

Där min häst står har vi inte så mycket skog och mark i närheten, så det blir inte så ofta att vi rider dit (det är ganska lång och tråkig väg dit) därför använder vi lite bommar istället för att få till lite småskutt och cavaletti.

För att ge lite mer konktera råd ang. dina mål:
Börja i skritten, det är så mycket lättare att börja där.
Jag tycker att min börjat hitta formen bra i skritt, men han fuskar så det smäller om det på böjda spår och skjuter ut ena bogen. När man får honom att gå rätt så orkar han bara några steg åt gången och han försöker smita undan. Så då får man verkligen kvitto på hur mycket vi har kvar!

Ta det piano är mitt bästa råd, skynda långsamt.
Jag tror att hästen kan behöva lite tid att stärka sig, så passa på nu när det är sommar och rid ut i skogen. Som du sa så kommer ni säkert harva i paddocken tillräckligt till vintern, så spara det tills dess.
Annars tycker jag att det går alldeles utmärkt att träna dressyr ute också. Min häst är som finast när han har varit ute och sprungit bland stockar och stenar! :D:love: Och både han och jag tycker det är kul dessutom! ;)

Om han (som jag uppfattat det) bara är slarvriden på kanske du borde börja ta tag med att få han att bygga muskler? För att en häst ska tölta långa sträckor krävs muskler, så klättra, rid i skog och mark och rid intervaller då och då, det bygger upp konditionen. Rid på böjda spår så han får sätta in bakbenen under sig, det bygger både rygg och magmuskler. Ett tips som funkat bra för mig är att börja tölta från öppnan, då blir hästen mycket böjbar även i tölten. Övergångar skritt/tölt/skritt korta bitar i öppna är också väldigt muskelbyggande!

För det första, som jag förstod det så rider du hästen en gång i veckan? Jag håller med alla nedan om att börja med att bygga hästens muskulatur eftersom det är en stor faktor till hur hästen rör sig. Men för att arbeta muskler så bör du rida iallafall någon dag mer i veckan så att hästen ska hållas igång. Det är lite som att man tränar själv som människa - att träna en gång i veckan ger inte så mycket, men det är bra för kroppen.

Jag vet jättemånga som aldrig skulle rida sin häst om inte den gick i form. Personligen tycker jag att det är en konstig tanke, för hästen går bra när ryttaren och hästen samspelar på ett bra sätt. Tänk inte så mycket på det, ha kul! Temoväxlingar och olika storlekar på volter & ridvägar i paddocken gör det hela roligare.

Det ska vara kul att rida! (:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Jag ska nu bli medryttare på en fin islandshäst, fyrgångare och naturlig töltare. Har ridit islandshäst tidigare men inte...
Svar
5
· Visningar
2 351
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka