Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

jklirla

Trådstartare
Hej
Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort problem som jag inte vet hur jag ska närma mig har fått div olika råd men vet inte hur jag ska göra. Eller om jag ska lämna bort honom till någon mer erfaren människa...
Han kan inte vara själv i stallet.
Det går bra om jag är i stallet och han står i sin box, han gör inget då, mer än att ha stenkoll på mig. Går jag utanför stalldörren får han panik, reser sig och försöker hoppa ur boxen. Vi har tidigare inte haft galler på boxarna men nu har vi det. De "NH" människor jag frågat om råd har sagt att jag skall lämna honom tills han lugnar ner sig, han blir verkligen livrädd, svettas skriker och kastar sig mot väggarna och försöker klättra. Han fick över en fot över boxgallret vid ett tillfälle och sen har jag inte vågat lämna honom igen. Det är som om han slåss för sitt liv. Jag klarar inte av den här metoden, finns det inget "mjukare" sätt att få honom att få bättre självförtroende i stallet på egen hand? För tillfället går han i lösdrift, men jag tar in honom en stund varje dag så han får äta lite kraftfoder och pysslar med honom, jag är i stallet hela tiden och så får han gå ut igen. Kommer detta att bli bättre när han blir äldre tror ni, eller måste det arbetas bort? I hagen går det bra att lämna honom ensam, han springer och gnäggar lite men inget mer. Det är när han blir instängd och ensam som han får panik. Detta hänger givetvis med tex när han ska åka transport själv. Han är superlätt att lasta och hur snäll som helst att köra i transport om han har en vän med, eller mig ( jag vet att man inte får åka i transporten men vid ett tillfälle var jag helt enklet tvungen då han höll på att hoppa över bommen, när jag stod brevid var det inga problem ). Hur kan vi träna på denna fobi, jag blir så rädd att han ska skada sig när han får panik...finns det någon av er som har tips eller råd hur jag kan gå tillväga?!
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Förstår att du blir orolig. Hur reagerar han om du lämnar honom på gången ( och i boxen ) i jättekorta stunder, typ går in i sadelkammaren, runt hörnet, loftet? Träna kortare stunder kanske han klarar av, om man börjar med något så litet som att hämta något i sadelkammaren. Och successivt utöka tiden man är borta. Om han får en tuss hö i boxen under tiden du är borta, håller han sig sysselsatt då?
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Tack för ditt svar! På gången går det bättre att lämna honom, men då vet han att jag är i närheten, vågar inte lämna honom där, eftersom han en gång när jag gick och hämtade hö reste sig och fick över benet över kedjan, då gick grimman sönder som tur var. I boxen, om jag går i väg så att han inte ser mig, börjar han först krafsa med hovarna som en galning, sen börjar han hoppa och resa sig...

Jag funderar att "lägga upp" träningen på så sätt att jag långsamt successivt förlänger tiden så som du skrivit. Men ska jag sluta/komma tillbaka så fort han blir upprörd, eller innan han blir upprörd? Ska jag säga åt honom när han krafsar eller reser sig? Han får nu "träna" på att vara ensam i hagen en stund varje dag, då jag rider min andra häst. Det går bra.

Jag tror att han lider av "traumatisk" separationsångest eftersom han inte fick en snäll eller särskilt bra avvänjning från sin mamma. Jag fick i efterhand höra att han blivit lastad tillsammans med sin mamma i en buss och de sedan tog ut mamman och åkte iväg, han hade en liten box på hästbussen som han hade försökt klättre ur berättade chuffören, det var för ett och ett halvt år sedan nu...:cry:. han var helvilsen när han kom till oss...då hade säljaren sagt att han skulle vara avvand. Men när hon ringde för att höra hur resan gått så sa hon att han inte var det.:confused:.
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Du har ingen möjlighet att låta honom ha några andra djur som sällskap? Tex getter, får, hundar eller katter?
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Det kanske inte är en sådan dum idé!!! Det som oroar mig mest är egentligen att han måste kunna åka själv i transporten, eftersom vi inte får dra båda hästarna samtidigt, om man skaffar sig en get eller två och har i stallet och han vänjer sig vid dem, kanske man kan ha den med som sällskap även i transporten:idea: om man gör om den ena spiltan till en liten box eller nåt...
Eller är det en tokig ide?
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Det växer säker bort, många unghästar går inte att lämna ensamma. Rådet att strunta i att hästen blir så uppstressad som du beskriver tycker jag är djurplågeri.
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Hmm jag är nog inte rätt person att svara på den frågan eftersom jag är en inbiten getälskare ;-) Men skaffa två om du bestämmer dig för att skaffa getter!
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Jag funderar att "lägga upp" träningen på så sätt att jag långsamt successivt förlänger tiden så som du skrivit. Men ska jag sluta/komma tillbaka så fort han blir upprörd, eller innan han blir upprörd? Ska jag säga åt honom när han krafsar eller reser sig? Han får nu "träna" på att vara ensam i hagen en stund varje dag, då jag rider min andra häst. Det går bra.

Jag tror att han lider av "traumatisk" separationsångest eftersom han inte fick en snäll eller särskilt bra avvänjning från sin mamma. Jag fick i efterhand höra att han blivit lastad tillsammans med sin mamma i en buss och de sedan tog ut mamman och åkte iväg, han hade en liten box på hästbussen som han hade försökt klättre ur berättade chuffören, det var för ett och ett halvt år sedan nu...:cry:. han var helvilsen när han kom till oss...då hade säljaren sagt att han skulle vara avvand. Men när hon ringde för att höra hur resan gått så sa hon att han inte var det.:confused:.


Absolut komma tillbaka och berömma innan han blir uppstressad. Sedan utöka tiden men vara lyhörd för hästens reaktion.

Sorgligt att sådana människor får hålla på med hästar.
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Min häst har när hon var yngre haft jätteproblem med att vara ensam (försökt hoppa ut ur boxen). För henne hjälpte det att hitta ett större stall (ca 50 hästar) så hon inte har en aning om om hon faktiskt är ensam inne eller inte. Hon är väldigt ranghög och har hela tiden velat ha koll på "sin flock". Med så mycket hästar som hela tiden går in eller ut så har det helt enkelt blivit för jobbigt att hålla koll på alla andra så nu kan man utan problem lämna henne kvar inne fast alla andra blir utsläppta på morgonen tex. Hon verkar ha fattat att det är ok att vara själv så det har inte kommit tillbaks även om hon står med färre hästar, dock är hon fortfarande är mer uppmärksam på de andra då.
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Enligt min erfarenhet är det här ganska vanligt med hästar som inte lärt sig stå på box redan när de var pyttesmå.
Vår äldsta häst är nu 8 år, uppväxt på lösdrift och han har också haft panik på box om han blir ensam.

Jag tror att det dels växer bort, dels "tränas" det bort i och med att han lär sig att vara "ensam" när man rider. Jag upplever iaf att ju mer trygg vår häst blivit med att vara utan flocken, både hästflocken, samt att jag är "borta" när jag sitter på ryggen, så har han blivit tryggare i boxen också.

Om jag skulle träna något, så skulle det typ vara att börja fodra, gosa, pyssla i boxen. Sedan kanske ställa in hästen med något supergott och slabbigt i krubban(som tar lite engagemang att äta, om han gillar sånt) och gå ur boxen och låta honom äta själv. Dag för dag ökar jag avståndet jag går från boxen medan han äter, och jag kommer tillbaka innan han börjar bli upphetsad.
Kanske, om han är ok med att stå inne med sällskap, så skulle jag se om jag kunde stalla in hästen en period nattetid, så han får lite rutin och ser att det är lugnt att vara i boxen, man äter och sover typ.

Det tar nog tid och en del jobb, det är sjukt mycket lättare när de är vana att vara inne själva från det de är små.
 
Sv: Hur ska jag träna min häst på att vara ensam?

Tack Skuggi och Angel för era svar.
Jag ska lägga upp det såsom du beskriver Skuggi. Han är en ganska cool häst i övrigt så jag tror och har en känsla av att han kommer att mogna till sig även på ensamhetsfronten med tiden. Igår var jag ute på en långpromenad med honom, då hade han gått av sig en massa överskottsenergi och sen fick han gå in och äta lite i boxen och jag ryktade och pysslade med honom. Det gick bättre men han är vaksam. Det som oroar mig är transporten, men jag får låna grannens shettis som sällskap om vi ska åka någonstans. Har läst någonstans att man kan sätta en spegel i transporten så att de liksom får en artificiell vän, har någon hört/provat detta?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp