hur ska jag stärka min hund? (viltspår)

wtf

Trådstartare
Min lilla Tore är 9 månader nu och vi har provat viltspår några gånger.. målet är viltspårschampion i framtiden :)
Dock har jag ett hrm.. litet problem! Han är skraj för lukten tror jag?

Han luktar en stund vid själva skadeplatsen och sedan smyger han iväg i spåret, väldigt försiktigt och det tar riktigt lång tid. Han blir verkligen riktigt låååååång i kroppen när han smyger sådär. Rätt var det är så blir han superskraj och kutar tillbaka till skadeplatsen alternativt några meter bakom mig innan han återigen smyger vidare. Ibland stannar han upp och bara glor, som att han inte riktigt orkar vara aktiv i spårandet.
Han har hittat klöven varje gång, han greppar den men har inget intresse av att hålla den mer. När han hittar den får han massor med beröm :)

Spåren har varit ungefär 30-40 meter långa i ganska enkel skogsterräng..

Hur ska jag träna honom så att han blir mer självsäker? det är ingen feg hund annars.
Jag har aldrig stött på problem förut när jag tränade med min förra hund, så jag känner mig lite lost :p

Sv: hur ska jag stärka min hund? (viltspår)

Så gjorde min gamla Humla i början också, men jag bara fortsatte träna spår utan att fästa vikt vid just det. Hon växte rätt snart ur beteendet och blev den bästa spårhund man kan tänka sig. Enormt spårsäker och en klippa vid skarpa eftersök.

Sv: hur ska jag stärka min hund? (viltspår)

jag testade idag igen, och faktiskt! han pinnade på i ett fint tempo och bar dessutom klöven tillbaka till vägen :)
dock var det två mycket enkla spår, raka och kanske 15 meter långa. Men ändå :) tror inte det skulle vara nåt problem att lägga ett normallångt spår längre..!
Men det är å andra sidan kanske 1½ månad sen jag testade förra gången, så det känns kanske inte så konstigt att det gick bättre idag! tidigare var han lite miljöpåverkad också, rädd för nedfallna träd osv. men vi har tränat på det sen dess så det verkar ju ha hjälpt :)
jag är SÅ stolt över mitt lilla långöra! :love:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 338
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: Ldsi
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 235
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka