HUR ska jag sova?

SusieQ

Trådstartare
Jag har inga direkta sömnproblem, men jag vet bara inte HUR jag ska ligga när jag sover. Ligger jag på vänster sida, somnar vänster ben och höger arm och ligger jag på höger sida stoppas blodtillförseln i höger arm så pass att det börjar värka kopiöst efter bara ngn minut. Ligger jag på rygg mår jag illa eller får ont i bäckenet, magläge skulle nog bara göra ont i magen. Sitter jag upp får jag ont i ländryggen.
Har gissat mig till att detta kan bero på mitt låga blodtryck (hade visserligen stigit till 100/70 sist) som då bidrar till sämre blodcirkulation.

Snälla bukemammor, har ni några tips på hur man kan ligga för att kunna sova iaf en liten stund?

Sv: HUR ska jag sova?

Har du testat att ligga på sidan med en stor, lång "kuddkorv" som du har både mellan benen och håller om? Med en sån kan du vrida dig och ligga lite mellan sida och mage utan att magen kommer i kläm :)

Har löst det lite tillfälligt iaf, kudde mellan benen hindrade benet från att somna iaf. Sen får jag helt enkelt hålla om sambon då somnade inte armen, problemet kommer när sambon går till jobbet (kl.04), men då hittade vi en stor och ganska stum/hård kudde som kunde vara sambostand-in.

Men det blir säkert värre när jag gått lite längre (är 30+4 idag), så då får jag väl klura ut ngn ny lösning.

Det kan funka att ta ett stort täcke som du rullar ihop. Om du är händig med symaskinen så är det ju inte så svårt att sy ett kuddvar till för att hålla ihop allt :)

Jag sov med en lång "korv" som bestod av en lång stuvbit tunnelsytt tyg där jag stoppat in två st långsmala kuddar. Sedan använde jag den som amningskudde (knöt ihop den bakom ryggen) när jag ammade våra tvillingtjejer. Den fungerade tusen gånger bättre än de färdiga amningskuddarna jag provade. När barnen blev längre och behövde mer plats hade jag den inte längre knuten bakom ryggen utan den fick hänga fritt.

Har du provat sova i halvsittande ställning? Jag sover alltid på mage och det var ju helt omöjligt i båda mina graviditeter utan jag fick testa lite olika koncept för att det skulle fungera.

Nu har sambon tröttnat på mitt pustande och stönande när jag snurrar runt i sängen i jakten på en bra sovställning, så han köpte en sån där gravidkudde till mig att sova med. Har provat en natt och jag låg mer stilla än jag gjort på länge men högerarmen somnade ändå, det kan jag väl iofs leva med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 515
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 009
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 708
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka