Hur ska jag lura i min häst Prascaend?

fejko

Trådstartare
Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat rata müslin (hon får en skopa müsli med medicinen mortlad och blandad med müslin). Hur ska jag få i henne medicinen? Först fick hon en tablett gömd i en morot eller ett äpple, men det genomskådade hon ganska snart. Sedan försökte jag spruta in medicinen blandad med Proviva men sedan gick sprutan sönder (det var en extra stor spruta, som egentligen var avsedd för nässköljning).

Är det någon som har något tips om hur man ska få i henne medicinen?
 
Min var likadan, jag fick byta foder att ge med regelbundet. Det som funkade bäst var att linda in i gräs och maskrosblad på sommaren (hon fick inte gå på bete) och på vintern kladda fast tabletten med innehållet från sån slickburk mellan två hästgodisar 😅
 
Jag körde motsatt taktik när min började medicineras och har belönat fram intresse för att ta medicinen. Det gör att även när han (ganska ofta 😅) "tappar" den igen så kan jag ändå bara ge den igen i handen och han tar den. Han är väldigt kräsen och går absolut inte att lura i grejer så jag förberedde mig väl innan jag började medicinera. Är redan alltid lågintensivt stressad över att han i perioder tröttnar på sin mat och inte vill äta sitt salt främst. Ger medicinen med ena handen och belöning med andra även om det numera nog inte spelar så stor roll och jag ger mer mitt framför än i början.

Har funkat i snart 2 år nu, först Pergoquin och nu Prascend.
 
En stallkompis köpte tomma medicinkapslar som hon la medicinen i, stoppade in i kinden och väntade tills han svalt. Sedan fick han något gott.
 
Vår gubbe får helt enkelt sin tablett upplöst i en liiten skvätt vatten och i mungipan med en 5ml spruta.
Har genomskådat alla andra försök men detta har han förlikat sig med, fastän det borde smaka mest illa kan jag tycka...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 977
Hästvård Tips önskas å det snaraste. Hur ska jag få i hästen Finadynet? Blandade med råriven morot men det blev en tugga och det jag handmatade...
Svar
10
· Visningar
2 142
Senast: Asa_S
·
S
Hästvård Hej Jag har ett problem, jag ger min häst fenylbutazon (butta), men nu börjar det bli väldigt svårt att få i henne medicinen. Jag har...
Svar
12
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp