Hur ska jag lättast fixa analysen till hösten?

Domino_s

Trådstartare
Den bonden jag hämtat hösilage av i vinter tar ingen egen analys på sitt grovfoder, hur ska jag då lättast bära mej åt för att fixa en sådan.

Jag vet hur det går till när man gör analyser och vart man skickar m.m

Men.. hur fixar jag lättast prover för att skicka in det, att ta bara från en bal känns ganska futtigt, vi har tagit från minst 5-6 balar när vi testat i tidigare stallar.

Mvh Domino_s

Sv: Hur ska jag lättast fixa analysen till hösten?

Kan du inte göra så nu oxå?
Ta ett prov från varje bal du öppnar. Stoppa i en kraftig plastpåse. Förslut så påsen blir helt lufttät mellan provpåfyllningarna och stoppa i frysen. När du har fått prov från lagom antal balar så klipper du ner, blandar och skickar in.

Eller be bonden meddela när han skördar så du kan ta ute på fältet.

Funkar det verkligen när det ska bli hösilage?

TS-halten kan man ju lätt mäta hemma sen men hur är det med sockret?

TS är väl det det inte fungerar på om man inte balar höet direkt, men övriga värde lär stämma ungefär lika väl som för hö, det är på det viset man brukar ta prov. Självklart ska man analysera provet på lämpligt vis.

Sockerhalten är extra viktig för mej då jag har en som är känslig här hemma..

Helst hade jag ju velat ha analysen klar så tidigt på höstsäsongen som möjligt, nu äter de ju lite, lite gräs och hö.. Men i höst är det tillbaka på hösilage som gäller.
Känns som att det skulle ta extra onödig tid att samla från flera balar, även om detta självklart är en lösning. Ska prata med bonden och se om vi kan hitta någon lösning. Annars får jag helt enkelt byta till en med analys, vilket iofs vore tråkigt då hösilaget är himla fint (till utseende, lukt och enligt hästarna väldigt smakligt)..

Tack för era svar!

Mvh Domino_s

Är det förra årets skörd du ska köpa eller? Årets är inte skördad än någonstans i landet vad jag vet.

Det går att ta ut prov med borr men då ska man veta precis vad man gör. Möjligt att det finns någon i din närhet som har borr och kunskap. Hör dig för i grannskapet.

Håll kontakten med bonden och när de skall bala skörden går du diagonalt över fältet och samlar ihop till ditt prov.

Är det förra årets skörd du ska köpa eller? Årets är inte skördad än någonstans i landet vad jag vet.

Nej, det är detta årets. Detta gäller inte förrens till hösten, vill bara ute i god tid med en lösning. Nu i sommar går de på lite gräs och hö, men till hösten är det dags för hösilage igen..

Mvh Domino_s

Håll kontakten med bonden och när de skall bala skörden går du diagonalt över fältet och samlar ihop till ditt prov.

Antar att jag får göra detta samma dag de balar?
Ger det samma resultat som om man tar prover från flera olika balar?

Mvh Domino_s

Det går att ta ut prov med borr men då ska man veta precis vad man gör. Möjligt att det finns någon i din närhet som har borr och kunskap. Hör dig för i grannskapet.

Jag har varit med när vi tagit prover med borr, så det är inga problem.
Får höra med bonden om han går med på att tag tar prover av balarna.

Mvh Domino_s

Ta aldrig borrprov ur ensilagebalar du förstör varenda bal du tar ur, borrprov tar man ur torrhö inte ur ensilage.

Varenda en som tar analys på sina egna fält tar analysen på fältet precis före det är dags att bala. Man går diagonalt över fältet och tar en tuss med jämna mellanrum för att få ett representativt prov, klipper ner allt och blandar om och tar sen den mängd provföretaget behöver.

Är det torrt hösilage lär inte sockervärdet förändras mer än minimalt, i blött borde den sjunka efter ensilering iom att ensileringen förbrukar socker (tror jag, har aldrig satt mig in så djupt i den biten).

Men du kan utgå ifrån att alla som annonserar ut hösilage med analys är gjorda direkt från fält och inte från färdig ensilerade balar.

Ta aldrig borrprov ur ensilagebalar du förstör varenda bal du tar ur, borrprov tar man ur torrhö inte ur ensilage.

Varenda en som tar analys på sina egna fält tar analysen på fältet precis före det är dags att bala. Man går diagonalt över fältet och tar en tuss med jämna mellanrum för att få ett representativt prov, klipper ner allt och blandar om och tar sen den mängd provföretaget behöver.

Är det torrt hösilage lär inte sockervärdet förändras mer än minimalt, i blött borde den sjunka efter ensilering iom att ensileringen förbrukar socker (tror jag, har aldrig satt mig in så djupt i den biten).

Men du kan utgå ifrån att alla som annonserar ut hösilage med analys är gjorda direkt från fält och inte från färdig ensilerade balar.

Vi tog prover med borr på balarna på förra stället, tejpade med ensilagetejp direkt, alla balar klarade sej utom en. Men jag förstår absolut risken och absolut om bonden ej är villig att ta den. Så det blir nog alternativet att be honom ringa när de ska bala, så får jag åka och ta prov. Deras hösilage har varit ganska torrt så det ska nog fungera fint.

Mvh Domino_s

Antar att jag får göra detta samma dag de balar?
Ger det samma resultat som om man tar prover från flera olika balar?

Mvh Domino_s

Ja, efter höet är stränglagt och precis innan balningen skall påbörjas/precis när de börjat bala i ändan av fältet.

Kan hända bonden har "annat att göra" de intensiva dagarna höbärgningen sker än ringa runt till hästägare så för att säkert vara med och samla ihop till ditt prov får du antagligen vara rätt aktiv i kontakterna själv.

*kl*

Jag har samma problem! Jag ger hö vår och höst så unde vintern köper jag ca 15 balar hösilage. Om jag ska ta ett litet prov av 5 balar har jag ju nästan fodrat färdigt med hösilaget när jag väl fått foderstaten färdig. Hur få balar kan man ta prov av utan att det blir alltför missvisande?
Att hämta prov innan balning har jag tyvärr inte möjlighet till.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar