Hur ska jag lägga upp mina ridpass?

I

Izah

Jag har en liten c-ponny som behöver konditiontränas. Hon har haft en liten "vila" från allt tävlande och tränande sedan juni. Nästa tävling är om en vecka och jag behöver få upp hennes kondition lite grand, och det kommer hon att klara om hon tränas rätt. Idag red jag på en ensilageäng som var nytagen så det var lite hårt, men jag hade broddar endå. Jag red där i 45 minuter och red mycket på volter. Hon var SUPERHET och ganska stark. Hon tyckte det var kul. Men jag behöver ett rejält upplägg. Jag rider ungefär 2 gånger i veckan dressyr i paddoken som är på grus, en gång i veckan (ca) hoppning och 2 gånger uteritt.

Sv: Hur ska jag lägga upp mina ridpass?

Hur många veckor vilade ponnyn? Det tar 5 veckor innan hästen tappar kondition. Om du tränar för mycket för länge övertränar du hästen och då tappar den kondition. Du kan inte bara rida hårt och tro att det blir bättre av det.

Helt ärligt tycker jag att du ska köpa några böcker som handlar om ridning och konditionsträning. Det är mycket enklare att läsa dem än att fråga här om varje pass.

Lycka till.

Hur många veckor vilade ponnyn? Det tar 5 veckor innan hästen tappar kondition. Om du tränar för mycket för länge övertränar du hästen och då tappar den kondition. Du kan inte bara rida hårt och tro att det blir bättre av det.

Helt ärligt tycker jag att du ska köpa några böcker som handlar om ridning och konditionsträning. Det är mycket enklare att läsa dem än att fråga här om varje pass.

Lycka till.

Hon stod helt i en vecka, sedan satte jag igång henne igen. Hon tappade ingen kondis på det, utan hon har bara vart "ledig" ifrån tävlingarna.

Den här tråden är ju snarlik den du startade förut, håller med förra talare.

Ska du träna upp konditonen inför tävlingen eller? Det gör du inte på en vecka.. Låter som ponnyn inte har så bra kondition så tycker inte du ska tävla utan träna upp konditionen och sen tävla efter ett tag, när den har bra kondition så den orkar en hel bana. Så hade jag gjort.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 971
Senast: Hedinn
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2