Hur ska jag lägga mitt första blodspår?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SaraEdman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 16 758
Sv: Hur ska jag lägga mitt första blodspår?

Min poäng är, kan vi förstöra något om vi börjar utan klöv? Och vad skulle det vara?

Jag känner ingen jägare.

Jag ser inga annonser på blocket och jag har inte tid eller möjlighet att åka runt för att leta efter en. Visserligen brukar sambons bil köra på rådjur titt som tätt men det kan vi ju inte räkna med innan helgen :angel:

Risken finns att det blir för svårt för hunden och då kan du mycket väl sabba för framtiden. Det är klöven som hunden ska spåra, blodet är bara extra.

Nej, bättre att vänta tills ni har ordentliga grejer. Varför är det så bråttom att börja just nu i helgen?

Lägg lite personspår, godisspår eller vad som sålänge istället om det är aktivering ni är ute efter.

Klöven är liksom själva grejen. Min hund är så sjukt nöjd när hon har hittat klöven och får bära den hem eller går och gräver ner den i ett hål någonstans. Visst, hon gillar mat också men det skulle aldrig bli samma sak.

Senast ändrad:

Min poäng är, kan vi förstöra något om vi börjar utan klöv? Och vad skulle det vara?

Jag känner ingen jägare.

Jag ser inga annonser på blocket och jag har inte tid eller möjlighet att åka runt för att leta efter en. Visserligen brukar sambons bil köra på rådjur titt som tätt men det kan vi ju inte räkna med innan helgen :angel:

träna sök kan man göra med vad som helst falukorv funkar för små valpar att nosa upp och få smaska i sig som belöning, torrknoppar ute i trädgården också en aktivering.

Med blod utan klöv är lite som bulle utan deg;)

Jag vet faktiskt inte om det förstör, men vi har aldrig lagt blodspår utan att dragit klöv samtidigt, blodet kommer ju lixom från något som man vill att hunden i framtiden ska hitta dvs ett vilt, inte en falukorv precis;)

Men du måste ju söka för hela Sverige! Inte bara Uppsala. Klövarna skickas nerfrusna med posten.

Ser att du verkar bo i Uppsala, Uppsala brukshundcenter brukar sälja klövar om de fått in några. Det beror lite på hur jägarna skjutit har jag för mig.

Men dit kan du ju ringa och fråga. :)

Ligger de i frysbehållare då? För annars lär de tina innan de kan komma in i nästa frys.

Jag har en djuraffär här som säljer klövar - säg bara hur många du vill ha så kan vi fixa. De hade visst både ren, rådjur och hjort. Dejt kan man nog få till. ;)

Låter bra det. Det är liksom inte så blodigt avstånd och jag kan nog tvinga sambon att köra. Kanske tom kan slå till på att fika hos farmor.

har hört att man kan använda skin, stämmer det? och hur gör man då isf?

tänkte även att vi kunde slänga in lite bilder på en stolt hund som hittat sitt byte:) dom ser oftast så lyckliga ut när dom klarat det:)

Här är en mycket nöjd Billy efter sitt första viltspår:
dsc_0155_web_112617980_134417076.jpg

Selen har åkt av, för att markera att jobbet är klart, det är därför han är naken.
Han släppte den inte i första taget, kan jag säga... ;)

kl

Kan ha nämnts i tråden men jag hittade det inte vid en snabb genomläsning:

1) Hur länge bör spåret ligga för en hund som aldrig har spårat viltspår tidigare?

2) Har precis börjat en (vanlig) spårkurs. Är det en dum idé att blanda denna kursen och börja med viltspår? Hunden är 1,5år och har spårat en 20-30 tal kortare personspår tidigare, om det gör någon skillnad.

kl

Kan ha nämnts i tråden men jag hittade det inte vid en snabb genomläsning:

1) Hur länge bör spåret ligga för en hund som aldrig har spårat viltspår tidigare?

2) Har precis börjat en (vanlig) spårkurs. Är det en dum idé att blanda denna kursen och börja med viltspår? Hunden är 1,5år och har spårat en 20-30 tal kortare personspår tidigare, om det gör någon skillnad.

Rätt mycket blod och vänta runt en timme, beroende lite på vilken metod man har använt för att få ut blodet.

Jag skulle inte börja med båda spåren samtidigt, träna in ett och befäst det och sedan börja med den andra typen eftersom det är jättesvårt att ha koll på att hunden verkligen följer blodspåret och inte spårläggaren, och svårt att korrigera eftersom den annars ska följa "människospåren".

Tack för ditt svar!

Har hört/läst att blodspår i regel har betydligt mycket längre liggtid än personspår, stämmer detta (generellt) även för nybörjarspår?

Kommer nog antagligen använda mej av någon slags flaska för att droppa blodet med. När du skriver rätt mycket blod, menar du då "stora droppar" eller med tätare mellanrum? Hur tätt?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är...
2
Svar
23
· Visningar
2 258
Senast: ElinAgnes
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 276
  • Låst
Hundhälsa Eftersom min lilla vovva börjat tycka jag är jäääätte tråkigt när jag är borta hela dagarna och inte hinner aktivera henne som innan...
Svar
14
· Visningar
5 489
Senast: lillebill
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
3 024
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka