Hur ska jag lägga mitt första blodspår?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SaraEdman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 16 758
Sv: Hur ska jag lägga mitt första blodspår?

Blodspåret får en smalare "korridor" ju längre det ligger. Efter en timme är "korridoren" alltså ganska bred, vilket är ganska lämpligt för nybörjarhundar.

Mängden blod beror på spårets längd. Droppa vid varje steg i början av spåret (+ en skätt vid uppstampet) och sedan varannat steg. Jag tror inte att dropparnas storlek är så himla relevant.

Ligger de i frysbehållare då? För annars lär de tina innan de kan komma in i nästa frys.

Det gör inget om de tinar. Jag (och alla jag känner) använder samma klöv flera gånger i träningen. De "håller" flera användande, naturligtvis beroende på hur länge spåret får ligga. Vid prov ska man dock få oanvänd klöv, men i praktiken är det inte alltid så.

Jag kollade i frysen men tyvärr fanns det bara en klöv där just nu, annars hade du kunnat komma och hämta. Jag har för första gången på flera år TVÅ nya hundar att träna. Och nu är det snart snöfritt! *gnuggar händerna*

Lite kommentarer:

Jag späder alltid ut blodet. Enklare att hantera då. Vissa hundar blir förvirrade om man använder flaska. Om man har en som fattar nada och vimsar runt kan det vara bra att prova med spårkäpp så att blodet verkligen kommer ner. Men de allra flesta funkar med flaska.

Första gången låter jag bara spåret ligga en halvtimme sådär. Men varje hund är individuell. Jag har en hund man kunnat sätta på ett provspår första gången hon spårade. Hon fattade direkt. Den andra tyckte att blodet var jätteläskigt första gångerna. Hon smög fram i spåret (och har en son som gör på samma sätt). Nu är den hunden tveklöst min bästa, främst för att hon ALDRIG ger sig.

Om att dra klöv: jag har gått spår med mina hundar i Norge och där drar man INTE klöv. Hundarna spårade likadant. Ibland, när man släpar omkring på den där jämra klöven, undrar jag hur mycket den egentligen är i backen. Den hoppar över stubbar, ris etc. Däremot tycker jag att det är viktigt att man har med klöven från början för att hunden skall få lära sig vad som ska hittas, vad som är målet. Ingen av mina hundar har sett klöven som den ultimata belöningen. Den bästa av dem (hon är riktigt bra!) lade jag nästan ner mest tid på att få henne att verkligen markera spårslutet och att se klöven som en belöning. Det tog ett tag innan hon var såhär nöjd med den:

Myrtmskank.jpg

Nu talar jag väldigt mycket ur ett prov-perspektiv. Det är kanske annorlunda om man från början tränar för skarpa situationer.

Snabb fråga:

Hur mycket "får" det blåsa?
Enligt yr och klart blåser det lätta brisar här idag (6-7 m/sek). Är det okey eller för mycket?
I morgon kommer det att blåsa mindre (2-5 m/sek) - ska jag vänta eller spelar det inte så stor roll?

Tillägg: Jag kan lägga både gärdesspår och skogsspår.

Vinden spelar egentligen ingen roll. Särskilt inte om du tänkt gå prov, då dom aldrig tar hänsyn till om det blåser mycket = himla bra att ha tränat på det innan. Snarare en uppmaning till hunden att verkligen gå ner i kärnan och hålla sig där och inte vinda.

Det enda jag brukar tänka på är att försöka (Vinden kan ju lika gärna vända) ha starten i medvind så hunden inte går in med hög näsa och vindar direkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är...
2
Svar
23
· Visningar
2 258
Senast: ElinAgnes
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 276
  • Låst
Hundhälsa Eftersom min lilla vovva börjat tycka jag är jäääätte tråkigt när jag är borta hela dagarna och inte hinner aktivera henne som innan...
Svar
14
· Visningar
5 489
Senast: lillebill
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
3 024
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka