K
KiiiWiii
Jag kan skritta hästar på tygeln (oftast) men hur ska jag göra för att hålla kvar det i traven och galoppen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En häst som går ärligt på tygeln i skritt kommer behålla det i alla gångarter.
Min ridlärare säger att man ska klämma åt med skänklarna samtidigt som man lirkar med bettet.
Det säger många ridlärare som vill få sina elever att känna sig duktiga
Man behöver inte vara mycket obalanserad för att störa hästen! Stabilitet och följsamhet är nyckelorden till en trevlig kontakt i munnen och tills man har det så är det inte lätt...
Vi gör ett ex. du skrittar på hästen. Den har huvudet nere och går 'normalt'. Sedan vill du över till trav och då tar den upp huvudet. Vad mer som händer? I skritten går den just bara med huvudet nere, inget stöd (falsk eftergift). Skritten är inte energisk nog att den kan ge det heller. När du sen ber om trav ber du om mer energi, att den behöver ta i lite mera och är hästen inte mjuk för skänkeln (spänd) så kommer det ta emot. Det kan dessutom vara så att händerna är för flaxiga för hästen, att du saknar stabilitet i kroppen (ut i armarna) och flexen i armbågen. Man kanske omedvetet rider lätt med händerna, eller man kan göra små små luggningar i munnen för varje steg.
Mitt mantra för denna veckan; Kan du inte rida hästen lång och låg så kan du inte heller rida den kort och hög. Alltså, kan du inte få hästen att med stöd följa med handen till låg form så kan du heller inte korta upp den (då kommer den endast knäcka av). Här krävs den fina konsten att samverka mellan hand och skänkel.. Att rida en häst ärligt på tygeln tar faktiskt lång tid att lära sig! Men innan man ger sig på att reglera formen ska man först bara lära sig hålla jämn kontakt med bettet, där hästen vill ha huvudet. (hitta stödet, som krävs för att reglera)