Hur ska jag kunna rida på tygeln?

K

KiiiWiii

Jag kan skritta hästar på tygeln (oftast) men hur ska jag göra för att hålla kvar det i traven och galoppen? :laugh:
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Det är tyvärr inte så lätt att det går att lära sig efter att fått tips på ett forum.
Det krävs en tränare som lotsar dig rätt på just den hästen du sitter på.

Det första är att du måste göra är att sluta bry dig om hur mycket hästen böjer på nacken och var hästen har huvudet. Hela grejen går ut på att du ska få hästen att arbeta aktivt med bakdelen, sätta under sig och bli lätt i framdelen då kommer formen på halsen automatiskt.

Hästen måste ha en bra bjudning, alltså hästen ska vilja mer än den får. Detta är inte alls enkelt att lära sig och låt dig inte luras av alla hästar som går och "knäpper av" i nacken. Det betyder inte alls att hästen går på tygeln.

Lycka till!
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

nää det förstår jag, men man kan lära sig lite hur man ska göra ändå!
Jaa det finns många hästar som bara knäcker av och ändå arbetar i fel form...
Tack så mycket :D Känner mig faktiskt lite smartare nu!
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Jag instämmer med fg talare och vill tillägga att du bör ta hjälp av en tränare eller rida lektion för att lära dig att rida en häst på tygeln. En häst som går ärligt på tygeln i skritt kommer behålla det i alla gångarter. Lycka till :)
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

En häst som går ärligt på tygeln i skritt kommer behålla det i alla gångarter.

En häst kan väl gå ärligt i form i skritt men ändå tappa den i traven? Pga att ryttaren kommer i obalans lättare i den gångarten eller för att hästen inte har muskler nog att hålla samma form i högre tempo? Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Tänkte lite samma sak. En hemskt omusklad och otränad häst kan väl inte orka bära upp sig i galoppen lika bra som i skritt till att börja med? Då tappar den ju formen.
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Jag kan tänka mig att det har med lite av varje att göra? men känner inte att jag har så dålig balans i traven dock! Galoppen är min sämsta gångart, jag kan inte göra en bra galopp skänkel kan det bero på det? :) Jag har dålig kontroll på galoppn i mellan åt och då jobbar jag bara med att antingen få galopp eller få stopp på den! Men i traven tycke jag att det borde fungera nu!

Och öva hör såklart hit ;D
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Min ridlärare säger att man ska klämma åt med skänklarna samtidigt som man lirkar med bettet.
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Alltså ursäkta men vafan är det för ridlärare? om det ändå vore SÅ enkelt. men hästen måste ju bjuda bakifrån till att börja med.
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Självklart är det så, att kräva perfekt form av en omusklad häst som inte har nån kondis är ju väldigt oproffsigt. en lägre form på dessa ev fri form. Bara kräva det man vet att hästen kan klara allt annat är önsketänkande och blir ett evigt ryckande och slitande.
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Jaa, jag vill ju kunna rida på mjukt och korrekt som möjligt!
Antar att halvhalter har en stor del i det hela?:)
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Plus tempoväxlingar, öppna, sluta m.m. Man behöver också en god och följsam sits och koordination i hjälpgivningen. Ridning helt enkelt.
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Man behöver inte vara mycket obalanserad för att störa hästen! Stabilitet och följsamhet är nyckelorden till en trevlig kontakt i munnen och tills man har det så är det inte lätt...

Vi gör ett ex. du skrittar på hästen. Den har huvudet nere och går 'normalt'. Sedan vill du över till trav och då tar den upp huvudet. Vad mer som händer? I skritten går den just bara med huvudet nere, inget stöd (falsk eftergift). Skritten är inte energisk nog att den kan ge det heller. När du sen ber om trav ber du om mer energi, att den behöver ta i lite mera och är hästen inte mjuk för skänkeln (spänd) så kommer det ta emot. Det kan dessutom vara så att händerna är för flaxiga för hästen, att du saknar stabilitet i kroppen (ut i armarna) och flexen i armbågen. Man kanske omedvetet rider lätt med händerna, eller man kan göra små små luggningar i munnen för varje steg.

Mitt mantra för denna veckan; Kan du inte rida hästen lång och låg så kan du inte heller rida den kort och hög. Alltså, kan du inte få hästen att med stöd följa med handen till låg form så kan du heller inte korta upp den (då kommer den endast knäcka av). Här krävs den fina konsten att samverka mellan hand och skänkel.. Att rida en häst ärligt på tygeln tar faktiskt lång tid att lära sig! Men innan man ger sig på att reglera formen ska man först bara lära sig hålla jämn kontakt med bettet, där hästen vill ha huvudet. (hitta stödet, som krävs för att reglera)
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Skaffa längre tyglar! :D
Nä men seriöst, oftast är det väl lättare att rida i form när hästen har lite fart? Så länge man kan hålla balans och sits alltså, och inte bli hängande i tygeln...
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Det säger många ridlärare som vill få sina elever att känna sig duktiga :grin:

Tyvärr är det ju så..

Ridning är en hel vetenskap och det tar många år att lära sig, sen är alla hästar olika och trivs med olika ridning. Titta på mig och min häst, han köpte jag i april, jag har alltså haft honom i nästan ett år och först nu har vi börjat fatta varandra, och då har jag ändå ridit sen jag vart sju, jag kan rida, men jag behöver tid på mig att lära känna hästen jag sitter på, vissa har ju turen och skickligheten att kunna sitta upp på en häst och känna lite och sedan funkar det, jag har inte varken turen eller skickligheten.

Låt det ta tid, skynda långsamt med hjälp av tränare som kan lotsa dig rätt i ridningen, och funkar det inte i trav och galopp så vänta med den, ingen ide att trava och galoppera bara för att. Rid korta pass och rid då på dom passen, ibland kan jag känna att nu är min superlydig, mjuk, alert mm i skritt och trav, då struntar jag i galoppen eftersom jag vet att han blir pigg och okoncentrerad, är han dock tvärtom så galopperar jag en del i början för då spänner han av!

Lycka till och ha roligt på vägen, glöm inte att ridning ska vara roligt både för dig och hästen!!
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Ridning är en hel vetenskap och det tar många år att lära sig, sen är alla hästar olika och trivs med olika ridning. Titta på mig och min häst, han köpte jag i april, jag har alltså haft honom i nästan ett år och först nu har vi börjat fatta varandra, och då har jag ändå ridit sen jag vart sju, jag kan rida, men jag behöver tid på mig att lära känna hästen jag sitter på, vissa har ju turen och skickligheten att kunna sitta upp på en häst och känna lite och sedan funkar det, jag har inte varken turen eller skickligheten.

Låt det ta tid, skynda långsamt med hjälp av tränare som kan lotsa dig rätt i ridningen, och funkar det inte i trav och galopp så vänta med den, ingen ide att trava och galoppera bara för att. Rid korta pass och rid då på dom passen, ibland kan jag känna att nu är min superlydig, mjuk, alert mm i skritt och trav, då struntar jag i galoppen eftersom jag vet att han blir pigg och okoncentrerad, är han dock tvärtom så galopperar jag en del i början för då spänner han av!

Lycka till och ha roligt på vägen, glöm inte att ridning ska vara roligt både för dig och hästen!![/QUOTE]


Jätte bra svar måste jag säga! Tack för det! Alla sporter handlar ju om att öva ;)

Tack, jag ska nog försöka minnas att ridning faktiskt är väldigt kul och allt måste inte alltid vara perfekt! :bow:
 
Sv: Hur ska jag kunna rida på tygeln?

Man behöver inte vara mycket obalanserad för att störa hästen! Stabilitet och följsamhet är nyckelorden till en trevlig kontakt i munnen och tills man har det så är det inte lätt...

Vi gör ett ex. du skrittar på hästen. Den har huvudet nere och går 'normalt'. Sedan vill du över till trav och då tar den upp huvudet. Vad mer som händer? I skritten går den just bara med huvudet nere, inget stöd (falsk eftergift). Skritten är inte energisk nog att den kan ge det heller. När du sen ber om trav ber du om mer energi, att den behöver ta i lite mera och är hästen inte mjuk för skänkeln (spänd) så kommer det ta emot. Det kan dessutom vara så att händerna är för flaxiga för hästen, att du saknar stabilitet i kroppen (ut i armarna) och flexen i armbågen. Man kanske omedvetet rider lätt med händerna, eller man kan göra små små luggningar i munnen för varje steg.

Mitt mantra för denna veckan; Kan du inte rida hästen lång och låg så kan du inte heller rida den kort och hög. Alltså, kan du inte få hästen att med stöd följa med handen till låg form så kan du heller inte korta upp den (då kommer den endast knäcka av). Här krävs den fina konsten att samverka mellan hand och skänkel.. Att rida en häst ärligt på tygeln tar faktiskt lång tid att lära sig! Men innan man ger sig på att reglera formen ska man först bara lära sig hålla jämn kontakt med bettet, där hästen vill ha huvudet. (hitta stödet, som krävs för att reglera)

Wow, tack!
Nu förstår jag jätte bra :O Super bra förklaring, den fungerade verkligen för mig! Tack, tack, tack!:rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: dukie
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp