Hur ska jag komma upp?!

T

_tösa_

Hejsan! Jag har nyss lånat en häst och hon är jätte snäll, men när jag ska sitta upp på henne blir hon rädd och får nästan panik. :crazy: Ägaren har hafft henne utlånad förut och när han fick tillbaka henne betedde hon sig så. Det verkar som om hon har suttit fast när dom har suttit upp på henne så att hon blivit rädd, för om jag försöker hålla in henne så blir hon rädd :confused:
Har någon något förslag på hur jag ska bära mig åt för att komma upp på henne, och få henne att förstå att det inte är något farligt?!

Sv: Hur ska jag komma upp?!

Ont av sadel kanske? Eller varit med om annant obehgligt som gör att hon är osäker..att binda fast henne eller hålla fast en rädd häst tycker jag är en dålig idé träna i stället på att bara sitta upp, vänj henne vid att du sätter foten i stigbygeln, hoppar och har dig lite!

Jag har klämt och känt på ryggen och hon reagerar inte så jag tror inte att det har med det att göra....

Prova att ha en medhjälpare som håller hästen samtidigt som du i början gungar stigbyglarna lite så hon ser att det är OK. Därefter kan du börja sätta foten i stigbygel, sitta upp halvt etc.

Använd pall och en medhjälpare, se till att du sätter i foten i stigbygeln längs hästkroppen, så inte tån gräver sig in i magen när du häver dig upp.

Prova lite alternativ, tex att någon kastar upp dig från höger sida, låt det ta lite tid och glöm inte att hela tiden ha ett halvt öga på hästen huvud så du kan läsa av när det börjar bli obehagligt.

Sitt upp sju gånger och ha det som "dagens övning" och gå sedan hem.

börja med att hänga på henne och klappa henne överallt där du kommer åt och prata med henne samtidigt.
sen är du väl sitter upp, huka dig liksom och räta sakta upp dig.
dom flesta hästar brukar lugna sig om man själv är kollugn.

Hej!
Ursäkta en kanske dum fråga, men är hästen inriden?
I så fall, har du suttit på hästen någon gång alls?
Vet du hur hästen beter sig med ryttare på?
Om inte låter det som ett smått livsfarligt projekt :crazy: .

Ja självklart är hon riden ;) Och idag kom jag upp på henne :)
När jag kom upp var hon jätte snäll...skitkul!! :)

Ja, jag tänkte väl det... ;)
Då är det bara att önska lycka till!
Om du är lugn och schysst och ger henne tid så kanske det går över.

Hade en häst som uppvisade liknande beteende och fick höra 1000 "expertråd", och med det menar jag bessewisserråd, från alla möjliga håll..

Det vi gjorde var att ställa oss i ett hörn intill sargen, med huvudet mot sargen och lät en person hålla hästen medan den andre klev upp.

Krävdes bara lite tålamod och framförallt lugn, det hjälper sällan att gorma på en häst som redan är rädd..

Att börja hoppa upp från höger sida som någon föreslog tror jag inte alls är särskilt bra idé då hästar har dålig sammankoppling mellan hjärnhalvorna och därför skulle uppleva detta som en ny sak.

Summasummarum, ha tålamod och var lugn.

MVH

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar