Hur ska jag komma till rätta med min häst??

Mitt enda tillägg, som även mina egna svar till TS avsett vara, är väl att det nog inte behövs ett "proffs" i sak . Bara en rutinerad trygg kunnig människa som inte har bagage med sig och kan vara neutral .
Termen "proffs " blir för mig rätt överdriven därav kommentaren. Du använder ofta rådet att "anlita proffs" och jag tycker den kan bli missvisande . Även om jag förstår vad som avses - tror jag :)

Det kan vara svårt att veta vem som är rutinerad nog. Proffs bör vara det i högre grad.
Sen tycker jag det är bra att inte nöja sig med halvdant.
Man är ofta bäst på det man gör mkt. Är man proffs och gör såna jobb mycket är chansen att man är riktigt jävla bra mycket högre. Och just sånt folk har bättre koll på helhetsbild, fulla system och kan ge bättre råd.
Utöver att det oftast främst handlar om att undervisa. Och göra det så ägare förstår och gör rätt. Trix för att få sånt rätt borde proffs på just sånt kunna bättre än någon som bara råkar vara hyfsad med hästar själv.
 
Jag hade skickat hästen på utbildning och åkt dit och ridit hästen hos utbildaren för att bygga upp förtroendet under övervakning av en duktig ryttare/tränare.
 
Hon har varit iväg hos proffs på inridning, har ej ridit in henne helt själv.
Hon var jobbar från marken som tömkörning, longering, promenader m.m. utav mig.
Fick beröm utav beridaren att hon va en lätthanterlig och trygg individ när hon va iväg.
Jag red henne regelbundet efter hon vart iväg, red ut mycket själv och inga problem.
Då hade vi bra kontakt och tillit till varandra.
Känner mer att hon är otrygg i denna nya miljö, som hon ändå bott sen november.
När hon blir nervös så tappar hon fokus på mig känns det som. Vi har glidit isär....
Jag tycker inte att det låter som att hästen behöver hjälp av ett proffs. Som du säger beror förändringen troligen på miljöbytet och det gäller att få tillbaka hästen. Inget konstigt eller svårt, lite vägledning är allt som behövs tror jag.
 
Jag hade skickat hästen till en erkänt duktig unghästutbildare en kortare tid om jag kände på något vis att jag inte visste hur jag skulle reda ut den.
Det låter för mig som att din häst inte har några allvarliga problem, det är inte ovanligt att när de får bli sådär gamla utan att rider de ordentligt blir det en så stor omställning för dem då du skall börja rida. De har hunnit bli vuxna och är vana vid att livet inte innehåller vissa element. Det kan vara bra för dem att komma bort från alla störningsmoment och få en erfaren vägvisare som reder ut situationen och ger dem trygghet och klara besked.
 
Tack alla som svarat, ska försöka svara tillbaka och förtydliga lite. :-)

Hon är absolut ingen problem häst, utan en känslig tjej som tyvärr efter flytten blivit otrygg och osäker.
Kanske va helt fel av mig att tänka att hon behöve landa i sin nya tillvaro. Tryggheten till flocken har stärkts och försvagats mot mig.

Jag är själv en lugn person. Inte otrygg och stressad. Det som ger mig dålig självkänsla är att jag inte vågar upp på ryggen. Men inte så konstigt när vi två ej har bra kontakt.

Att lämna iväg henne på tillridning skulle kunna va en lösning, eller så blir hon ännu mer otrygg. Ser inte att bandet mellan oss skulle bli bättre av det heller.

Hon är faktiskt lugn när hon står i stallgången, står still och trampar inte runt.
Värre ute, då är hon späd och huvudet upp.
Inte mycket kontakt mellan oss.

Men har funderat på det ni skrivit och jag har nog varit okonsekvent och inte fullt så tydlig som jag brukar och borde.
Har låtit henne rusa av sig, men resten då!
Jag ska börja om från början igen med henne. Mycket pyssel, god, promenader och övningar från marken. Se om jag kan få tillbaka förtroendet mellan oss. Och sen ta det där ifrån.

Jag har en ponny som jag rider + hoppträning på ridskola 1 dag i veckan, bara för att hålla igång. Så rädd att rida och hoppa med mera är jag inte. Utan just tanken att hoppa upp på en häst som explodera.
Tycker det låter som en häst som blivit istadig och som har en del överskottsenergi. Skulle inte rekommendera att låta en sådan häst "rusa av sig" då dom ofta kan bli ännu snurrigare då.

Om du kan så tycker jag du borde tömköra hästen ordentligt, låta hästen arbeta och jobba igenom kroppen. Det tycker jag brukar få dom även hyfsat avslappnade i huvet. Det och gå ut och gå på promenader tills du känner dig trygg att sitta upp på hästen.

Tycker inte det låter som en häst som behöver skickas iväg, ta hjälp snarare av någon som kan tömköra så du kan lära dig det.
 
Hon har varit iväg hos proffs på inridning, har ej ridit in henne helt själv.
Hon var jobbar från marken som tömkörning, longering, promenader m.m. utav mig.
Fick beröm utav beridaren att hon va en lätthanterlig och trygg individ när hon va iväg.
Jag red henne regelbundet efter hon vart iväg, red ut mycket själv och inga problem.
Då hade vi bra kontakt och tillit till varandra.
Känner mer att hon är otrygg i denna nya miljö, som hon ändå bott sen november.
När hon blir nervös så tappar hon fokus på mig känns det som. Vi har glidit isär....

Du kanske inte "ramar in" hästen?
Nu tänker jag på att man ramar in hästen genom hantering från marken, i ryktningssituationer, när man leder hästen.
Hästen behöver veta att det förväntas att den är fokuserad och lydig, och att det förväntas att den väntar in dina signaler.
Och att detsamma gäller när du ska rida den: hästen ska vara så van att vänta in dina signaler att det är helt OK att gå med dig på ryggen som med dig vid sidan av.

Jag brukar inte låta mina hästar "busa" när det är arbete som gäller.
I hagen, tillsammans med de andra hästarna, busar de bäst de vill.
När jag håller på med dem, ska det vara ordning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 987
Senast: Nahar
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 539
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 515
Senast: akleja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 404
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp