Hur ska jag komma till rätta med min häst??

katja

Trådstartare
Jag har en egen uppfödning som idag är 7 år, hon är en häst med mycket temperament men godhjärtad. :love:Hon skulle aldrig göra något för att skada mig eller någon annan.

Hon är riden sporadiskt sen inridningen för 2 år sedan, hon blev inriden sent (nästan 5) då hon var väldigt valpig som 3 åring. Har aldrig riktigt kommit igång med hennes träning på riktigt då tiden inte räckt till på grund av olika privata omständigheter.

Förra hösten fick vi byta stall och hon blev väldigt beroende av sina hagkompisar. Hon blev orolig, nervös, tittig och varit sån sedan dess. Jag lät henne vila i vinter då jag tänkte hon skulle landa I detn nya miljön, men jag tycker inte det har blivit någon större förbättring.
Nu i vår har jag börjat sätta igång henne från marken och vi kan väl säga att det har gått sådär. Hon gnäggar och är orolig när man tar in henne, värre blir det när man kommer ut till paddocken. Hon har överskottsenergi såklart, men hon är explosiv. Ex. vid longering så kan hon gå jätte fint till att bara springa som en galning så man knappt kan hålla henne. Sen kan hon gå fint igen till att bara explodera (bocka / stegra /kasta) i luften utan någon förvarning. Som är just nu så har jag ingen tanke att våga sätta mig på henne. Skulle hon explodera på detta sätt med mig på ryggen så skulle jag nog skada mig rejält. Jag har försökt att göra något med henne varannan dag nu sen feb.

Jag vill inget annat än att komma till rätta med henne igen, få tillbaka en lugnare och tryggare häst. Jag vet att hon alltid kommer vara en pigg skit men det där explosiva kan jag leva utan.

Hur skulle ni ha gjort? :confused:
Jag känner att mitt självförtroende sviker och rädslan börja ta över.:cry:
 
Släpp ut på lösdrift, se över foderstaten, longera och låt henne bralla av sig och när hon är lugn sitter du upp, skicka iväg till nån kunnig. Om du inte misstänker nån skada, alltså om det bara är energi det handlar om. :-)
 
Jag hade tagit hjälp om jag var du. Speciellt som du skriver att ditt självförtroende sviker och rädslan tar över. Det är inte alls bra, hon behöver hanteras av någon som inte är rädd och som vet vad den håller på med.
 
Kan tillägga att mitt sto blev stressad inne när jag skulle börja rida henne efter jag köpt henne. Då tog jag in henne korta stunder bara, gav nått godis, klappade och släppte ut igen. Hon såg lite chockad ut vid grinden när jag släppt ut henne så snabbt igen :D
Men skillnaden där var att jag aldrig var rädd för henne eller tvivlade.
 
Håller med @Nepenthe. Ta hjälp! Helst skicka iväg hästen till någon erkänt duktig på svåra hästar så att den samtidigt kommer ifrån flocken och blir hanterad ordentligt. Det där med att låta dom vila och landa som "äldre unghästar" fungerar aldrig utan dom blir bara odrägliga i stället.
 
Om du inte riktigt haft tiden och hästen mest gått och bondat med kompisarna och mest bara varit häst så är det för mig inget konstigt att den blivit flockbunden - det känns mer helt naturligt att självklart har den blivit sån .

Jag tycker det låter mest vettigt som flera andra tipsat redan att lämna iväg den en period om du själv känner att du inte riktigt har koll/blir osäker osv.
Inget bra läge alls att starta igång en rätt outbildad häst som dessutom haft mer eller mindre ledigt i lång tid som jag tolkar dig , och som du även säger inte veta direkt hur du ska hantera utspel och känner att du dessutom blir rädd .

Jag tror inte alls att hästen behöver lämnas hos någon "expert på problemhästar" osv . Såg nån kommentar som drog upp tanken om "problem häst" . Jag tror inte din häst är en problemhäst utifrån din beskrivning . Räcker nog gott med att isåfall länna till en duktig person som lägger tid du inte haft på hästen för att "grundutbilda " den isåfall .
 
Senast ändrad:
Det är väl ingen som har påstått att det är en problemhäst? Unghästar som inte aktiveras och tas ifrån flocken blir oftast flockbundna, inget konstigt. Däremot så kan det vara mycket svårt att få bort och man lämnar inte en "exploderande" häst till någon som inte är van vid sådant och säkert kan hantera det. Det är inte schysst varken mot hästen eller ryttaren. Enligt min erfarenhet så sparar man även rätt snabbt in de extra kronor det kostar att anlita någon man vet är riktigt duktig jämfört med att hästen måste stanna ett halvår hos någon som "bara är duktig nog att utbilda hästen".
 
Du har fått många bra svar och jag tycker också att du ska ta hjälp/skicka bort.
Min egen, då fyraåring, hade en rejäl mental vurpa för ett år sedan, som resulterade i att han helt plötsligt kunde fly för livet. Inga bocksprång utan rumpan sjönk sen bar det iväg. Framförallt vid upp och avsittning.
Vad som är viktigt om du väljer att skicka bort är att jobba med sig själv.
Rid på andra trygga hästar, själv valde jag att gå mental träning, utan det hade det tagit mycket längre tid för oss att komma tillbaka.
 
@Angel var ditt svar avsett till mig ?

Jag förstår inte skillnaden du gör i fråga om vart man lämnar hästen isåfall ? Varför skulle det vara skillnad ? Det är inte extra svårt eller ett problem för att hästen tagits lite sent , det gör inte det hela till ett problem så som du verkar tycka ? Det är ju ingen ohanterad vildhäst från stäppen.
 
Senast ändrad:
Rider du någon annan häst nu ts? För annars vore det nog bra om du kom upp på en trygg häst och fick upp rid-självförtroendet igen.

Vad gäller din häst (förutsatt att den inte har ont) så jobba mycket med distraheringar. Gå en kort promenad, släpp ut i hagen. Låt den vara ute i typ en kvart, sen in och borsta, sen ut i hagen igen. Sen in och longera en kortis, ut i hagen en stund. Prata mycket med den så den lyssnar på din röst, "proooo" är världens bästa handbroms:D Min ena har stora problem med att vara ensam, men i mitt sällskap bryr den sig inte ett dugg om de andra hästarna.

Om det finns någon orädd ryttare med god balans som inte trillar av lätt i stallet så be den sitta upp efter att hästen blivit avrastad i lina exempelvis. Så kan ni gradvis utöka "träningarna" och att du till slut sitter upp en liten stund efter att orädd-ryttaren ridit (under förutsättning att hästen har skött sig).
 
Det låter som att den här hästen inte har några större problem annat än att den behöver ett tryggt ledarskap. En del hästar är mer osäkra än andra, de tenderar då att bli flockbundna, ha svårt med förändring och bli lite bångstyriga - tex ta tillfälle i akt att fara iväg om de får chansen. Min nuvarande häst är ett klassiskt exempel på just detta. Ibland misstolkar man såna hästar för att vara självsäkra och starka, just för att dom går emot en med en ofta ganska stor beslutsamhet, sätter sig på tvären, motarbetar eller är envisa.

Det jag upplever att en sån häst behöver är tydliga gränser. Och nu menar jag inte i form av hårda tag eller kuvning, det löner sig inte mycket med en sån häst eftersom att den inte kommer att bli tryggare eller lugnare av det bemötandet.

Att hästen gnäggar är ett symptom på att den är osäker, inget annat. Så det är alltså inget beteende du ska bry dig om överhuvudtaget. Det kommer att försvinna när hästen blir lugn.

Jag tror att ditt problem kan lösas väldigt lätt och väldigt snabbt, om du bara ser till att vara tydlig och sätta enkla gränser. Jag hade inte börjat med att longera hästen förrän den var och agerande på mina signaler. Börja med ledövningar och grundövningar, att flytta framdel, bakdel, följa, stanna. När hästen är lugn kan du longera den, om den förlorar lugnet , ta in den igen.

Hur beter hon sig i stallet? Trampar hon runt? Återigen, hästen måste hitta en lugn sinnesstämning och du får vägleda hästen genom att tala om för den vart du vill ha den. Pyssla om hästen när den är lugn, korrigera när den stapplar runt. Korrigera: dvs flytta hästen dit där du vill ha den. Helst utan kontakt i ditt tryck men i början kan du behöva det om hästen inte lyssnar på kroppsspråket. Visa med ditt kroppsspråk att du vill att hästen står kvar och pyssla sedan med den. Notera hästens kroppsspråk. En häst som är stressad och orolig spanar och har spetsade öron. En häst som ger dig uppmärksamhet vänder och vrider på öronen och ger dig en blick då och då. Då berömmer du, det är det sinnestillstånd som du söker. Ge hästen tid att hitta det, tappa inte tålamodet och hjälp hästen varje gång den faller in i stressen igen. Ditt jobb är att hjälpa och vägleda hästen till en lugn sinnesstämning.

Ibland kan 10 minuter av sånt här i stallet vara tillräckligt och jobbigt nog för hästen att man kanske ska skippa annat jobb den dan. Det beror lite på hur svårt hästen har att slappna av.

Tillägger att jag tycker att du gör rätt som inte sitter upp på en häst som har den sinnesstämning du beskriver. Det vore att göra både dig och hästen en otjänst tror jag. Se till att ha en lugn och harmonisk häst innan du arbetar med den - oavsett om du tänker jobba från marken eller från ryggen.
 
Tack alla som svarat, ska försöka svara tillbaka och förtydliga lite. :-)

Hon är absolut ingen problem häst, utan en känslig tjej som tyvärr efter flytten blivit otrygg och osäker.
Kanske va helt fel av mig att tänka att hon behöve landa i sin nya tillvaro. Tryggheten till flocken har stärkts och försvagats mot mig.

Jag är själv en lugn person. Inte otrygg och stressad. Det som ger mig dålig självkänsla är att jag inte vågar upp på ryggen. Men inte så konstigt när vi två ej har bra kontakt.

Att lämna iväg henne på tillridning skulle kunna va en lösning, eller så blir hon ännu mer otrygg. Ser inte att bandet mellan oss skulle bli bättre av det heller.

Hon är faktiskt lugn när hon står i stallgången, står still och trampar inte runt.
Värre ute, då är hon späd och huvudet upp.
Inte mycket kontakt mellan oss.

Men har funderat på det ni skrivit och jag har nog varit okonsekvent och inte fullt så tydlig som jag brukar och borde.
Har låtit henne rusa av sig, men resten då!
Jag ska börja om från början igen med henne. Mycket pyssel, god, promenader och övningar från marken. Se om jag kan få tillbaka förtroendet mellan oss. Och sen ta det där ifrån.

Jag har en ponny som jag rider + hoppträning på ridskola 1 dag i veckan, bara för att hålla igång. Så rädd att rida och hoppa med mera är jag inte. Utan just tanken att hoppa upp på en häst som explodera.
 
Tack alla som svarat, ska försöka svara tillbaka och förtydliga lite. :-)

Hon är absolut ingen problem häst, utan en känslig tjej som tyvärr efter flytten blivit otrygg och osäker.
Kanske va helt fel av mig att tänka att hon behöve landa i sin nya tillvaro. Tryggheten till flocken har stärkts och försvagats mot mig.

Jag är själv en lugn person. Inte otrygg och stressad. Det som ger mig dålig självkänsla är att jag inte vågar upp på ryggen. Men inte så konstigt när vi två ej har bra kontakt.

Att lämna iväg henne på tillridning skulle kunna va en lösning, eller så blir hon ännu mer otrygg. Ser inte att bandet mellan oss skulle bli bättre av det heller.

Hon är faktiskt lugn när hon står i stallgången, står still och trampar inte runt.
Värre ute, då är hon späd och huvudet upp.
Inte mycket kontakt mellan oss.

Men har funderat på det ni skrivit och jag har nog varit okonsekvent och inte fullt så tydlig som jag brukar och borde.
Har låtit henne rusa av sig, men resten då!
Jag ska börja om från början igen med henne. Mycket pyssel, god, promenader och övningar från marken. Se om jag kan få tillbaka förtroendet mellan oss. Och sen ta det där ifrån.

Jag har en ponny som jag rider + hoppträning på ridskola 1 dag i veckan, bara för att hålla igång. Så rädd att rida och hoppa med mera är jag inte. Utan just tanken att hoppa upp på en häst som explodera.

Kanske jag kommer med en kontroversiell åsikt här.

Men du beskriver en häst som är "lagom lugn" i hantering i stallet.
När du longerar henne jobbar hon först bra för att sedan "busa till det" mer eller mindre kraftigt.

Kanske man inte ska låta hästen busa eller rusa av sig innan man sitter upp.
Kanske man ska lära hästen att man är lugn i hantering i stallet, sedan står man still medan någon sitter upp, sedan skrittar man i lugn och ro, och gör halt och går och stannar omväxlande och sedan sitter människan av och så var det klart.
För att bygga vidare därifrån.
 
Kanske jag kommer med en kontroversiell åsikt här.

Men du beskriver en häst som är "lagom lugn" i hantering i stallet.
När du longerar henne jobbar hon först bra för att sedan "busa till det" mer eller mindre kraftigt.

Kanske man inte ska låta hästen busa eller rusa av sig innan man sitter upp.
Kanske man ska lära hästen att man är lugn i hantering i stallet, sedan står man still medan någon sitter upp, sedan skrittar man i lugn och ro, och gör halt och går och stannar omväxlande och sedan sitter människan av och så var det klart.
För att bygga vidare därifrån.
Jag kan hålla med om detta .
Nu har ju TS allmänt hamnat lite off road allmänt ang som jag tolkat det , avsaknad av verklig tid som spenderats på en kontinuerlig konsekvent utbildning av hästen osv , som jag tolkar TS väldigt enligt mig, rättframma redogörelser i tråden. Så det blir väl lite svårt utifrån det att i läget som skapats s.a.s direkt kanske kunna anamma det.

Men jag håller med dig utifrån det du skriver principiellt .
 
Jag har en egen uppfödning som idag är 7 år, hon är en häst med mycket temperament men godhjärtad. :love:Hon skulle aldrig göra något för att skada mig eller någon annan.

Hon är riden sporadiskt sen inridningen för 2 år sedan, hon blev inriden sent (nästan 5) då hon var väldigt valpig som 3 åring. Har aldrig riktigt kommit igång med hennes träning på riktigt då tiden inte räckt till på grund av olika privata omständigheter.

Förra hösten fick vi byta stall och hon blev väldigt beroende av sina hagkompisar. Hon blev orolig, nervös, tittig och varit sån sedan dess. Jag lät henne vila i vinter då jag tänkte hon skulle landa I detn nya miljön, men jag tycker inte det har blivit någon större förbättring.
Nu i vår har jag börjat sätta igång henne från marken och vi kan väl säga att det har gått sådär. Hon gnäggar och är orolig när man tar in henne, värre blir det när man kommer ut till paddocken. Hon har överskottsenergi såklart, men hon är explosiv. Ex. vid longering så kan hon gå jätte fint till att bara springa som en galning så man knappt kan hålla henne. Sen kan hon gå fint igen till att bara explodera (bocka / stegra /kasta) i luften utan någon förvarning. Som är just nu så har jag ingen tanke att våga sätta mig på henne. Skulle hon explodera på detta sätt med mig på ryggen så skulle jag nog skada mig rejält. Jag har försökt att göra något med henne varannan dag nu sen feb.

Jag vill inget annat än att komma till rätta med henne igen, få tillbaka en lugnare och tryggare häst. Jag vet att hon alltid kommer vara en pigg skit men det där explosiva kan jag leva utan.

Hur skulle ni ha gjort? :confused:
Jag känner att mitt självförtroende sviker och rädslan börja ta över.:cry:

Ta hjälp av proffs tycker jag.
Du känns väldigt osäker kring vad du ska göra och hur du ska hantera det här.
Jag tycker inte det låter som något ovanligt hos hyfsat ung häst som är efter i utbildning och utbildats av annat än proffs.

Däremot tycker jag det låter som ni kört fast. Så jag skulle rekommendera dig att leta upp en bra problemlösare i dina trakter.
Så kan ni testa att den kommer ut till er och ger dig tips och övningar.
Sen ser ni om det verkar som du kan reda ut det själv eller man måste skicka hästen till någon.
Jag har sett mycket sånt här. Och det brukar inte vara så svårt att få hästen normal sas. Men det kan krävas lite jobb i att få häst och människa att synka och funka ihop.
 
Ta hjälp av proffs tycker jag.
Du känns väldigt osäker kring vad du ska göra och hur du ska hantera det här.
Jag tycker inte det låter som något ovanligt hos hyfsat ung häst som är efter i utbildning och utbildats av annat än proffs.

Däremot tycker jag det låter som ni kört fast. Så jag skulle rekommendera dig att leta upp en bra problemlösare i dina trakter.
Så kan ni testa att den kommer ut till er och ger dig tips och övningar.
Sen ser ni om det verkar som du kan reda ut det själv eller man måste skicka hästen till någon.
Jag har sett mycket sånt här. Och det brukar inte vara så svårt att få hästen normal sas. Men det kan krävas lite jobb i att få häst och människa att synka och funka ihop.
Mitt enda tillägg, som även mina egna svar till TS avsett vara, är väl att det nog inte behövs ett "proffs" i sak . Bara en rutinerad trygg kunnig människa som inte har bagage med sig och kan vara neutral .
Termen "proffs " blir för mig rätt överdriven därav kommentaren. Du använder ofta rådet att "anlita proffs" och jag tycker den kan bli missvisande . Även om jag förstår vad som avses - tror jag :)
 
Hon har varit iväg hos proffs på inridning, har ej ridit in henne helt själv.
Hon var jobbar från marken som tömkörning, longering, promenader m.m. utav mig.
Fick beröm utav beridaren att hon va en lätthanterlig och trygg individ när hon va iväg.
Jag red henne regelbundet efter hon vart iväg, red ut mycket själv och inga problem.
Då hade vi bra kontakt och tillit till varandra.
Känner mer att hon är otrygg i denna nya miljö, som hon ändå bott sen november.
När hon blir nervös så tappar hon fokus på mig känns det som. Vi har glidit isär....
 
Hon har varit iväg hos proffs på inridning, har ej ridit in henne helt själv.
Hon var jobbar från marken som tömkörning, longering, promenader m.m. utav mig.
Fick beröm utav beridaren att hon va en lätthanterlig och trygg individ när hon va iväg.
Jag red henne regelbundet efter hon vart iväg, red ut mycket själv och inga problem.
Då hade vi bra kontakt och tillit till varandra.
Känner mer att hon är otrygg i denna nya miljö, som hon ändå bott sen november.
När hon blir nervös så tappar hon fokus på mig känns det som. Vi har glidit isär....

Just hur du får hennes fokus även om ni inte är lika bundna till varann kan du få hjälp med.
Det finns övningar för både det och hur man bondar.

Så ta hjälp för att komma ur det här tycker jag! Det behöver inte krävas många träningspass..
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 987
Senast: Nahar
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 539
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 515
Senast: akleja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 404
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp