Hur ska jag koda?

Z

Zania

Jag håller på och ska göra en ny hemsida och inser just hur länge sedan det var som jag pysslade med HTML osv. Så jag skulle behöva lite hjälp med hur jag smartast ska koda upp min sida.

En principskiss på hur jag vill att det ska se ut:
http://community.webshots.com/photo/304184081/2719662570048207901LOHiQj

Jag vill alltså ha som en bakgrund som ligger ytterst jämt. Menyn samt loggan ska också ligga där konstant.
Några tips på hur jag ska koda?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska jag koda?

Kod:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

	<head>
		<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
		<meta name="generator" content="Adobe GoLive">
		<title>Namnl&ouml;s sida</title>
	</head>

	<body bgcolor="#ffffff">
		<p><frameset rows="80,*">
	<frame name="top" src="sida1.htm" noresize>
	<frameset cols="80,*">
		<frame name="meny" src="sida2.htm" noresize>
		<frame name="huvud" src="sida3.htm" noresize>
	</frameset>
</frameset>
		</p>
	</body>

</html>
frames.jpg
 
Sv: Hur ska jag koda?

Jo, men hur gör jag för att få en blå bakgrund som ligger utanför allt?
Ska man koda o styra in det i tabeller eller kan man jobba i lager med hjälp av CSS eller nåt?
När jag kodade hemsidor åt mig själv senast så var frames rätt nytt så det säger väl kanske en del om hur hopplöst ouppdaterad jag är :angel:
 
Sv: Hur ska jag koda?

helst vill man bygga upp allt med divar och bara använda tabeller till det tabeller ska användas till (dvs informationstabeller). du delar upp hemsideinnehållet i divar som du sen positionerar och ger övriga attribut via css. anledningen till att man vill göra så är framförallt att det är så oerhört lätt och smidigt att ändra utseende och form alla sidor på hela hemsidan genom att ändra en enda fil - css-filen. :bump:

bygger du med divar och css är det förövrigt tokenkelt att få blå bakgrund. du ser bara till att divarna med innehållet har den bredd (procentuell eller fast) och den bakgrundsfärg du vill att de ska ha och att de har de marginaler från browserkanterna som du vill. och så sätter du body-bakgrunden till blått (eller annan färg/ bild) du vill ha, allt detta i css-filen.

frames är "ute" nu för tiden. men vill du ha en logga och en meny som ligger still när man scrollar sidans innehåll är det nog ändå lättaste sättet.
 
Sv: Hur ska jag koda?

x tja. frames stödjs dåligt/inte alls av mobilbrowsers.
x man är "inboxad" i ramarna, så man får lite färre layoutmöjligheter. tex om man tänker menyframen ovan: om man vill ha en drop down-/fly out-meny där måste man ge plats för alla meny element i den ram där dessa finns, man kan inte som annars låta menyelement skjutas ut över texten etc.
x det är svårt för besökaren att bookmarka en viss sida eller kopiera en url och skicka till en kompis. i bästa fall kan man bookmarka/länka till innehållet i en ram och att det sedan finns ett script på sidan som automagiskt laddar in framesetet och innehållet i de andra ramarna runt om. men det kräver ju forfarande mer av användaren.
x i vissa browsers kan man bara skriva ut rambaserade sidor ram för ram...
x det blir lätt ohyggligt fult om användaren använder en upplösning eller en knepig browser, med tex raminnehåll som klipps av av ramkanter, rullister på knepiga ställen osv osv

plus en del andra små detaljer som inte direkt talar för frames. man skulle kunna säga att det är därför frames används väldigt sällan nu för tiden. bara där det känns som enda möjligheten. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag koda?

Ok, tack för tipset. Det är ungefär här som jag börjar att inte förstå nåt :D Som sagt, senast jag ägnade mig åt hemsidor så var frames nytt, CSS och såna saker fanns inte. Har du något bra tips på "skolor" på nätet och/eller har lust att förklara det du skrivit lite mer?
 
Sv: Hur ska jag koda?

Hur gör man då om man vill ha menyn i en tabellcell, och sidorna ska öppnas i en annan? Det går väl inte göra med tabell? Det sa iaf läraren när jag frågade om det var möjligt att bygga en hel sida med tabeller. Svaret var att det går, men det är väldigt avancerat.

Har fö slutat göra sidor med vanliga frames, kör iframes och z-index istället.
 
Sv: Hur ska jag koda?

Det vill man inte. :) Man vill till att börja med inte bygga upp sidan med tabeller eftersom man förlorar oerhört mycket flexibilitet layoutmässigt då om man senare vill vidareutvecka sidan, utan man använder divar istället.

Och för att lösa meny-problemet så lägger man in menyn i på varje sida istället. Man skriver menykoden i en egen fil och inkluderar sedan innehållet i filen med t.ex. php på sidan. På så sätt finns menykoden i bara en enda fil - precis som när man har en menyframe - så att det är lätt att göra förändringar i den.

På samma sätt som ovan med menyn kan man göra olika "php-mallar" med alla koddelar som är och ska vara likadan på alla sidor...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag koda?

moiran skrev:
x tja. frames stödjs dåligt/inte alls av mobilbrowsers.
x man är "inboxad" i ramarna, så man får lite färre layoutmöjligheter. tex om man tänker menyframen ovan: om man vill ha en drop down-/fly out-meny där måste man ge plats för alla meny element i den ram där dessa finns, man kan inte som annars låta menyelement skjutas ut över texten etc.
x det är svårt för besökaren att bookmarka en viss sida eller kopiera en url och skicka till en kompis. i bästa fall kan man bookmarka/länka till innehållet i en ram och att det sedan finns ett script på sidan som automagiskt laddar in framesetet och innehållet i de andra ramarna runt om. men det kräver ju forfarande mer av användaren.
x i vissa browsers kan man bara skriva ut rambaserade sidor ram för ram...
x det blir lätt ohyggligt fult om användaren använder en upplösning eller en knepig browser, med tex raminnehåll som klipps av av ramkanter, rullister på knepiga ställen osv osv

plus en del andra små detaljer som inte direkt talar för frames. man skulle kunna säga att det är därför frames används väldigt sällan nu för tiden. bara där det känns som enda möjligheten. :)


:bow: :bow: :bow: :bow: WORD :bow: :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 306
Senast: shia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 225
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 197
Senast: Amk
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 831
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp