Hur ska jag hantera henne?

S

Silly

Fick hem min nya häst för snart två veckor sen. Helt underbar och perfekt på alla sätt men sen igår har hon blivit förbannad när man ryktar henne på ryggen och magen på vänstersidan. Hon lägger öronen bakåt och svänger huvudet emot en med munnen öppen. Hon har inte gått så långt som till att bita mig men det är ändå en obehaglig situation. Kan tillägga att hon stått lös i boxen när situationen uppstått.

Jag vet inte om man ska sätta hårt mot hårt eller ignorera henne. Jag har provat att dänga till henne på bogen, då backar hon undan men fortsätter gapa emot en. Tar man tag i grimman och är det som att hon tror man ska sopa till henne och beter sig därefter. Hon lägger av helt om man börjar borsta på rumpan eller går undan en stund men fortsätter när man börjar borsta igen. Drar man bara över henne med rotborsten är det inga problem, inte heller när hon står uppbunden så jag är osäker på om hon kan ha ont.

Hon stod tidigare på ridskola och de sålde henne för att hon var för sur mot de yngre. Jag antar att det är det här beteendet de syftade på. Jag vill inte riskera att det blir värre eftersom att hon är så snäll på alla andra sätt, så hur skulle ni ha hanterat henne?

//Silly

Sv: Hur ska jag hantera henne?

Först skulle jag kollat att hon inte har ont.

Sen skulle jag kollat om det är så att det skiljer sig på vilket sätt jag borstar. Med en rotborste borstar man ju ganska löst och sprättigt(bra förklaring? ;) ) medan med en ryktborste blir det mer intensivt och närgånget. Kanske tycker hon att du är för närgången?
I så fall skulle jag rykta på de ställen jag får, och sedan gradvis(vid samma tillfälle) gå in på det förbjudna området.

Att slå henne eller ta tag i grimma bevisar bara för henne det hon trodde, att du har tänkt göra illa henne. Därför bör visa henne med respekt att du ser hennes protest, och att du försöker komma på ett sätt att visa henne att det kommer att gå bra. Förstår du hur jag menar?
Att de sedan biter osv är ju inte kul, och något man vill att de ska sluta med ju. Bästa sättet att få dem att sluta med något är att de själva upptäcker att det inte var en smart ide att göra så. Utan att människan börjar härja och slå dem, för de fattar inte kopplingen där.
Som exempel började min unghäst gå och bängla alldeles för nära bakom min rygg när jag ledde honom. Utan att bli arg eller säga ett enda ljud så satte jag händerna i sidorna lite strategiskt när han kom bänglande med huvudet. Tjong! Så slog han ju i såklart (var nog inte skönt för någon av oss) med resultatet att han föltuggade lite och sedan höll sig på bättre avstånd. Trots detta blev han inte rädd för mig, för han såg det inte som att jag slog honom, han slog sig nämligen på mig.
Nått sånt skulle jag försöka med, med din häst. Dock vill man ju inte hålla fram armbågen mot tänderna, men kanske kan du sätta något hårt under tröjan som skydd, så OM hon biter, så kommer hon upptäcka att människor inte är sköna att bita i.

Hoppas detta var till någon hjälp.
Jag tror nog att ni i övrigt skulle behöva lite hjälp med att etablera ett ledarskap, det är inte så konstigt att hon ifrågasätter dig, du är ju ny :idea:

Lycka till!

Säger som föregående talare...kolla så hon inte har ont.
Kan ju vara så enkelt som att hon har gått omkull i hagen eller rullat sig och hamnat illa.

Detta är priorietet nummer ett....tycker jag.

När det är klart och man konstaterat att hästen inte har ont så kan man börja fundera på andra anledningar, dåligt uppförande, testning, ledarskap osv osv.

Kan ju vara så att hennes beteénde är rotat sen ridskoletiden. Hon vet att när hon gjort så tidigare mot lite oerfarna ryttare så har det blivit rädda och hon har sedan tagit fasta på det och skapat en ful ovana.

Hoppas det löser sig och att ni hittar problemet, lycka till.

Köpte en ponny på en ridskola som var skitförbannad på barnen, han högg dem om han fick chansen!
det tog oss ca 2 månader att få honom aatt sluta att hota oss och idag är han helt underbar att hantera!
Förhoppningsvis är det bara en rutin hon har fått in i huvudet.
Vi behandlade våran ponny med samma medel, hotade han fick han en smäll på mulen, och vi backade aldrig undan! Till slut så föstog han att vi inte blev rädda antagligen för en dag gjorde han ingeting.
Men självklart kan det även vara en sorts smärta eftersom det är på samma ställe hela tiden. Ring och rådfråga en veterinär de kostar ingenting!
Lycka till med hästen!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 152
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar