hur ska jag ha det...

videnlis

Trådstartare
Hej,
Vill skriva av mej lite och få bekräftelse/råd av andra som kanske, kanske är i samma sits.

Jag vill ha häst, och jag vill inte ha häst.

Jag vill inte ha häst för jag är rädd för ansvaret, ( har haft en halv häst förut, det var lagom), för orken, för att tiden inte räcker till och för att ekonomin inte håller. Jag har blivit gammal helt enkelt (eller möjligen äntligen fått lite vett i skallen);)

Jag vill ha häst för att det är underbart, det ger mej välbefinnande, motion och frisk luft. Jag blir glad helt enkelt och mår bra.
Jag vill lära mej mera (har mest mullat runt förut och kan inte så mycket). Jag vill ha en kompis att fördriva min fritid med.

Jag jobbar 3-skift, barnen är vuxna, men på något underligt sätt tycks jag aldrig ha pengar till nåt. Just nu skulle jag inte ha råd med häst, uppstallad för 3500 i månaden. Smärtgränsen går vid ca 2000.
Så jag skulle behöva en medryttare , hyrare eller nåt i den stilen, som kunde bidra med lite.
Eftersom jag vill lära mej mera kostar även det .

På allt detta velas och funderas funderar jag på vilken ras som skulle passa egentligen. Islänningar ligger varmt om hjärtat. men ett halvblod skulle kanske vara mera "häst"?

Ja, jag vet varken ut eller in.. Just nu rider jag lektion 1 gång i veckan och det är superkul, men en egen är ju en egen.. ridskolehästar är rätt så avtrubbade. Jag vet en häst jag får rida, men han är inte min typ..

Egentligen vet jag ju svaret på detta själv, men ville nu bara skriva av mej :)
 
Sv: hur ska jag ha det...

Hej,
Vill skriva av mej lite och få bekräftelse/råd av andra som kanske, kanske är i samma sits.

Jag vill ha häst, och jag vill inte ha häst.

Jag vill inte ha häst för jag är rädd för ansvaret, ( har haft en halv häst förut, det var lagom), för orken, för att tiden inte räcker till och för att ekonomin inte håller. Jag har blivit gammal helt enkelt (eller möjligen äntligen fått lite vett i skallen);)

Jag vill ha häst för att det är underbart, det ger mej välbefinnande, motion och frisk luft. Jag blir glad helt enkelt och mår bra.
Jag vill lära mej mera (har mest mullat runt förut och kan inte så mycket). Jag vill ha en kompis att fördriva min fritid med.

Jag jobbar 3-skift, barnen är vuxna, men på något underligt sätt tycks jag aldrig ha pengar till nåt. Just nu skulle jag inte ha råd med häst, uppstallad för 3500 i månaden. Smärtgränsen går vid ca 2000.
Så jag skulle behöva en medryttare , hyrare eller nåt i den stilen, som kunde bidra med lite.
Eftersom jag vill lära mej mera kostar även det .

På allt detta velas och funderas funderar jag på vilken ras som skulle passa egentligen. Islänningar ligger varmt om hjärtat. men ett halvblod skulle kanske vara mera "häst"?

Ja, jag vet varken ut eller in.. Just nu rider jag lektion 1 gång i veckan och det är superkul, men en egen är ju en egen.. ridskolehästar är rätt så avtrubbade. Jag vet en häst jag får rida, men han är inte min typ..

Egentligen vet jag ju svaret på detta själv, men ville nu bara skriva av mej :)

Och, ja, de som läst om mina bekymmer tidigare minns ju att min man inte vill höra på alls, då det gäller att köpa häst. Så jag måste tänka lite på det också. (Jag skulle naturligtvis betala kalaset själv, men visst, det inverkar ju om jag lägger alla mina extra pengar på häst, medan han ingen kostsam hobby har).
 
Sv: hur ska jag ha det...

Förstår hur du känner angående skillnaden med EGEN häst, även om man har möjlighet att rida typ lika mycket ändå... Det du kan göra är att kolla på ekonomin vad som kostar, och se om du kan hålla in på något om du vill ha häst. Gör du mycket själv, kostar det mindre i månaden. Och på ras: araber och fullblod samt kallblod är billigare än halvblod om man inte har råd med en dyr häst... men ridkänslan spelar ju störst roll :)
 
Sv: hur ska jag ha det...

Vad vill du med din ridning?

Jag tänker.. att du skriver att isisar ligger dig varmt om hjärtat men halvblod är mer häst.

Jag har varit medryttare hela mitt liv... haft häst på foder en kortare period. Medryttare nu igen. Det finns inte ekonomin att köpa en egen ... men för varje medryttarhäst känner jag mer och mer att det är en egen häst jag vill ha! (även om jag är jätteglad och tacksam för att jag får rida såpass fina hästar!)

Vilka uppstallnings möjligheter har du? Lösdrift kan vara billigare än uppstallat men kanske inte passar dig som vill träna (personligen gillar jag tanken på lösdrift men det är fint att kunna ha helklippt häst om man vill träna lite hårdare och visst är det bekvämare, på ett sätt att ha häst på box).

Hur ser det ut med medryttare där du bor? Finns det medryttare som är villiga att betala? Det handlar ju lite om tillgång och efterfrågan....
 
Sv: hur ska jag ha det...

nu har jag sakta men säkert övertalat mej själv, att det egentligen är lite trevligt att rida andras hästar. man slipper mycket funderingar med foder mm.mm.mm
men samma sak är det definitivt inte.
man lär ju sej massor av att rida olika hästar. men det är roligare att lära sej hur den egna funkar..O_o.. så tycker jag..

araber och fullblod är nog inte för mej :o men kallblod.. en fjording möjligen. inte en finskhäst.. men en estnisk häst, kanske.. tål att funderas på !
 
Sv: hur ska jag ha det...

nu skulle även möjlighet finnas för att bli medryttare. hästen är dock skyhög i mina mått mätt. jag är van vid isisar. men den lär vara trevlig. har inte varit och tittat på den (än åtminstone)

det är nog egentligen en isis jag vill ha. det är bara så, att andra i min omgivning tycker jag borde ha en ordentlig häst, och ingen liten rufsig isis :)

här i landet är det ju inga sådana stall som ni där, tex att man betalar kallhyra eller kollektivt eller så.
nä, endera har man sin häst inhyrd för 3000 kr minst, det är billigt. det får man även betala för lösdrift.
jag är inte emot lösdrift egentligen, med de rätta elementen till skulle det vara toppen! tex då möjlighet att duscha av, eller sätta in och torka i box.
det allra viktigaste skulle vara trevliga terränger.
det finns i 2 stall, det ena 8 km ifrån, det andra ca 13.. det ena härligt, dit skulle jag föra hästen genast. finns både box och lösdrift. det andra har fina terränger och lösdrift, men inget annat..

hmm..hästhållning i finland inte alls så bra som där.
 
Sv: hur ska jag ha det...

Hej!

Det låter mer om om du antingen skulle hitta en medryttarhäst du får träna med, eller att du borde försöka rida mer privatlektioner på ridskolan. Kanske hitta en ridskola med mindre avtrubbade hästar- alla lektionshästar är inte avtrubbade!

Ekonomiskt och tidsmässigt verkar det inte vettigt med häst för dig, även om du vill ha en. Du verkar tänka vettigt och ha viss förståelse i vad egen häst innebär och att du tvekar bör du nog lyssna på.

/Lavinia, som verkligen saknar att träna och har haft egen häst i flera år... Men skadad de senaste 2 åren och säkert 6 månader till nu...
 
Sv: hur ska jag ha det...

Jag håller med om att medryttare låter som ett perfekt alternativ! Om Du köper häst verkar ju risken att du inte ska Ha råd, tid, ork osv så aatt du tvingas sälja senare. Jag älskar islänningar! Men du får väl kolla vad som finns, och jämföra med vad du vill göra. Låt ingen annan bestämma över vilken häst du ska ha! ! Islandshästar är mycket häst tycker jag, och alldeles underbara! De flesta kan hoppa ganska bra och rida dressyr, men för mig är det temperamentet, gångarterna som gör dem så speciella! :heart gör som du själv känner för!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 630
Senast: Keb71
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 862
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp