Hur ska jag göra?

E

Emiralda

Undrar en sak under en längre tid har jag ridit en häst som man prktiskt taget kan säga att den är min eftersom att det är jag som tar hand om den rider den och betalar mat och det. Idag skulle jag och min kompis ut och rida så jag tog in Ronja då som vandligt från hagen hon visade inget på att hon var skadad borstar och fixar och sadlar. När jag väl sitter upp på henne märker jag att hon markerar att hon har ont i höger fram ben. rider till volten med na och hon visar tydligt att hon är halt så jag hoppar av och kollar benet. Ser inget jag börjar streetcha hennes ben hon säger inget och gör inte heller någon markering på att hon har ont.. Fortsätter och leder runt henne och hon markerar tydligare och tydligare att hon är halt tar in henne igen och lindar hennes alla ben och har nu ställt henne i boxen under natten. Vad ska jag göra?? Hon har inte get någon markering på att hon har ont eller är halt det bara kom helt plötsligt.. Vad kan det vara för fel? Väntar tills på Måndag och kollar om det blivit bättre om inte så får jag ringa vetrinären men någon som har något tips om vad jag ska göra så länge vill ju inte att hon ska få mer ont. Ska jag släppa ut henne i hagen igen eller ska jag låta henne stå inne i boxen.. Smörjde även in henne med linementet jag bara hoppas att det blir bra snart jobbigt när hästen blir halt utan att man vet vad som har hänt.. Kan hon ha gjort illa sig i hagen på något sätt??? :confused::confused::confused:

Är tacksamm för svar och många tips..

Ha det bra! Kramar i massor

Sv: Hur ska jag göra?

Det är jätte svårt det där med hältor, det kan vara 'vad som helst', så ring veterinären snarast & ägaren, kanske även hovslagaren (KAN ju vara hovböld eller nått i hoven, tänkte då det kom plöstlig), dessa kan säkert ge dej råd om hur du ska gå tillväga.

Lycka till.

Ring ägaren bums! Han/hon kan säkert ge dej råd om hur du ska gå vidare med veterinär eller hovslagare.

Immer

Jag tycker du ska tala med ägaren & vetrinären direkt & inte vänta, man vet ju inte om det är något väldigt allvarligt & jag tycker inte hon ska gå ute, du kan ju annars om hon vill gå ut prova att gå ut med henne korta sträckor på stallplanen men om hon har så ont så tror jag inte hon vill det men först & främst ska du prata med ägaren & vetrinären

Säger som de andra. Kontakta ägare och veterinär. Stretcha inte under tiden. Låt henne hålla sig lugn tills det är konstaterat vad det är.

Är hon varm? Är hon svullen? Är allt i övrigt som vanligt? Efter en akut skada ska du ALLTID ringa till veterinären! En akut skada ska KYLAS, inte värmas. Värmer gör man först efter ett par dagar. Vet inte vad det kan vara, känn efter om hon har puls, dvs att det liksom bultar i benet, nån stans. Kolla i nån bok, typ Håll hästen frisk, vilken skada det kan vara. Kom ihåg att hovbensfraktur har samma symptom som hovböld. Min mammas häst har en kotldesfraktur nu. Hon är rädd för vargar och en varg gick förbi ett par km bort och hon trasslade in sig i staketet när hon fick panik. Vi trode jättelänge att det var en hovböld eller stukning eftersom att hon inte hade puls eller knapps var svullen. Att det var en fraktur visade sig först 10 veckor senare eftersom att den svaga hältan inte gav sig.

Måste varit ett knapplån. Antar det inte ar till mig.

Tack alla tipsen. Har pratat med ägaren hon säger inget hon har även nu vart och tittat på hästen vi hittar inget fel hon är inte heller svullen hon haltar inget när hon står ute i hagen utan det är bara så fort hon kommer utanför hagen hon har heller inget som sitter fast i hoven.. Låter henne nu stå i boxen. Och vetrinären ska komma ut i morgon och kolla... Hon börjar gå bättre. Så det är bara att hoppas på det bästa.. Hoppas bara det inte är något allvarligt fel

Det är jätte svårt det där med hältor, det kan vara 'vad som helst', så ring veterinären snarast & ägaren, kanske även hovslagaren (KAN ju vara hovböld eller nått i hoven, tänkte då det kom plöstlig), dessa kan säkert ge dej råd om hur du ska gå tillväga.

Lycka till.

Håller med!

Till Rosemullion. Nej hon är inte speciellt varm och inte heller är hon svullen hon markerar inte heller vart hon har ont utan hon markerar enbart med att hon haltar kraftigt men nu står hon inne i boxen i väntan på att vetrinären ska komma han ska komma ut i morgon så jag hoppas på det bästa.

Hej! liknanade saker ahr hänt min häst!
Men som sagt jätte bra att Kyla, och kyla och kya, ut o skritta på asfallt, ge henne /honom någon dag att läka, kan ju vara vrikning i hagen el en hovböld (varmhov = lätaste typen av hälta) men känn igonom alla benen noga!!!

Jag skulle tippa på hovböld jag med, och hellre det än någon form av skada. Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Hej! liknanade saker ahr hänt min häst!
Men som sagt jätte bra att Kyla, och kyla och kya, ut o skritta på asfallt, ge henne /honom någon dag att läka, kan ju vara vrikning i hagen el en hovböld (varmhov = lätaste typen av hälta) men känn igonom alla benen noga!!!

Jag tror det nog var en lätt stukning eller något för att nu går hon jätte bra eller. Hon går bra så länge hon har linderna på sig men så fort dom åker av små haltar hon då och då. Men blir att hon kommer få stå med lindor i hagen och alltid lindas när jag ska rida henne det blir nog det bästa.. Vetrinären talade om att det var en stukning så nu e jag nöjd de va ju inget alvarligt som tur va

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar