Hur ska jag göra?

Mysgrisen

Trådstartare
Min hund fick ett grisöra häromdagen. Då kommer en av katterna för att kolla vad han tuggar på.
Min hund morrade till och viftade med huvudet mot katten, visade tydligt att kattens närvaro inte var önskad.

Jag gjorde inget. Men ska jag det? Eller ska han få säga ifrån till katten?

Själv kunde jag klappa hunden både på huvudet och runt munnen trots att han tuggade på örat utan att han brydde sig. Kunde även lägga handen på örat utan att han gjorde något.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Så gör mina också, både mot varandra och mot katten, dom gör inget mot katten men deklarerar att den inte är önskvärd....jag låter dom vara, gör inget och katten har ju inget där att göra...Jag får ju ta ifrån dom maten/benen och det är huvudsaken
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag tycker det är helt ok att hunden får säga ifrån om sina saker den vill ha ifred. (inte till människor dock!)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Min hund fick ett grisöra häromdagen. Då kommer en av katterna för att kolla vad han tuggar på.
Min hund morrade till och viftade med huvudet mot katten, visade tydligt att kattens närvaro inte var önskad.

Jag gjorde inget. Men ska jag det? Eller ska han få säga ifrån till katten?

Själv kunde jag klappa hunden både på huvudet och runt munnen trots att han tuggade på örat utan att han brydde sig. Kunde även lägga handen på örat utan att han gjorde något.

Det är en sund hund du har!

Den accepterar dig klockrent men andra lägre varelser i familjen vill han inte ha i närheten.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Vad skönt att ni säger att jag gjorde rätt och att han agerar normalt.

Jag har ju även barn härhemma och en liten som har börjat krypa så smått. Hunden älskar barnen och jag är _mycket_ noga med att de inte kommer fram till honom obevakat när han har ben och dylikt. Oftast äter han grisöron och smaskiga ben ute, för han vill oftast göra det.

Om han inte går ut och äter godsakerna så vill han gärna ligga precis brevid barnen och tugga! Så då sitter jag alltid med och tittar så att inget händer. Undrar varför han gör så?

Visst finns tanken i bakhuvudet att han skulle kunna nafsa något av barnen, även om han är världens snällaste så är han ju ändå en hund. Just därför är jag så noga med ben och sånt. Det är ju ändå mitt ansvar att inget händer.

Tack för era svar!
 
Sv: Hur ska jag göra?

Reaktionen hos hunden är fullt normal. Men jag skulle om jag var i dina kläder ta bort katten om den kom för nära.

Eftersom katter och hundar inte talar samma språk så kan missförstånd lätt uppstå. Har du otur så kan hunden skada katten om katten inte förstår hunden varningar och fortsätter att vara nyfiken.

Jag har själv erfarenhet av hund som skadar katt när katten inte förstått hundens varning...
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag ska vara ärlig och erkänna att detta hänt en gång förut. Jag fattade tyvärr inte bättre då än att jag blev arg på hunden och visade att jag inte önskade det beteendet hos honom.

Det blev som så då att när hunden hade ett grisöra och katten kom, så släppte han grisörat och gick därifrån.

Jag insåg att jag gjort en stor tabbe. Så det var därför som jag inte gjorde något den här gången. Jag ville helt enkelt se om han skulle gå undan nu med, vilket han inte gjorde.

Jag kommer hädanefter att se till att ingen katt kommer i närheten av honom då han har gottis.

Jag gjorde ett misstag förut och ångrar det naturligtvis.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag har två hundar tillsammans med familjens katter, och hos oss är det snarare katterna som regerar och hundarna skulle aldrig få för sig att morra mot dem!

Jag tror inte de ser katttanterna som nått hot liksom, utan bryr sig inte så mkt om att de surar:angel:


Däremot morrar de ofta på varandra, och om rottisen tex ligger och gnager på ett ben och cockern kommer emot och kaxar för att testa, så säger ju den stora ifrån. Först genom att vifta långsamt på svansen och morra, och sen genom att skälla till väldigt dovt och nära min lilla hund.
Såna grejer tycker jag det är viktigt att de får ta hand om själva, sålänge det inte blir nått farligt av det.
Oftast låter det kanske värre än det är i våra öron:p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp