HUR ska jag göra?

F

Fidelity

:rofl: Alltså jag måste ju vara helt totalt dum i huvudet men jag fårstår ingenting om HUR jag ska räkna ut foderstaten?

Jag har varit inne på "Ninas fodersida" som verkar väldigt pedagogisk osv, men jag kan inte räkna ut HUR man gör. Jag förstår ingenting.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga.

Det jag inte förstår är tex hur jag räknar ut hur mkt hö hon ska ha. kvoten jag får ut av hösilaget är 4,85 om jag räknat rätt (33 smpr / 6,8 Mj) ?
Alltså nu står hon på 11 kg hösilage, ska jag då ta 4,85 * 11 för att se om det blir rätt elelr ska jag inte räkna något alls på hur många kg hon ska ha?

Sv: HUR ska jag göra?

Alltså menar du hur många kg hästen ska ha för att täcka behoven näringsmässigt eller hur mkt hö hon måste äta för att må bra tuggmässigt osv?
Ska du räkna ut hur mkt hö din häst behöver så måste du veta hur torrt höet är tex 80% ts.
En häst behöver 1,2 kg ts/100kg. Så en häst på 500 kg behöver 1,2 ts*5.
Nu är jag helt slö i huvet så jag kan inte räkna ut hur mkt man måste ge av ett hö med 80% ts.. Men låt säga att om du ger ett hö med 80% ts så blir det 1,5 kg hö man måste ge per 100kg häst för att täcka minimum..

Ska du räkna ut hur mkt hö hästen måste äta näringsmässigt, måste du får du först räkna ut hur mkt din häst kräver. Först är det ett underhållsbehov som du räknar ut genom hennes vikt och ålder. Alltså ett behov för att hon ska fungera och överleva. Sen lägger du till mer/mindre beroende på om hästen är mager/fet, sen hur mkt den arbetar och vilken ras. Detta står dock bra utskrivet på sidan.

Men du ska iaf inte multiplicera kvoten med nåt!

Jag hoppas nån annan kan förklara bättre med ts och sånt för min hjärna verkar inte funka så bra nu..:D

Jag skulle oxå vilja veta.Tycker att den sidan verkade bra men det står still i mitt huvud. Hur man räknar ut A tex?

Du krånglar till det!!;)

Kvoten ska du inte använda till något, mer än som avkoll och justering när du börjar bli klar med foderstaten.

En totalfoderstat bestående av 11 kg hösilage med 33 g smrp och 6,8 MJ ger:
11 x 33 = 363 g smrp
11 x 6,8 = 74,8 MJ

Det är de siffrorna som är viktigast att räkna fram, sedan börjar man titta på kvoten och tilläggsfoder.

Om hästen klarar sig bra hull- och temperamentsmässigt på 75 MJ så är det lugnt så, men på den låga kvoten, 4,85, ser du att det behövs mera protein.

Har inte tid just nu, men nu ser du hur du kan bygga vidare.

Kolla först att näringsämnena är per kg foder och inte per kg ts. Torrt hö brukar ha en ts-halt på 84% (kolla på analysen för säkerhets skull). Det betyder att en häst på 500 kg måste ha 500/84=5,95 kg (6kg) hö som absoluta minimum för att täcka tugg- och stråbehov. Man brukar rekommendera att ta det gånger 1,2-1,5 för att hästen ska må bra.

11 kg hö ger (11*6,8) 74,8 MJ osv. som någon skrev är kvoten för låg den ska vara kring 6 för en vuxen häst som inte är dräktig eller ger di. Bara att lägga till lämpligt kraftfoder och räkna ut totalt MJ, smbrp, (Ca och P oxå om du har det i höanalysen), och jämföra med hästens behov. Lite pyssel och pussel alltså, lycka till :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 595
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka