Hur ska jag göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Romsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 998
R

Romsa

Jag har ett varmblods sto som jag ska sälja men som har haft lite problem med hovbölder och just nu en inflammation i skuldran så hon ska börja med en metacam kur nu i 14 dagar.

Jag vill inte sälja henne till vem som helst, men jag kan inte ha kvar henne heller. Ska jag ta slut på hennes "lidande" eller ska jag försöka med det här nu och lägga ner massa pengar för att sen sälja henne som sällskapshäst?

Vill hennes bästa (jag vet att hästar kostar pengar!).

Sv: Hur ska jag göra?

Ingen som har något förslag eller råd??? :S

Det är väl en övervägning. Tror du det finns någon bra "köpare" till henne när hon blir bra? Dvs om du lägger ner tid och pengar få att henne bra ökar det chansen att hon kan få ett bra hem?

Sen beror det mycket på vad det är för typ av inflamation hon har och varför hon har haft hovbölder. Har hon generellt dålig hovkvalitee? Inflammationen tror veterinären att hon kan bli återställd? Har hon avelsvärde? Är hon riden - trevlig att rida/köra? Hur gammal är hon? Har du tid och råd att ha kvar henne tills du hittar någon "bra"?

Tyvärr kan det nog ta tid att hitta ett bra hem med tanke på hur markanden ser ut nu :p

Tyvärr är det ju svårt att hitta bra köpare till "finare" hästar sedan länge, och ett varmblod med nyliga problem och därmed osäker prognos.. då blir det ännu svårare..

Det är ju otroligt tråkigt att behöva ta bort en fin och trevlig häst, men samtidigt är det otroligt mycket tråkigare om hästen hamnar fel och får lida.
Eftersom det inte är min häst skulle jag säga att det är bättre att hon får avsluta livet på topp.

Men fan vet hur jag skulle göra om det var min häst... verkligen en jobbig sits :(

Det är verkligen svårt! :( Vill ju hennes bästa, men att avliva henne efter den här medicinkuren (om hon blir bra) känns skitjobbigt...
Då hade jag ju lika gärna kunnat göra det innan.
Och som ni säger är det svårt att hitta ett bra hem där hon bara kan skrutta omkring i hagen och kanske komma ut på någon prommenad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
4 038
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka