Hur ska jag göra?

ElAmir

Trådstartare
Vi har sedan maj kämpat med min ridtravares bakknä, sprutat med kortison i tre omgångar, två i maj-juni och en i oktober.
Han blev bättre över sommaren och gick på bete och jag satte i gång honom långsamt.
Men i oktober blev han sämre så då röntgade och ultraljudade vi, och som vi misstänkte har han pålagringar efter en gammal skada, antagligen en ligamentskada.. Vi behandlade igen, och han svarar på behandlingen men inte så bra som vi hoppades.
Nu har jag två alternativ, operera eller avliva.
Operation går inte på försäkringen.

Någon som har erfarenhet av operationer på pålagring i knäleder? Brukar hästen bli bra?

Hans personlighet gör att jag inte kan släppa honom, han är verkligen hästen för mig.
Jag har inga höga ambitioner att tävla eller så, utan jag vill bara att min bästa vän ska må bra och att vi ska ha kul tillsammans.

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Hur ska jag göra?

Nu vet jag inte hur gammal din häst är men jag skulle välja avlivning, pålagringar som suttit ett tag tycker jag inte låter så bra tyvärr...

Även fast beslutet är tungt så skulle jag välja i ditt läge att avliva...

Hej, jag har en häst med pålagringar i båda bak knän. Jag har honom på foder och under igång sättning. Men han har stått i 3 år, och bra blir han ju aldrig utan jag testar för att se om han håller som hobbyhäst. Jag rider 3-4 dar i veckan, hoppar inte, är försiktig med branta backar, skrittar mkt och han går många timmar i stor hage.
Kan du inte ge din längre vila? Hur gammal är den? Gått på trav? Operation avråder jag absolut ifrån, om min inte håller så avlivar vi.
Hur mkt vill du att din ska kunna ridas? Om du vill ha en att träna, tävla, rida till 100% så är det kanske bäst att avliva? MEN ge det mer tid först!!

Hej!

Min förra hade ju pålagringar i båda knäna. Hon blev bra efter ett par behandlingar med kortison och tuppkam (ok vi var nog på återbesök och sprutade car 3e vecka i 3 månader) och hade aldrig några problem av sina pålagringar igen.

Med din rare pålle vete 17.. Hade han varit min hade jag nog sett till att börja med att få en "second opinion" från en annan veterinär. Vad tycker den veterinären?

Sen hade jag försökt hitta mer info om operationen och hur resultatet brukar bli. Hur många hästar blir bra efter operationen, vilka hästar genomgår operationen, i hur stor grad har de hästar som opererats varit lika illa/bra som din? Hur stor möjlighet är det att han blir bra av operation? Blir han helt bra om den lyckas, eller kommer han bara ha mindre ont, men fortfarande inte fungera att rida fullt på? Sen är det nog en fråga om att väga fördelar mot nackdelar.

Jag har inte träffat på nån häst som opererats för pålagringar i knäna, men om din veterinär tror att det kan gå och du är villig att lägga pengarna så kan det kanske vara värt det?

Jag förstår att det är ett tufft beslut, man faller ju för dom små liven och vill helst göra allt för att dom ska må bra.

Fundera också över vad du vill ha honom till. Är det ok med en skogshäst som funkar i alla gångarter, men inte hoppning? Är du nöjd med att bara kunna rida lugna turer ibland? Utgå ifrån vad du vill ha honom till och försök efter det utröna om han med operation har en vettig chans att komma dit. Om det är möjligt- ge det ett försök, om inte är det nog, tyvärr, bättre att låta honom somna.

Lycka till med beslutet! It really sucks!

/Lavinia

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 720
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 188
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 161
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V