Hur ska jag göra?

A

Alba

Jag har hamnat i ett foderdilemma.

Ringde höbonden som jag har handlat av ett par vintrar. Han hade sålt det hö som han lovat mig till någon annan!:eek:
Efter lite telefonsamtal fick jag tag på en bonde som hade hösilage att sälja.
Så resten av vintern blir det silage istället för hö som det var tänkt…

Jag har hö som räcker 3-4 veckor till. Igår började jag vänja in på hösilage istället. Har bytt ut 1 mål av totalt 5 och detta ska ökas stegvis under de närmaste veckorna.

Nu till problemet, kvoten mellan protein och energi i det hö som jag har är lite låg, men det korrigerades lätt med lite tillskott.
En gammal ponny (27 år) som flyttade in i stallet i höstas behöver ytterligare protein, utöver tabellvärdet (antar att det beror på åldern). Han började tunna ut över ryggen och bli lite bukig.
Detta skulle vi lösa genom att ge lucern. Vi började vänja in på lucern för knappa 2 veckor sedan. Är uppe i ca 300g lucernhack per dag.
Kan det bli för mycket med två nya foder samtidigt?

Jag har inte skickat in analys på hösilaget ännu. Det är små balar och jag vill öppna några fler och ta från flera balar till analysen.
Så jag gissar att jag kan få fram en analys till om ca 3 veckor, dvs när höet nästan är slut.

Chansen finns att det är bra med protein i silaget och att lucernen kommer att vara överflödig. Men det känns som om chansen är större att han fortfarande kommer att behöva tillskott av extra protein eftersom han har visat att han har ett högre behov.

Hur hade ni gjort?
Tagit bort lucernen i väntan på analysen eller fortsatt med lucernen i nuvarande mängd utan att öka och ev. korrigera senare?
Eller någon annan smart lösning?

Man är ju rädd om den gamla herren och vill inte riskera att han blir dålig i magen. Men samtidigt vill jag inte att han ska tappa mer muskler.

Sv: Hur ska jag göra?

Jag hade behållit lucernet tills du har analys. Även omd et är superkvot i silaget så lucern är ju ett tryggt proteintillskott, så det är ingen fara om du råkar brassa på väl bra med protein. Hellre upptäcka det blivit kaka på kaka än att inse att han haft brist i väntan på analysen.

Skulle inte oroa mig för att börja smyga in silage 2 v efter lucerninvänjning. Allt är ju grovfoder, och visst det är inte idealiskt, men det ska mycket till om det ska bli problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 382
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit