Hur ska jag göra nu?

caradan

Trådstartare
Min foderhäst skulle åka hem imorgonbitti, nu efter att jag smsat ägaren så visar det sig att ägaren åkt in på sjukhus och inte har möjlighet att ta hem hästen.
Jag står utan stallplats from imorgon em då den redan är bortlovad. Jag är fullbokad hela nästa vecka och har ingen ekonomisk möjlighet att behålla henne heller.
Jag förstår att om hon ligger på sjukhus kan hon inte hämta henne men jag har ju som sagt ingenstans att ha henne förutom utomhus då i hage, själv!
Ngt tidsperspektiv finns inte och jag vet inte om hon hämtas om en vecka eller månad!

Vad ska jag göra?

Sv: Hur ska jag göra nu?

Få panik? Det hade jag fått.

Nej men kanske man kan panikhitta en lösdrift där hästan kan gå så länge, ägaren får ju betala eftersom din uppsägningstid är över. Nu är det ju ändå fint väder (eller, jag bara förutsätter att det är det överallt eftersom det är fint väder här sen en tid tillbaka).

Annars vet jag inte riktigt vad man kan göra. Ni kan inte köra hästen tillbaka då och någon stallkamrat till hästägaren kan hjälpa så länge? Stallplats måste ju vara ordnad om hästen skulle åka imorgon?

Du kan väl köra hästen till den stallplats som ägaren har och så får ägaren betala extra för den skötsel som inte ägaren kan fixa just då. Hårt draget så är det ju faktiskt inte ditt problem.

Jag skulle försöka köra hem hästen själv, om det inte går, anlita ngn som kan köra, så får ägaren ta kostnaden sen. Ägaren måste ju ha anhöriga/vänner som kan ta hand om hästen.

Jag vill ju helst inte flytta på henne om jag ska ha henne kvar. Fint vädser har vi oxå men det har bara börjat att växa i hagen så det är mer gult än grönt ännu och inga vindskydd finns att tillgå i sommarhagen.

Pojkvännen var det som ringde mig om det och han skulle återkomma till mig. Ska då säga att jag kan köra hem henne i morgon om det är för dom annars så måste jag tyvärr ta ut en avagift för vad hon kostar mig den tiden som blir kvar. Kan jag även kräva att få datum spikat när hon ska åka?

Nu ringde de igen och jag kommer att köra hem hästen till som istället. Blir sega mil i bilen imorgon men det är lika bra så är det klart.

Kan jag begära att de betalar bensinen då de egentligen skulle hämtat henne?
Transport har jag egen så där finns inga problem.
Det är strax över 10 mil enkelväg.

Det tycker jag. Om det står i kontraktet eller är överrenskommet att hästägaren ska stå för transport tillbaka så är det ju klart att du ska ha ersättning för din körning.

Ja, du kan ta ut pengar för extra kostnader, tex bensin.

Kl

självklart kan du be om ersättning för bensinen. se till att du talar om detta INNAN du kör dit också, så allt är klart.

Jag sa att jag ville ha bensin pengar och de skulle lösa det, sen sa jag även att iom att ingen jag vet tar emot hästen, utan det görs av stallägaren, så vill jag ha en påskrift att hon godkänner utrustning och häst.

Du kan ta betalt om ni har skrivit i avtalet vem som ska betala resa till dig och från dig. Har ni inte skrivit kontrakt på det tycker jag att du bör säga att de får stå för milkostnaden eftersom de egentligen skulle hämta hästen själva och du är schysst och gör det åt dem, de slipper ju på det viset andra obekväma avgifter som hyra och dyl.

Så igår kväll bar det iväg, 12 mil enkelväg blev det visst. Allt gick super och hon kommer att få det jätte bra där, dock ska hon bara stå.
Fick påskrivet att de har besiktat och godkänt häst och utrustning s¨nu har jag ryggen fri.
Så tråkigt att lämna henne!

Jag hoppas att folk som har dåliga erfarenheter av fodervärdar, och folk som gnäller om fodervärdar rent allmänt, läser detta och minns dig. Ansvarsfull och insatt in i det sista - eloge till dig, det är såna jag också har erfarenhet av, plus att jag själv varit fodervärd med bara goda erfarenheter. Tycker det är upplyftande att se och hoppas som sagt att många läser detta och lägger det till minneslistan, för det är så mycket skitsnack och gnäll om fodervärdar att jag blir ledsen ibland.

eloge till dig och du verkar noggrann och klok som en bok dessutom :bow:

Håller med dig! Skönt att höra om vettiga och ansvarsfulla människor också, tyvärr blir det väl mer prat om de som skött sig dåligt just för att det skapar problem.

Jag har en häst ute hos fodervärd nu och det verkar funka superfint, iaf än så länge :) Men just eftersom det går bra så har jag ju ingen anledning att starta trådar i ämnet, så då hamnar de bra människorna lite i skymundan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så... 2
Svar
31
· Visningar
5 060
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 728
Senast: Lobelia
·
C
Hästmänniskan Jag har ett ganska jobbigt problem. Vill ha tips och råd ifrån andra, har du varit med om detta själv, hur löst du/ni de? Och vad...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: CrazyGirl
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka