Hur ska jag göra när jag ska börja tävla igen ?

E

et_flikkan

Mitt sto och jag ska börja tävla snart, elr ja snart är väll att ta i men i Februari hade jag tänkt mig. Men det är ju så att hästen har haft låsningar i ryggen och tävlingarna har inte gått så bra, troligen har hon inte haft det så roligt på tävlingar och vägrat ut sig, tävlingar har varit smärta och där vet hon att tre vägringar, sen får hon gå ut. På träningar har hon hoppat jätte bra. Hon är behandlad i ryggen och rönkad i både rygg och ben så ja i februari så börjas det igen.

Hur tycker ni jag ska börja, tycker ni jag ska börja om helt från början igen?. Med Clear round klasser på klubbnivå?.

Sv: Hur ska jag göra när jag ska börja tävla igen ?

Jag tycker du ska börja från början, så lågt som möjligt, inte stressa, ta det lugnt, gör så hon tycker det är superkul och när du känner att ni båda klarar höjden galant så går ni upp försiktigt på nästa höjd.

Där är inte häjden som är det svåraste, på träning hoppar hon lätt en bana på 110 och tio hinder. På tävlingar är hon jätte lugn och cool, det är när hon kommer in på banan hon blir som förbytt, vägrar att gå ens 5 meter nära hindrerna. Stegrar sig och bockar ibland. Senaste gången jag hoppade henne hoppade hon allt, allt jag styrde henne på och jag hoppades att det blir så på tävling också.

Ja, börja på så låg nivå på hinderna som möjligt, så att hon bara får "skutta" runt banan och märka att det inte gör ont längre. Det jag menade! ;)

Senast ändrad:

Precis, då kan ju höjden vara ett problem.. Jag menar, då kan du trycka hästen över hindrena, även om ni inte kommer helt rätt på.. Hoppar du högre kan det gå illa om ni kommer fel (det kan det ju på lägre också men ändå)..

Det som bra med min häst är att vägrar hon så vägrar hon fem meter innan så hon krachar? (stavas det så?) inte.

et_flikkan skrev:
Det som bra med min häst är att vägrar hon så vägrar hon fem meter innan så hon krachar? (stavas det så?) inte.

Men då har du antagligen för dålig galopp eller liknande..
Det är det jag menar, i såna lägen kan du ju gå på hästen så att den hoppar (om den inte har ont förståds) och när du går på hästen i ett sådant läge är risken stor att ni kommer fel.. :smirk:

Men om hon nu inte hoppar på tävling så kan du ju inte jämföra med vad ni hoppar på träning.

Börja med någon Pay and Ride på typ 50cm och bara hoppa runt, gör ett par sånna. Sen kanske du kan gå upp någon höjd, och när du känner att hon verkligen är med dig på de låga höjderna kan du ju starta en 90 klass och sen gå långsamt uppåt.
Börjar det gå dåligt igen så backa direkt tillbaka till det lägsta.

Akta dig för att stressa, stanna kvar på låga höjder tills det verkligen går bra.
Lycka till :)

Inge dålig galopp eller nånting, hon bara vägrar komma nära hindrerna, detta var ju i augusti innan vi behandlade henne, men nu är hon ju behandlad för ryggen. Ibland har hon kommit runt banan med fyra fel, det beror mkt på tävlingen också, hur mkt hästar det är och om det är gräs elr grus, hon hoppar bättre på gräs. Sen har det mkt att göra med vilket startnummer hon har, får hon vänta för länge tröttnar hon.

Det vet jag att jag inte kan jämföra träning och tävlingen, ville bara berätta det, hon är ju jätte hinderärlig på tävling också, tills hon bestämmer sig att nää, nu vill jag inte.

Men... Asså, meningen är att du ska börja så LÅGT som mjligt för att hon bara ska få gå runt banan på skoj, inte på en gång känna pressen av höjden på hindrerna som hon säkert inte har något problem med. Men när hindrerna är låga så tror jag att hon väljer att hoppa för att hon tycker det är kul(?).
Det är ju meningen att hon INTE ska hålla på sådär på tävling, då börjar man helt enkelt vid första rutan - det lägsta möjliga. Att hon stannar sådär på tävling kanske är för att hon kännt en press förut? Sadeln som klämde eller nått sådant, eftersom hon har haft problem med ryggen. Har en häst gått med en sadel som tryckt under en tid och den känner obehag när den hoppar så minns den det hela tiden. När man sen bytt sadel så känner den fortfarande av obehaget och man måste hoppa hästen några gånger innan den inser att det inte gör ont längre.

Förstår du? Börja på ruta 1 och gå sakta framåt!

Jag förstod vad du menar, själv är jag väldigt höjdrädd, håller mig helst på 90-1 meter i vanliga fall, helst lägre, så jag kan gärna tävla på 50 cm hela livet :P. Jag vill ju att hästen ska bli nått så jag kan vänta i fem år om det skulle vara så.
Ja hon har haft en sadel som tryck, men hon har också gamla muskelskador sen galopptiden, alltså muskler som blvit för mkt utsatta för påfrestning, kasta sig ut i full galopp från en startbox tar mkt på dom små musklerna. Nu har hon en helt ny sadel som passar henne perfekt också.

Tycker det låter som att hon är lite "märrig" också ;)

Var noga med att aldrig låta henne stanna när du rider små klasser, eller ja, inte på högre hinder heller men 50cm kan hon gå över, men bli aldrig sur.
Var vänlig men bestämd och se till att hela tiden hålla henne glad. Man får kompromissa lite med ston för att det ska gå som man vill :angel:

Lite märrig :P, hon är en väldigt ärlig häst men när hon sätter den sidan till så är det inte så mkt kan kan göra tyvärr.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka