hur ska jag göra med kraftfodret på sommaren?hjälp=)

Sv: hur ska jag göra med kraftfodret på sommaren?hjälp=)

Det finns så mkt omega 3 fetter att lamkotletten kryper omkring i stekpannan.
PL

Vilda Islänska lammkotletter, det gäller att hugga dem fort innan de smiter.

Hur verkar det?
Är jag kvickare nu, så har jag vaknat.

"jaga" selen behöver du nog inte, men om jag läst allt rätt (här i tråden alltså, så att jag hänger med på vad du menar :D ) så ska du nog ändå hålla koll på selenintaget, för jämförelsen var väl mellan island och tyskland? och tyskarna har väl också mer selen än oss som i princip inte har något alls? så även om islänningarna är anpassade efter lite behöver dom säkert ändå något?

Är det någon som vet selenhalten i Tyskt hö?
Jag skall kolla i min Tyska Ridhandbok för Islandshästar om det kan stå där.

Dessutom så tror jag att selenhalten i sill är rätt hög, skall kolla det också.

Inte_Ung skrev:
Är det någon som vet selenhalten i Tyskt hö?
Jag skall kolla i min Tyska Ridhandbok för Islandshästar om det kan stå där.

Dessutom så tror jag att selenhalten i sill är rätt hög, skall kolla det också.

0,01-0,04 mg/kg torrsubstans Tyskland och 0,01-0,06 mg/kg torrsubstans Island var intervallen i den aktuella studien.

Om sillen simmat in i en vulkansjö kan den innehålla arsenik. (Kanske arsenikbrist som gör att en del tappar viljan när de emigrerar?) HH

Sill simmar bara i saltvatten, vulkansjöarna är sötvatten och varma = färdigkokt sill.

Fiskmjöl innehåller 3mg selen/kg, det kanske kan ge en vägledning?
0,06mg är ju i alla fall en summa att räkna med.
6kg ger 0,36mg.
1hg fiskmjöl till det så blir det 0,6mg vilket borde räcka.
Saltstenen med selen blir kvar i hagen.

så det räcker alltså att lägga ut en satsten i hagen som innehåller selen? eller behövs nåt mer? och så kanske lite kraftfoder om hästen arbetas hårt?. jag skiter i betforen men ger bara havre/korn kross då eller? vad tycker ni?

mineralsaltsten i hagen är aldrig fel!

sen kan du ju ta bort all kraft, o så märker du på hästen om betet räcker till eller inte. är han väldigt loj att rida kan du ge lite.

Gullan86 skrev:
så det räcker alltså att lägga ut en satsten i hagen som innehåller selen? eller behövs nåt mer? och så kanske lite kraftfoder om hästen arbetas hårt?. jag skiter i betforen men ger bara havre/korn kross då eller? vad tycker ni?

I flera trådar har många påpekat för dig att det är meningslöst att ge kraftfoder bara de dagar man rider. Tro på dem. Ett bra bete täcker mer än väl de flesta behov. Täcker inte betet behovet ger man kraftfoder varje dag. Att ge större mängder typ mer än ett halvt kg korn bara då och då kan rent av vara farligt. HH

svar till helenahandberg: jasså det har dom jag har då bara sett att folk har påpekat det här. jag har trott/tror på de flesta i islandshästvärden som gör såhär och jag har lärt mig av dom. och hur ofta hör man om kolik m.m på islandhästar???? gämfört med andra stalluppställda hästar som får kraftfoder varje dag alltså även när de bara står och hänger och inte får igång magen då förstår man ju varför det blir förstoppning m.m och varför dom är så pigga och bockar när de fått stå en dag.

jag ger som sagt inga större mänger kraftfoder, skulle aldrig ens vid hårt arbete få för mig att ge ett halvt kilo korn/havre.jag ger max 250gram.
det jag inte förstår mig på och har aldrig gjort är varför man ger en häst som står på box havre i mänger flera gånger om dagen även när den har vila??? hur bra kan det vara att ge 1kilo 3gånger om dan eller nåt sånt???
låter det då inte rimligare att ge kraftfoder=extra tillsats för ansträngning) när den verkligen har gjort något. ja jag vet att det inte är bra att ge plötsligt och att magen måste vänjas........fan varför finns det inget mellanting???

och en sak till: varför skulle det vara meningslöst att ge kraftfoder bara när jag tränat honom??? jag känner en tydlig skillnad på honom om jag är ute och går med honom en dag utan kraftfoder och en dag med kraftfoder.

hmmmm....nu funderar jag bara lite för mig själv.....vulkaner innehåller väl mycket svavel och då bör ju marken innehålla ganska mycket svavel också....en del med eksemhästar ger ju MSM (organsiskt svavel) till sina hästar med bra resultat....kan det vara enn koppling varför en del utvecklar eksem?? svavelbrist...

Därför att både enzymproduktion o bakterieflora fordrar tillvänjning till kraftfoder för att det skall tas upp på rätt sätt utan att ge störningar. Om man ger bara då o då är systemet aldrig riktigt tillvant.
PL

du har säkert rätt men hur förklarar du att man sällan hör fall med islandshästar(som ofta får kraftfoder genom denna princip) som får kolik....sen hör man ofta om hästar i box/som får mat regelbundet halvblod tex som ofta får kolik....e inte det lite konstigt?=)

om ja ska va ärlig efter 7år med islandshästar har jag aldrig hört om någon som fått kolik konstigt nog...

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: QuickStar
·
Foder & Strö jag har hört att efter typ 10dagar så försvinner viktig näring från havrekrossen är det sant? är det likdannt med kornkross lr hur...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Gullan86
·
M
Träning Ibland blir jag så trött på min häst att jag vill bara sätta mej ner och gråta. Har ägt honom i snart 3 år och kände honom ett tag...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Alazan
·
N
Foder & Strö Foder till \"avställd\" häst Hej! Jag ska hjälpa till med en rätt besvärlig nsv travare, och jag har funderat lite på foder till den...
Svar
4
· Visningar
1 106
Senast: _Nikita_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama