Hur ska jag göra? Gatuhundar, volontärarbete etc.

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag har fått en förfrågan om att åka iväg som volontär till ett sydeuropeiskt land för att kastrera gatuhundar som fångats in av ett shelter. Organisationen det handlar om är icke-vistdrivande och finns i flera delar av sydeuropa. De fångar främst in gatuhundar för att kastrera och id-märka dessa och ta hand om sjuka djur och för att försöka utbilda människor i landet till att ta hand om sina djur bättre.

De bilder som finns på detta shelter ser bra ut.
Personen som frågat mig har varit iväg tidigare för samma organisation men i ett annat land och vet att de tar hand om djuren väl.
Jag tycker att kastering av gatuhundar och att försöka jobba för att ändra människors attityd är A och O för att bekämpa problemet med herrelösa hundar som förökar sig och sprider smittor. So far so good.

Jag kollar runt lite på organisationens webbsida och upptäcker att de även adopterar bort en hel del av hundarna. Visst, om de skulle få ett hem hos en familj i samma land är en sak, det tycker jag är godtagbart. Men deras adoptionsförmedling riktar sig främst till människor i ett av våra skandinaviska länder. De gör alltså precis det jag är totalt emot!
Jag är av åsikten att man först och främst ska förhindra att gatuhundar ens uppkommer, dvs kastrera dom som finns och utbilda människor till att inte överge sina hundar. Jag tycker att det är bättre att en gatuhund får bo och dö i ett shelter (om det är korrekt utformat och hundarna har det bra) alternativt avlivas än fraktas långt bort till ett land och riskera att lida av evig stress och rädsla samt dra med sig smittor som inte finns.

Frågan är alltså, vill jag stödja denna organisation genom att åka dit och kastrera?

Jag skulle nog ha åkt, dels för att kunna bidra med något ordentligt i diskussioner kring gatuhundar. "Jag har varit och jobbat med sådana" bör ju väga tyngre än "Jag har hört att..." eller "Jag har aldrig haft en men tänk på...". Dessutom, om du åker dit och kastrerar så gör du väl just det som du tycker är bra att göra där? Samt att du kanske får möjlighet att prata med personerna som driver stället och förklara det olämpliga i att de skickar iväg hundarna till nya länder.

Knepig sits.

Arbeta gratis eller för kost o logi med att kastrera hundar som sen skickas till Skandinavien?
O andra sidan får du en du en unik erfarenhet av hur det är för gatuhundarna i Sydeuropa, samt hur verksamheterna fungerar. Samtidigt får du möjlighet att informera o utbilda personalen på plats.

Jag hade nog åkt.

Knepig sits.

Arbeta gratis eller för kost o logi med att kastrera hundar som sen skickas till Skandinavien?

Det är ju just detta som stör mig. Men jag håller med om att det nog är bäst att åka. Framförallt behöver jag mer kirurgisk erfarenhet och det får jag massor där nere.

Nu är det dock så att jag kanske inte ens kan åka överhuvudtaget pga mitt arbete här hemma, men då planerar jag att göra en sådan här resa längre fram så era åsikter hjälper mig ändå! Tack :)

Jag har fått en förfrågan om att åka iväg som volontär till ett sydeuropeiskt land för att kastrera gatuhundar som fångats in av ett shelter. Organisationen det handlar om är icke-vistdrivande och finns i flera delar av sydeuropa. De fångar främst in gatuhundar för att kastrera och id-märka dessa och ta hand om sjuka djur och för att försöka utbilda människor i landet till att ta hand om sina djur bättre.

De bilder som finns på detta shelter ser bra ut.
Personen som frågat mig har varit iväg tidigare för samma organisation men i ett annat land och vet att de tar hand om djuren väl.
Jag tycker att kastering av gatuhundar och att försöka jobba för att ändra människors attityd är A och O för att bekämpa problemet med herrelösa hundar som förökar sig och sprider smittor. So far so good.

Jag kollar runt lite på organisationens webbsida och upptäcker att de även adopterar bort en hel del av hundarna. Visst, om de skulle få ett hem hos en familj i samma land är en sak, det tycker jag är godtagbart. Men deras adoptionsförmedling riktar sig främst till människor i ett av våra skandinaviska länder. De gör alltså precis det jag är totalt emot!
Jag är av åsikten att man först och främst ska förhindra att gatuhundar ens uppkommer, dvs kastrera dom som finns och utbilda människor till att inte överge sina hundar. Jag tycker att det är bättre att en gatuhund får bo och dö i ett shelter (om det är korrekt utformat och hundarna har det bra) alternativt avlivas än fraktas långt bort till ett land och riskera att lida av evig stress och rädsla samt dra med sig smittor som inte finns.

Frågan är alltså, vill jag stödja denna organisation genom att åka dit och kastrera?

Hade inte åkt till sådant ställe med de åsikterna, skulle kännas helt fel. Nog måste det finnas organisationer som inte skeppar djur över hela världen. Har för mig att jag hört om folk som varit i bla Indien och Sydamerika (catch-neuter-release, som jag visserligen personligen ej heller gillar konceptet med) och de som varit i England.

De flesta av hundarna i denna organisation adopteras inte bort, om jag förstått det rätt. Så det är inte så att alla hundar just jag kastrera går till utlandet. Men dilemmat finns ju där, absolut, och det var därför jag startade tråden.

Är det inte så att sådana här verksamheter finansieras framförallt genom att hundarna säljs till t ex Skandinavien?
(Tycker inte att "adoptera" är rätt benämning när det gäller att betala för att få ett djur)

Liknande trådar

Hundhälsa I sommar åker jag på en längre semester ensam, Bali en månad :) Det kommer bli helt underbart, men en liten oro gnager i mig. Jag var...
Svar
12
· Visningar
1 721
Senast: Singoalla
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024