Hur ska jag göra en höanalys?

Sv: Hur ska jag göra en höanalys?

Oj vad mycket man kunde få analyserat.

Först ska du ju fylla i höanalys eftersom det är hö du har, därefter mineralanalys, eller mineralanalys med spårämnen om du nu vill ha spårämnen. Jag skulle tagit med spårämnen eftersom i din blankett verkar dom inte analysera magnesium på vanlig mineralanalys.

Fyll i när du tog provet, att det är för häst samt ditt namn/adress och sådana uppgifter.

Hur vet jag vad vi har för hö? På finska heter det esikuivattu tuoresäilöheinä. Typ. "förtorkat färskt konserverat hö"???
Kan du på enkelt sätt beskriva de olika hötyperna och hur man ser skillnad på dem? (torrt hö, hösilage, ensilage mm. Vad gör skillnaden?)

Tror att du vill veta skillnaden mellan olika grovfoder. Hö är torrast går att lagra utan att plasta, även om det inträffar om man har lagersvårigheter. Hösilage och enslilage är konserverat gräs plastas eller läggs i silo. Man brukar säga att hösilage är torrare än silage ibland men egentligen är det silage båda delarna. Hoppas att du förstår vad jag menar. Antar att det är hö/silage du har.

Då jag skickar in HÖ så brukar jag aldrig fylla i ned nedre delen av blanketten, "uppgifter om provet". Har alltid varit tveksam om man behöver det då det bara står "ensilage" och sen en massa frågor om det. Men svar har jag fått iaf ;)

Hade du esikuivattu tuoresäilöheinä? blir det inte hösilage då :o för det är ju torrare än ensilage men våtare än hö om det heter säilöheinä...?

Konstig det i följsedeln står både ensilage och hösilage då det faktiskt är samma sak. Hösilage är ett påhittat namn som endast indikerar på torrare ensilage, typ förtorkat ensilage. Men det heter ensilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 057
Senast: EZMK
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 078
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka