Hur ska jag göra?

fridiz

Trådstartare
Vet inte om det kommer hjälpa att skriva det här men skulle vara tacksam för lite råd hur jag ska välja.
Situationen är såhär, jag ( 14 årig tjej ) är skötare åt en shettis. Han betyder så mkt för mig men nu har mina föräldrar gett mig chansen att skaffa en foderhäst. Min högsta dröm har alltid varit att få en egen häst, och en foderhäst är ju nästan som det. Och dessutom vill jag ha en häst att rida på.
Trivs så fruktansvärt bra i stallet där shettisen står och där finns folk som jag verkligen gillar! Finns inte möjlighet att stalla in en till häst där, så att stalla in foderhästen där är inget alternativ.
Det är obeskrivligt hur mkt jag tkr om shettlandsponnyn, har ridit länge men aldrig haft en sån relation till en ponny. Nu står jag och måste välja bort ngt av det. Tänk om jag flyttat till ett nytt stall och vantrivs som tusan där?
Vad tkr ni jag borde välja? Vet att ni inte kan välja åt mig men jag vet verkligen inte vad jag ska göra!

Kramar Frida
 
Sv: Hur ska jag göra?

Va vill du helst göra med din häst ? ? Träna / tävla eller bara få rida ut i skog / mark ? ? Vad gör du med ponnyn idag ?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Om du har tur kanske du hittar en foderhäst som du tycker om lika mycket. Förstår känslan om du älskar shettisen, att det kan vara svårt att skiljas från den. Men det beror väll helt på vad du vill ha ut av ditt hästliv. Om du vill utvecklas i ridningen, och tävla osv. kanske det vore ett bättre alternativ att ta en häst på foder. Annars ser jag inte varför du inte skulle kunna stann med shettisen. :)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Vad gör du med shettisen? Jag är vuxen och har bara shettisar, tävlar i körning med dem. Det är ju inte samma sak som att rida, men jag tycker det är ännu roligare att köra. Tömkörning tränar vi mycket också.

Om du gillar ponnyn och har möjlighet att köra den så kan man utvecklas väldigt mycket inom det. Man tävlar ju inom både dressyr, konkörning och hinderkörning så det finns många utmaningar.

Annars om du vill rida så är det ju bättre med en foderhäst och då blir du väl tvungen att byta stall. Men fundera på vad du vill göra för något med hästen och om du kan göra det med shettisen, det är väl det som är avgörande.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Du kan inte ha foderhäst och ändå hälsa på shettisen då och då? Man kan göra mycket med en shettis, men att rida är ju så härligt! Du måste ju tänka på både fördelar och nackdelar med båda, men chansen till en "egen" häst kanske inte kommer så ofta. Har du pratat med shettisens ägare, vad säger hen?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Gör ett försök med foderhäst, det är en stor chans till att få prova på hur det är att ha egen häst men samtidigt har du ägaren som backup och du har möjlighet att lämna tillbaka hästen om det inte känns rätt. Även om du har en kontraktstid att ta hänsyn till, så är det betydligt lättare än att sälja en häst man inte trivs med eller om man inser att det inte fungerar att ha häst på heltid.
Skulle du inte trivas med att ha egen häst, eller känna att ridningen inte är så viktigt, så finns väl shettisen kvar?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Om du har tid och möjlighet kanske du kan fortsätta sköta shettisen ibland, iallafall på helgerna och kanske någon vardagskväll efter skolan?
Jag förstår att du inte vill släppa taget om shettisen, men å andra sidan kommer du förhoppningsvis tycka lika mycket om en foderhäst när du lärt känna den.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag både kör, tricktränar osv. Men jag älskar att rida! Så himla svårt men tack för alla svar!! :D :heart
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag saknar fortfarande b-ponnyn jag slutade rida när jag var i din ålder. Det är snart 10 år sedan... Och jag har ridit många fantastiska hästar sedan dess.

Men jag ångrar ingenting. Man kan inte rida småponnys hela livet. Och jag hade missat en massa roliga saker om jag inte hade gått vidare.

Jag tror att man innerst inne vet om när man är rastlös eller uttråkad. Hur mycket man än älskar hästen så kan man ju bli det, och vilja utvecklas mer. Samma sak med städer, bostäder, jobb och pojkvänner för övrigt :p Välkommen till vuxenlivet
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag blir riktigt imponerad över att du överväger att skippa "egen" ridhäst till fördel för en ponny du inte kan rida, snacka om äkta hästmänniska :love:

Ang hur du ska göra, pja det kan bara du själv veta. Vad är viktigast för dig?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Svårt!

Å ena sidan är ju en foderponny en möjlighet att verkligen prova på att ha egen häst, om man orkar med allt det innebär. Å andra sidan är det förstås svårt att lämna shettisen "bakom sig".

Har själv köpt B-ponny i vuxen ålder, jag valde bort ridningen, för denna ponnyn betydde mer för mig. Men jag har å andra sidan möjlighet att rida iaf om jag skulle vilja.. Lycka till!
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag säger som några andra, du måste tänka efter vad du vill med ditt hästeri. Vill du rida och utvecklas inom ridningen, kanske tävla? Eller vill du köra shettisen och kanske trickträna?
Finns det något stall i närheten av shettisen där du kan stalla in din foderhäst? Isåfall kan du ju fortfarande sköta om shettisen några dagar i veckan. Finns det möjlighet att ställa upp sig på kö för att få komma in i stallet där shettisen står? I så fall kanske du hinner få en stallplats där redan innan du har hittat en lämplig foderhäst eller åtminstone efter ett tag du har haft din foderhäst.. Du kanske kan hitta lösningar där du faktiskt inte behöver välja bort något.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Att vara "ponnytjej" och hästtokig är faktiskt inte bara ridning intresset hänger på. Det är också att veta att i stallet finns den och den kompisen som man har vansinnigt roligt ihop med... Det är nån att snacka olika flätfrisyrer med, att tävla med varandra om snyggaste rykten, att smörja träns tillsammans med... Det är att sitta på varsin höbal och tömma en termos med varm choklad en kall höstkväll, att hänga tillsammans med över boxdörren och tillsammans lyssna på mumsandet när favorithästarna äter sitt kvällshö... Det är att kunna ringa till nån och kanske få skjuts till stallet när det ösregnar, eftersom det finns flera kompisar som ska till det stallet... Det är att heja på nån i skolan och känna i hjärtat att man har nåt gemensamt... Det är att skriva ponnyns namn i varenda skolbok man har...
Det är så mycket mer än att bara rida på en häst i lämplig storlek!

Så lite tid att rida, och så mycket tid till annat som rör allt som hänger ihop med hästen... Och då spelar storleken ingen roll!!!

Detta var tant Milenes tankar om dina undringar...

Lycka till i ditt val!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 994
Senast: Görel
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 122
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp