Hur ska jag förbättra positionen vid fotgående?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 015
A

anja23

Jag har svårt att få Tea till rätt position då vi tränar gå fot.
Hon hamnar gärna för långt fram och går snett (typ skänkelvikning)

Har kommit på mig själv att jag ibland "går ikapp" henne så hon hamnar mer rätt. Men ska försöka sluta med det.

Hon är väldigt het på gröten då vi tränar och jag tror det är delvis därför hon hamnar fel. Hon vill hålla ordentlig koll på mig samtidigt som hon vill gå fort, fort. Då åker bakdelen ut och hon går snett.
Hon sätter sig gärna snett också.

Hur ska jag göra för att få henne att förstå att även positionen, och inte bara kontakten, som är viktig?

Sv: Hur ska jag förbättra positionen vid fotgående?

Backa, gör om och gör rätt! Om jag vore du skulle jag göra just så, det gör jag själv när Grima tenderar att börja tränga.

Bry dig inte alls om att gå dom kommande träningstillfällena, utan träna endast utgångspositionen. Hur sitter hon i utgångsposition? Är hon sned kan du träna mot en vägg så att hon tvingas sitta rakt, när hon lär sig sitta rakt kan du göra lite för flyttningar åt höger och vänster, hel om, halvt om etc. Alltid med krav att hon ska sitta rakt och snyggt med kontakt. Allt detta utan att röra dig ett steg framåt! Hunden kan redan gå, så det är ert minsta problem.

Iaf, när du tycker att utgångspositionen börjar sitta kan du börja röra dig framåt. Ett steg i taget. Ett steg, fot (sitta vid sidan), ett steg, fot (sitta vid sidan), ett steg, fot (sitta vid sidan). Så småningom kanske du kan ta två steg. Sedan tre, fyra..osv. Sedan växla mellan olika antal steg så att hon är fokuserad på vad du gör. Ett steg, fot. Fyra steg, fot. Två steg, fot. Ett steg, fot osv.. Kom ihåg att varje gång du stannar upp ska hon sätta sig i perfekt utgångsposition.

Hoppas att du blev lite klokare :)

Tack för tipset! :laugh:

Hon sätter sig ofta snett i utgångsposition med, men vi får träna mot väggen som du sa.
Hon har sedan länge förstått att vi ska hålla kontakt, men inte riktigt hajat att jag vill ha henne på ett speciellt ställe med.

Tänk också på att vara konsekvent och noga med att hon inte sitter för långt fram i utgångsposition. Hennes bog ska vara vid ditt knä!

min hund tenderar också att svänga ut lite med rumpan fast han brukar sätta sig hyfsat rakt i alla fall. jag har tränat massor med bakdelskontroll för att han ska vara medveten om dem, för de flesta hundar är bakbenen bara något som hänger med framdelen. kortkoppel tycker jag har fungerat bra för att få honom i rätt position framtill, be brukar bli snedare ju längre fram de går. tyvärr har min hund verkligen gått in riktigt hårt för det här med att ploga, så trots all träning händer det att han går en dm ut med rumpan. inget som de drar jättemycket för, men jag vill ha den där halva poängen till.

jag var på kurs alldeles nyligen och där blev en tjej tipsad om att ta ett dressyrspö och peta till hunden på rumpan för att göra den uppmärksam utan att föraren själv behövde vrida och vända allt för mycket på sig själv. någon som har provat?

jag var på kurs alldeles nyligen och där blev en tjej tipsad om att ta ett dressyrspö och peta till hunden på rumpan för att göra den uppmärksam utan att föraren själv behövde vrida och vända allt för mycket på sig själv. någon som har provat?
Har inte provat, men många gånger tänkt tanken! :idea:
Kanske skulle ta och fixa mig ett dressyrspö!

klicker:love:
Jag har gjort som så att jag börjat med små små förflyttningar, backat flera steg och hjälpt med godis.. när jag väl fick till en rakhet i utgångspositionen tog vi tag i framflytandet och plogandet genom att gå i små rutor i vänstervarv, 8or och "oförberedda" vändningar.. ex att jag tänker höger men svänger vänster eller hur man ska förklara:p
Även varit noga med hur och varifrån belöningen kommer

Ja, vart man belönar är viktigt! Har jag leksak belönar jag alltid bakåt ex.
Bra skrivet det där med mycket flyttningar till vänster och oförberedda vägar osv, så kör jag också!

jag är expert på att belöna "fel":D men man lär sig ju som tur är av sina misstag:p så nu ska vi slipa bort lite av förväntningarna vid ex ingångarna vid inkallning:o
Vid linförigheten med den gamla försöker jag variera belöningen med leksak så mkt som möjligt så att han inte får in en förväntan åt nåt specifikt håll, medan den lilla får leksak som poppar ner från sidan och godiset från varierade håll beroende på om det känns som att hon har förväntan åt nåt håll-då får hon alltid från motsatt.. men om detta är rätt el fel vet jag inte:)

Min hund plogade gärna i början, men så fort jag började ge boll/godis ur vänsterhanden istället så det kommer "utifrån", har han slutat. Mycket effetivt!

Ja, vart man belönar är viktigt! Har jag leksak belönar jag alltid bakåt ex.
Bra skrivet det där med mycket flyttningar till vänster och oförberedda vägar osv, så kör jag också!

Med en hund som min lär man sig alltid vad alla smarta knep kan leda till, tex att "magiska rutan" leder till lätt rumpa i sittet, så vänstersvängar och förflyttningar fungerade för oss bra mot trängandet, men med resultatet att hunden inte kan svänga höger.:rofl:

Vad roligt med alla tips!
Jag vill bara börja om och träna nu nu nu.
Men hundrackaren sover som en stock efter en heldag i vårsolen.

Åh vad jag längtar till sommaren, det är så mycket roligare att träna ute i gräset än inne i köket. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: tanten
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 160
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 932
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka