hur ska jag få ren galopp på min islandshäst

ronjizz

Trådstartare
hej, jag har en 23 årig islandsvalck som jag ridit i 1,5 år nu och har inte fått han i ren galopp. när han galopperar så är den alltid passtacktig. har någon ett tips till mig hur jag får han att galoppera rent?på min blogg finns bilder på han. han heter lusse= http://ljufur.blogg.se

Sv: hur ska jag få ren galopp på min islandshäst

För att hästen skall orka bära sig i galoppen krävs muskler och balans, saknar den detta får man en flack och oren galopp och detta gäller inte bra isisar utan alla hästar.
Men framförallt islandshästar.

Man måste få hästen lösgjord till att börja med har du några backar så börja klättra med hästen 2 ggr i veckan. Detta bygger muskler otroligt bra i rygg och bak och hästen får lära sig att bära sig naturligt.

Jag skulle börja jobba mkt i skritt och trav böjja och flytta undan för skänkeln mkt igångsättningar/ryggningar.

Sedan kommer galoppen att komma=)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka