Hur ska jag få min hästa att våga hoppa?

E

Elina Andersson

Jag har nyligen (6 veckor sedan) köpt en ny häst (fullblod/halvblod) som är sex år. Han har oturligt vis blivt rädd för att hoppa och min fråga är: Hur ska jag göra för att få över honom över hindrerna? Jag själv tränar främst dressyr och har inte så mycket erfarenhet av hoppning. Jag har hoppat lätt:B men då på ryttenerade hästar. Jag har inga höga ambisioner men skulle gärna vilja variera min träningen med hoppning. Jag har provat och löshoppat honom vilket har gått ganska bra men han hoppar endast då någon annan häst har hoppat före (väldigt låga höjder). Jag har tyvärr inte tillgång till någon duktig tränare. Vad ska jag göra för få honom att våga hoppa igen? Jag är tacksam för enkla svar. :bump:

Sv: Hur ska jag få min hästa att våga hoppa?

om du inte har tillgång till tränare är mitt tips att träna jättemycket bommar på marken och andra enkla saker så att han får förtroende för sånt igen. så småningom kan man ta och lägga upp små hinder och skutta över och glöm inte att berömma jättemycket varje gång han hoppar så han tycker det är kul och får förtroende för dig! och låt det ta tid......Rom byggdes inte på en dag! :bump:

Det måste ju ändå finnas några enkla träningsmetoder? Hur lägger man upp träningen för en unghäst?

Det jag skulle göra i din situation är att lägga ett par bommar på marken och rida dressyr "som vanligt" över dessa. När du och din pålle kan arbeta avslappnat kan det vara läge att lägga upp ett sockerbitskryss, dressyra som vanligt men lägg in krysset 2-3 ggr under passet. När detta går lungt och bra, lägg upp till ett litet skutt.
Fortsätt i det tempot, ha inga krav på hästen utan låt den få upp självförtroendet och känslan att det är skoj.
Beröm jättemycket när pålle gör rätt!

Lycka till!! :bump:

Börja med markbommar, gå sedan över till löshoppning på väldigt små och isolerade hinder, så att hästen bygger upp sitt självförtroende själv i första hand, och först därefter, när hästen verkar ha fattat hur man gör, så sätter du upp en duktig ryttare på dennes rygg, som kan sitta still utan att störa, och hjälpa till när det verkligen behövs.

Om hästen är rädd för att hoppa kan det som tidigare sagt vara bra att ta det utan några höga krav, lite, lågt men ofta för att avdramatisera det hela. Man kan även klickerträna vid longering (om du vet vad klickerträning innebär) så hästen börjar tycka att det är positivt. Även att hoppa små naturliga hinder i skogen kan vara en bra idé.

Om hästen inte är rädd för tillfället utan vägrar t ex för att den kör med sin ryttare är det enda som hjälper att helt enkelt få hästen inse att den inte kommer undan, vägrar den så lägger man alltså INTE en volt utan har ett så lågt hinder att hästen kan hoppa eller kliva över från stillastående, kanske att man t om går över i skritt första gången så hästen vet att den ska över, backar den får den backa, försöker den gå förbi hindret eller vänder sej åt ett annat håll är det bara att vända tillbaka den så den står i rätt riktning och till slut blir less och går över. Detta rekommenderas INTE om hästen verkligen är rädd eller nervös.

Jag är verkligen tacksam på alla svar jag fått!!! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar