Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

N

Natassja

Hej!
Jag vet att detta är ett vanligt problem som har tagits upp förut här, men jag börjar misströsta.
Min ena katt, en mysig och vänlig bondkatt, har sedan han kom till mig för 2 år sedan med jämna mellanrum kissat i min säng. Inte skvätt-kissat, utan protestkissat rejäla pölar. Jag har oftast kunnat hitta någon anledning till detta, att han varit stressad eller att jag har varit borta och han varit olycklig över det, eller att jag varit sen med att byta sanden i kattlådan.
Han är kastrerad och har sällskap av sin likaledes kastrerade bror, och de trivs bra tillsammans.
Nu börjar jag ledsna rejält på kissandet då det har eskalerat den senaste tiden. Jag har försökt lista ut vad det är han är ledsen över, men jag hittar inte svaret. Jag och min kille är hemma ofta, katterna får massor av uppmärksamhet, lådan är alltid ren, det finns mat och vatten och katterna kommer överens och leker bra. Jag har köpt Feliway-sprej som jag sprejar där han kissar (just nu på duntäcket som min kille använder - han har gått från att kissa på täcket som jag använder till att kissa på min killes täcke.) - men ingenting verkar fungera.

Vi bor ganska litet, och har ingen möjlighet att stänga ute katterna från sängen.

Är min kisse permanent olycklig och trivs inte hos oss? Finns det något viktigt som jag har glömt att ändra på/kolla upp? Jag har såklart kollat att han är frisk, och det är han.

Är det någon som har några supertips? Jag har såklart testat med att ställa kattlådor bredvid sängen, men problemet är ju inte att han inte är rumsren - han vet mycket väl att han inte ska kissa i sängen och han har aldrig kissat någon annanstans. Har serverat mat i sängen, har lagt ut kissovänliga material ovanpå täcket. Han kryper bara under och sätter sig. Har tagit bort duntäcket, men då kissar han på det täcke som finns. Tvättar med tvättmedel och sköljer med ättika för att få bort lukten. Han kissar bara i sängen på natten när vi ligger och sover, och när han har gjort det sticker han därifrån och vill inte gå i närheten av vare sig sängen eller det nedkissade täcket. Hans bror försöker gräva ned kisset, men missdådaren själv springer iväg och ser skamsen ut och har svansen mellan benen.

Som sagt - några supertips? Vad ska jag göra? Trivs han inte och skulle må bättre av att flytta, kanske någonstans där det är större och han kan gå ute? (De har aldrig varit ute.)

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Kollade det när det hände första gången, men han är helt frisk.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Det låter faktiskt inte som att han mår så bra. Har du testat att ta ut honom på promenader i koppel och kattsele? Det brukar kräva en liten invänjningsperiod men då kan han få mycket mer stimulans om ni tar ut honom på en runda ca 20-30 min varje kväll innan läggdags. Kan hjälpa.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Hej!
Det kanske kan hjälpa. Jag har alltid tänkt att det gör katten ännu mer frustrerad eftersom han inte får springa fritt när han väl "fått smak" på utelivet. Jag bor i stan och kan absolut inte släppa ut katterna fritt.

Några andra tips? De busar friskt med varandra och oss och får massor av gos. De har möjligheter att klättra och rejsa runt i lägenheten.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Hej,
det är längesedan nu. Han har kissat efter samma mönster i 2 år. Har konsulterat veterinär, och hon tror inte att det är något fysiskt fel på honom. Han har varit hos vet 2 ggr och blivit genomkollad, senast i julas.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Jag hade ändå tagit kontakt med veterinär igen.

I julas är 9 månader sen och du säger ju att det har eskalerat den senaste tiden.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

har ni gjort några förändringar? skaffat något nytt husdjur elr något? Hade nämligen samma problem med min bondkatt. Hon kissade ständigt i soffan, i vårt fall var det så att jag hade nyligen tagit in min kanin som tidigare bott utomhus. Och det gillade inte min kisse du hon tyckte att jag inte brydde mej om henne lika kmt som förut.. När min kanin några månader senare dog i hjärtattack slutade katten att kissa i soffan... Det är konstigt asså..Har hon/han en egen kattlåda elr delar din katt? kanske kan dt bero på att den vill ha en egen..men vad vet jag...
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Hej!
Det kanske kan hjälpa. Jag har alltid tänkt att det gör katten ännu mer frustrerad eftersom han inte får springa fritt när han väl "fått smak" på utelivet. Jag bor i stan och kan absolut inte släppa ut katterna fritt.

Några andra tips? De busar friskt med varandra och oss och får massor av gos. De har möjligheter att klättra och rejsa runt i lägenheten.

Min erfarenhet är att de inte får smak på att springa fria om man endast går med dem i koppel, de vill visserligen ut varje dag för sin runda men om man har den på en bestämd tid varje dag (ca 21 eller ngt) så lär dem sig att bara förvänta sig att få komma ut just då.
Om man däremot har katten helt lös och släpper ut den kan det uppstå svårigheter med att vänja den vid ett liv som innekatt med koppelpromenader. Dock har jag haft 3 hittekatter som levt ute hela sitt liv men trivts bra inne så länge de fått sitta på balkongen, men man vet aldrig.
Hoppas det fixar sig för din kisse iaf.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Hej!
Nej, inga större förändringar. Han är skraj och blir stressad när det händer grejer, men det har inte hänt någonting speciellt på senaste. Nu verkar han vara lite lugnare och gosigare och det har inte hnt på ett par nätter. Håller tummarna.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Då ska jag nog prova att gå ut med honom eller kanske båda två. Vi hoppas på att flytta snart också, och kanske kan få balkong så de kan få sitta utomhus och titta.
 
Sv: Hur ska jag få katten att sluta kissa i sängen? (Långt)

Det låte ju bra! :) hoppas att det fortsätter gå så bra!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 390
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 698
Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp