Hur ska jag få i henne mer vatten?

Kivina

Trådstartare
Min 5 månaders valp har åkt på uvi. Vi var hos vet. imorse och fick ut penicillin mot det. Hon hade ingen feber och verkar inte särskilt allmänpåverkad. Hon har varit hos hundvakt i natt, och hon brukar alltid vara lite extra trött efter en natt där.

Nåja, hon är något uttorkad nu. Hon kissar ju småskvättar hela tiden, och dricker dåligt. Hon har, ända sen hon var valp, druckit flera gånger om dagen (vilket iofs har minskat sen hon blivit lite större och slutat "slabba" med vattnet). Hur ska jag få i henne mer vätska? Jag byter vatten i skålen 2-3 gånger om dagen, men det duger ändå inte. Något måste jag ju göra för att få i henne vätska. Hur gör ni för att få i era hundar mer vatten?

Sv: Hur ska jag få i henne mer vatten?

Först och främst blöter jag torrfodret.

Vid ett tillfälle när det var asvarmt och vovve INTE ville dricka så tuggade jag gelegodis(pyttelite) och spottade i vattnet. Då ville han dricka :p:idea:
Vi var på en tävling, så jag hade inte så många smarta alternativ till hands. Kanske skulle det räcka om du blandade upp lite socker i vattnet?

Man kan ha i en liten klick filmjölk. Det vet jag flera som använder!

Gör om fodret till soppa. Såvida hon inte äter färskfoder, men även det måste ju gå och servera som nån sorts pölsa.

Tack för era svar!

Hon äter inte blött torrfoder, socker har jag inte provat. Hon älskar äpple så jag la i några bitar i vattnet. De fiskade hon upp och drack inte mer vatten för det...

Jag har provat blanda fil i maten nångång, men det fnös hon bara åt. Kräsna hundskrälle!!

Hmm, hon äter gärna blötmat, kanske kan köpa lite sånt och blanda i vattnet ett tag framöver. Hon behöver ju vätska i sig!!

Socker o salt är inte så smart att ha i vattnet, det påverkar elektrolysbalansen vilket du inte vill, speciellt inte i denna värme.
Fil i vattnet, som föreslagits kan fungera, eller osaltad köttbuljong är oxå bra.

Du kan frysa in koncentrerad buljong i tärningar o lägga i vattnet då.
Isbitar med buljong brukar hundar gilla som glass, har hört att det inte är bra om man har en ras som lätt får magomvridning, har aldrig fått någon källa till påståendet, men du kan ju kolla vidare om det.

mvh

Nu har iofs inte speciellt varmt här just nu, men det kan ju vända snabbt!

Hon fnyser bara åt fil, så då återstår köttbuljong. Eller så kör jag på att blanda ner lite blötmat i vattnet. Det borde hon nog få i sig :)

Har du provat att blanda i välling? Min unga dåre dricker inte om vi åker iväg på träningar/tävlingar trots att hon helt klart ser ut att behöva det, så jag blandar i lite majsvälling (sån där till småungar) och då dricker hon. Sedan häller jag alltid lite vatten på torrfodret precis innan jag ställer ner maten.

Jag har en gång tagit hand om en hund med uvi. Han drack inte alls själv, så vi fick ta en sportdrycksflaska och spruta in vatten i munnen på honom för att få i honom något.. Nödlösning, men det fungerade och sedan när han inte längre hade uvi så började han dricka ur skålen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 116
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 744
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 679
Småbarn 3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och...
2
Svar
39
· Visningar
5 858
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv