Hur ska jag få hunden att sova längre på morgonen?

Sv: Hur ska jag få hunden att sova längre på morgonen?

Du kan få låna min jycke i bland... Inge kul när man ska till jobbet,och ska ta morgonprommenaden runt 7 tiden,och han ligger och sover för fulla muggar,ropar man så går han och gömmer sig under täcket,för han vill sova längre,och själv är man jättesressad.:crazy:

På helgerna så går vi (jag å sambon) upp vid 8-9 kanske,hunden kommer upp vid 10-11....:grin:

Jag testade "gå och lägg dig" igår kväll. Vad händer? Jo, hunden springer iväg (den andra hade redan lagt sig) och jag går efter. Jag hittar genne i min säng och där har hon lagt sig för att sova...men hon gick ju och la sig i a f. Dessutom var hon nyschamponerad och luktade riktigt gott. Vi övar vidare men det är i sin säng hon ska sova. ja, jag gjorde fel igår men jag tar tag i det på nytt idag.

Här finns ju två skolor. Den ena när man först säger "gå och lägg dig" och på nåt sätt hoppas att hunden ska fatta och när den inte gör det så visar man och berömmer.

Själv sysslar jag med shejping och använder klicker som redskap, en modell där vi observerar hunden och berömmer ett korrekt beteende, vi visar inte utan hunden ska själv räkna ut vad som genererar belöning och jackpot.
När man jobbar med shejping så är det av vikt att komandot kommer först när man är hundra på att hunden vet vad man vill.

Jag håller just nu på att shejpa bort skällandet på en terrrier, då alla andra modeller för att få käft på den har misslyckats och jag tror på metoden.

Så vad det gäller din hund så skulle jag inte använda "gå och lägg dig" om inte handlingen är korrekt utförd, då kan hon ju inte hamna i din säng av misstag.
Dvs i början för att shejpa in så säger du bara "gå och lägg dig" när hunden faktiskt redan gör det, ligger på sin plats alltså. Plus berömet då och förstärkningen i form av något riktigt smaskigt.

om man ska berömma med godis eller inte beror helt klart på hunden. hade jag gett godis i en sådan situation hade hundarna flugit upp som om de hade haft eld i baken för godis fungerar aktivitetshöjande på mina hundar. träningen hade alltså fått helt motsatt effekt. passivitet lär jag aldrig in med godis, men gärna med mjukt kelande. om jag däremot vill att de ska koncentrera sig, då fungerar godis bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: mandalaki
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 767
Senast: Shark
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 238
Senast: escodobe
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka