Hur ska jag få hunden att sova längre på morgonen?

Berin

Trådstartare
Jag har två hundar. Ålder: 10 månader, en Hovawart och en Schäfer. Dom gör samma saker under en dag. Ut i skogen på promenad och lek, är med i stallet och har en rastgård som de tillbringar några timmar i. På helgerna blir det mer aktivitet än på vardagarna men det verkar inte spela någon roll. Hoffen är uppe vid 5-5.30 på morgonen och ska ut för att kissa. Det är okej, OM hon hade vett att gå och sova sedan. Men nej då, få igång kompisen som är av det lite tröttare slaget och helst skulle vilja sova en stund till. Stänger jag in henne i hallen så sitter hon och sjunger morgonserenad så det är tji att sova i a f. Inte heller kan jag sätta dem i hundgården för det skälls tills jag hämtar dem. Och då är det inte hoffen som skäller utan schäfern. Sätter jag hoffen ensamen där så skäller givetvis hon av ensamhet. Jag rastar hundarna vid 23-24 som sista rastning. Har ni några tips förutom sömnmedel?

Sv: Hur ska jag få hunden att sova längre på morgonen?

Kan ju vara så att hon verkligen är törstig o måste kissa då. Tänker så att om hon inte är kissnödig så kanske hon sover längre.

Hur länge har hon tillgång till vatten på kvällen.
Tror det är svårt att få henne att somna om men hon kanske kan sova längre.

Annars skulle jag nog försöka ignorera henne o hoppas att hon tröttnar. Eller börjar bägge rejsa när hon väckt kompisen. Är det en hund som är lugn inne i vanliga fall o kan koppla av?

Ja jag vet inte kanske bara att gå upp o börja städa eller laga mat/baka eller nåt.

Oj, du rastar dem så sent och ändå vaknar de innan tuppen? Det låter ganska extremt. Jag funderar på om det kanske växer bort? Alltså att den fortfarande är valpig och lekfull men kan komma till insikt om att man inte måste leka klockan fem på morgnen.

Att den måste kissa så ofta känns underligt. Det var ju en tråd om hur ofta man rastar sina hundar förut, där någon menade att hundar stänger av nödigheten när de sover, precis som människor. Att då bara kunna hålla sig 5 timmar verkar konstigt. Det är inget fel på hunden annars?

Nattmacka? ;)

Skämt åsido, jag höll på att bli knäckt av min yngsta i början, då han sex - halv sju varje morgon väckte mig rent handgripligen. Det var väl okej, han var 'bara' 6 mån och visst man måste kissa då. Men somna om - inte en chans.

Sen märkte jag av en slump att han oftast la sig och tog det lugnt efter frukosten. Så jag testade flytta sista målet till senare, vid niotiden på kvällen. Då fick jag sova längre. Nu är han knappa 9 månader och sover snällt till klockan nio om han är sent rastad.

Jag kan till och med gå upp och gå på toa på natten utan att hunden far upp som en pingisboll.

Vad händer om du låter trötta kompisen sova i hallen, och spelevinken hos dig?

Svar till alla:
Dom kan koppla av inne. Det är inga problem.

Den morgonpigga gör allt för att få igång sin kompis (som faktiskt är den dominanta). Dom får sova i min säng båda två. Men den trötta föredrar att sova under sängen och den pigga i hallen (fram till 5-5.30). Hoppar den ena upp i sängen så måste den andra också vara där! Ja, sen är cirkusen igång. Går jag inte upp så är halva hemmet rivet och uppätet.:mad: De är ganska svåra att skilja på men ibland måste jag då jag vill träna dem enskilt t ex. Vatten har de tillgång till jämt. När de var riktigt små tog jag bort vattnet på nätterna för att jag fick för mig att de drack för att kompisen gjorde det. Men då var det okej att rasta dem mitt i natten, för att få dem rumsrena.

Hur länge kan de vara utan vatten? Vid vilken tid ska de få dricka som senast? Dom äter torrfoder (Royal Canin) så det är ju viktigt med vätska. Jag kan inte blöta upp fodret som jag gjorde när de var små för det vill de inte ha.

Ni kan ju gissa vad de gör vid den här tiden? Självklart! Sover!

Ang ej vatten på natten, så fick jag svaret (av veterinär) att det är inga problem att de är utan 8 h under natten.

Nu behöver det inte alls vara så att de eg måste ut och kissa, utan är 'programmerade' att vakna då helt enkelt. Och när de vaknar blir de kissnödiga.

Man tar en gummiklubba......

Om du har provat att mecka med maten, som förslagits, så kvarsår ju lydnad. Jag skulle förstärka ett "Gå och lägg dig" när hunden redan ligger.
När hunden redan ligger och chillar så går du förbi droppar en riktigt godbit, ingen ögonkontakt och läger ganska tydligt; "Gå och lägg dig".

Tanken är ju sedan att vid femsnåret så ska "Gå och lägg dig" verkligen betyder att "Om jag slänger mig i sängen så får jag nått gott"

jag stressar inte på morgonen för då blir jag sur resten av dagen. hundarna vet att efter att matte har gått upp så dröjer det minst en timme innan det blir promenad. de har alltså ingen förväntan alls på att det händer saker så tidigt. dessutom är det strängt förbjudet att busa inne på morgonen av samma orsaker.

Ja, det där kommandot "gå och lägg dig" har inte mina hundar lärt sig ännu. Förra hunden var mycket väldresserad vid den här åldern. Jag får nog ta och bli lite konsekventare och verkligen lära busfröet att matte betämmer när det är dags för utgång. Phu, det kommer att bli jobbigt när hon kommer in från kissturen och jag går i någon sorts dvala att sätta igång med lydnadsträning då. :crazy:

Så här gjorde jag med min rottis. Han kundevalna mist en gång i timmen och skulle ut.

Började med att sista maten serverades vid 17.00 och vid 20.00 togs vattnet bort. Redan då blev det bättre, han sov nu på natten men skulle upp vid 5-6 på morgonen. "härdade honom" varje dag med att släppa ut honom lite senare. Nu kan de gå ut vid 21.00 och sova tills 10.00 på morgonen.

Men vi har varit stenhårda! Hundarna går ut när vi säger det och det blir inte massa onödigt rännande. går jag upp kl 07.00 för att ha utsläpp så vet hundarna att de får vara inne tills jag kommer hem igen, dvs 1 timme senare. Och då ska jag äta frukost, de får vänta på mig, jag tänker inte dansa efter deras pipa! Hård men rättvis!

Det tog ca 1-2 mån innan min hane fattade "reglerna".

Man hänger ut armen över sängkanten och tar ett stadigt tag i hunden (gärna där det inte gör ont om den rör sig). Man kommernderar ligg varje gång den reser sig och håller den (fast försiktigt) tills den ligger kvar. Då släpper man långsamt och kliar lite istället... Tillslut somnar den... iaf efter nog många timmar och mornar...

Min var lite tjatig på mornarna och just detta har gjort att hon fattar att de lika bra är att sova tills jag går upp...

de har alltså ingen förväntan alls på att det händer saker så tidigt. dessutom är det strängt förbjudet att busa inne på morgonen av samma orsaker.

Jag håller absolut med om att vi är bra på att lära våra hundar att förvänta sig vissa saker vid vissa situationer. Jag har en bekant som använde ett par speciella byxor vid hundträning, när hon drog på sig dem så löpte hundarna amok.
Jag tycker också att busar gör man gärna och utomhus.

det är lustigt det där med kläder, för har jag min vanliga kappa på mig så fungerar det inte att träna lydnad! ingångarna blir katastrofdåliga fast jag hjälper till med hela kroppen och det blir inte riktigt någon fart i momenten. men med träningsvästen på går det hur bra som helst :D

Hmm, jag får sluta sova i t-shirt och trosor och skaffa mig en ordentlig pyjamas som inte går att misstolka! :idea: Så länge den är på är det lugn och stilla samt tystnad som gäller.

Ska faktiskt börja träna "gå och lägg dig" på allvar idag. Jag tror att det kan vara en lösning. Nu är hon ju Hoffe och "vet bäst" samt "kan själv".

Men det är ju skitbra att hunden vet bäst

Om ett "Gå och lägg dig" genererar en klick leverpastej så är det ju bara bra om hunden "kan själv" :D

"Kan själv" är hoffens ledord. det gäller bara att vara före i tanke och handling så att dom tror att de gör kan själv momentet. Inte alltid det lättaste. Men nu ska jag till mataffären och köpa leverpastej på tub. Tror den blir bäst att gå och hålla i.

KL

Ha ha tänk om man hade en hund som vaknade på morgonen... Här BÄR vi ut hunden kl 06 då ena matte ska iväg och jobba. Ställer man henne på trappan lägger hon sig där. Man får gå ut och ställa henne på gräsmattan sedan går hon faktiskt in själv igen och intar första bästa plats att fortsätta sova på innan sambon går upp vid 8.30 då vaknar vi och är superpigga i stället!!!;)

Åhh, vad är det för hund ni har? Vi kanske skulle byta!?

Man hänger ut armen över sängkanten och tar ett stadigt tag i hunden (gärna där det inte gör ont om den rör sig). Man kommernderar ligg varje gång den reser sig och håller den (fast försiktigt) tills den ligger kvar. Då släpper man långsamt och kliar lite istället... Tillslut somnar den... iaf efter nog många timmar och mornar...

Min var lite tjatig på mornarna och just detta har gjort att hon fattar att de lika bra är att sova tills jag går upp...

Jag offrade ett antal kvällar och mornar på lite samma sak med ligisten här.

I början var det som att trycka på stora ON-knappen när man släckte lyset. Innan satt jag vid datorn eller låg och läste i sängen och hunden sov sött på golvet. Så släckte jag ljuset och PLING så var hunden klarvaken och synnerligen livlig :crazy:

Men offrade som sagt ett par nätter på att resolut kliva ur sängen, mosa ner hunden i korgen (inte elakt, men bestämt och konsekvent) ihop med ett 'gå och lägg dig', och berömma om han låg kvar när jag hunnit tillbaka till sängen. Och så upprepa, upprepa och upprepa.

När det fungerade, så började jag med morgonen, genom att när han kom och tyckte 'vakna? nu? ja?' lika handgripligt placera honom i korgen, ihop med 'gå och lägg dig'.

Tog inte så jättelång tid, men stor skillnad gjorde som sagt redan att flytta sista målet från klockan 18 till klockan 21, då blev det lugnare på mornarna.

Dock försökte han inte busa igång kompisen etc på morgonen, han försökte få upp mig, rent handgripligen..

Jag testade "gå och lägg dig" igår kväll. Vad händer? Jo, hunden springer iväg (den andra hade redan lagt sig) och jag går efter. Jag hittar genne i min säng och där har hon lagt sig för att sova...men hon gick ju och la sig i a f. Dessutom var hon nyschamponerad och luktade riktigt gott. Vi övar vidare men det är i sin säng hon ska sova. ja, jag gjorde fel igår men jag tar tag i det på nytt idag.

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: mandalaki
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 767
Senast: Shark
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 238
Senast: escodobe
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka