Sv: Hur ska jag få honom in i transporten?
Eftersom du kan få hästen upp på rampen så verkar han inte jätterädd och det borde gå att lära honom lasta om du bara lägger lite tid på det. Hade själv en sådan häst och jag övade två gånger om dagen i en veckas tid (före och efter ridningen) och sedan en gång i veckan ett tag.
Jag fick börja med att leda honom tvärs över rampen, för min pålle ville inte ens gå nära transporten
Men börja med att gå med honom så långt han vill, stanna honom innan han kommer till sin gräns (det är du som ska ha initiativet, inte han) och be honom sedan backa ner igen. Upprepa ett par gånger, men trötta inte ut honom. Första gångerna kanske du ska nöja dig med att han går upp med alla fyra fötterna på rampen. När det funkar utan problem så ber du honom gå vidare och sätta två fötter i själva transporten innan du stannar honom och, efter en kort paus, ber honom backa av igen. När han är med på detta ber du honom gå med hela vägen in och du kanske bara räknar till fem innan ni backar ut. När han står lugnt medan du räknar kan du börja pyssla med grimskaftet och sätta fast honom och stänga, räkna till fem och sedan öppna och backa ut.
Viktigt är att du berömmer när han gör rätt; ber du honom gå fram och han tar ett steg - eller kanske bara tänker ta ett steg - så beröm med glad röst och ge omedelbart slack i repet. Låt honom inte vända bort huvudet, när han står vänd mot transporten och tittar mot dig så försöker han, då får han vara ifred och fundera ett tag innan du ber honom fortsätta. Vänder han bort huvudet så påminn honom om vad du bett om, med rösten eller genom att röra lite på grimskaftet.
Som sagt detta tog ca en vecka för oss, sedan gick han lugnt på steg för steg, det tog ca 30 sek att lasta. När vi sedan befäst vår kunskap ytterligare några gånger så följde han med utan att tveka.
Jag tycker inte man ska vifta med spön, trycka med linor osv men lina kan funka om man använder dem för att så att säga skapa en gång. Man kan också ställa transporten precis utanför stallet så att hästen går direkt in i transporten.
Ju lugnare det är runt transporten, desto lättare är det att lasta. En annan sak som kan göra att hästen tvekar att gå in är om det är mörkt i transporten och mörkt ute, då kan man behöva lysa upp så att hästen ser var den går.
Lycka till!