Hur ska jag få honom in i transporten?

Sv: Hur ska jag få honom in i transporten?

Vad gör du om hästen får panik av tröja över ögonen då?

Har praktiserat detta sätt en gång vilket resulterade i att hästen reste sig, slog runt och blev halt på köpet. Det fanns ingen möjlighet att få loss tröjan från hästens huvud heller förrän olyckan redan inträffat, allt gick så fort... :(

Ja givetvis vet jag ju om det funkar på min häst eller inte. Jag har inga hästar som får panik av en tröja över huvudet. De har haft handdukar på huvudet sen de var föl.

Skulle jag prova detta på en främmande häst skulle jag väl inte knyta åt tröjan för kung och fosterland innan jag hunnit se hur den reagerade på det. Det går att bara trä ner kanterna mellan sidostyckena på grimman också och då lossnar den om hästen ruskar på huvudet. Sedan är det ju inte alla hästar det fungerar på, men det är inte ett dåligt sätt att lasta en häst på om det passar den hästen.

Just nu sitter jag själv fast i ett jädraans lastings problem rent ut sakt, det mitt halvblod han var svår lastad från börja sen fick vi honom lätt lastad med en vis metod och sen har han varit lätt lastad länge ibland har han fått lite "åter fall" och det har tagit max 5 min att lasta honom i dessa "återfall". Men nu har han altså blivit svårlastad igen.... men det får vi ta i en annan tråd.

Men det jag skulle säga var att när ni väll har fått in h*n en gång stäng INTE luckan och åk iväg eller nöj er med att få in h*n en gång utan ställ h*n i transporten (helst ska man kunna gå ur transporten antagligen vända eller gå ut genom frontutlastningen om ni inte kan det är det nog klokt att stänga bommen bak) sen står man där ine lite, beröm massor bjud på lite godis. Sen går man ut ur transporten lungt och sakta. Sen går man in igen och så fortsäter man, när hästen går med utan motstånd då kan man vara nöjd för idag (fast att åka iväg nu rekomenderas inte heller utan gör så vid några olika tillfällen innan)

nästa gång jag skaffar häst ska den första punkten vara att den ska vara lättlastad :P

Jo de är nog det vettigaste, dock tänker jag skjuta upp träningen lite tills de är lite varmare tider, jädrigt kallt att stå ute i 2 timmar och inte röra sig speciellt mycket :( Brrrr!

Tråkigt att den får återfall, hoppas det blir bättre igen :)

ursh vad hemskt >.< testade på min gubbe igår, han brydde sig inte de minsta men han tänkte heller inte gå ett steg, utan han kila fast sig i marken.
så var väl ändå ett ganska lyckat försök om man ser till ditt fall.

Har haft flera hästar som satt sig på tvären i samband med transportering. Vi har helt enkelt lärt dem att gå på. Med den värsta tränade vi varannan dag. Lugnt och tyst. Jag stod och höll i hästen. Pappa stod snett bakom. Vi va helt tysta och bara väntade. Första gången tog det en timme, andra en kvart och tredje gången någon minut. Inne i transporten fick hon mat. Sen stängde vi lämmen och åkte två m. Lastade ut och sen va det bra. Efter det gick hon på av sig själv. Behövde inte ens styra henne mot transporten.

Den nya blir det tuffare med, han är rädd för transporten. Livrädd. Inte så konstigt heller då lämmen gick sönder vid ett lastningstillfälle för längesedan. Men vi ska nog vinna hans förtroende också :)

Senast ändrad:

Fast om hästen inte gillar att lastas så är det mycket bättre och en mer positiv upplevelse för hästen om den endast behöver gå in i transporten EN gång innan man avslutar tränandet. Tänk dig själv, du går mer på att göra något du inte gillar. Är det då inte bättre att du får beröm och sen vila efteråt? Sen kan man göra om det efter någon dag igen. Så gjorde iaf vi för att inte förstöra och hamna i fler konflikter med en häst som faktiskt gjort som vi ville. Vad gör man om man inte får in hästen andra gången? då har man ju förstört den första också... Hänger du med? Sen beror det på hästen också.

nästa gång jag skaffar häst ska den första punkten vara att den ska vara lättlastad :P

håller med, det blir det för mig också ;) har nämligen en svårlastad ponny jag med, då vi köpte den sa ägarna att hon var lättlastad men så var det inte :mad:

Där håller jag inte med för hästen kan mycket väl vara lättlastad med sin ägare. Nu har ni fått den och nu vill den se er som sin ledare om ni inte ger den rätt signaler till det så varför skulle den välja att gå på då?

Och ja jag är helt övertygad om att det är ni som gör något fel, jag erkänner lätt att jag har gett mina hästar fel signaler och jag har fått jobba med lastning av dem men jag vet att problemet ligger hos mig inte hos dem. De är inte alls några svåra indvider.

Varför kan annars så många "problemhästar" lastas av lastningsproffs utan att de behöver timmar för att få hästen att gå på? kolla gärna på när de visar hur de lastar sina hästar.

Där håller jag inte med för hästen kan mycket väl vara lättlastad med sin ägare. Nu har ni fått den och nu vill den se er som sin ledare om ni inte ger den rätt signaler till det så varför skulle den välja att gå på då? Jag har tränat NH med henne och vet att hon varit med om en olycka. jag ger inte fel signaler (tkr jag), för hon går ju in, sen står jag där fram med henne, helt stilla, mitt i allt kan hon börja backa ut snabbt utan att jag gör något! Det är inte mitt fel att hon backar ut, hon är bara så känslig och rädd. Har provat annat också, tex att klappa henne på halsen medan vi står där, då backar hon ut direkt oftast. så jag märkte att hon stannade längst kvar där inne när jag stod stilla och lugn med henne.

Och ja jag är helt övertygad om att det är ni som gör något fel, jag erkänner lätt att jag har gett mina hästar fel signaler och jag har fått jobba med lastning av dem men jag vet att problemet ligger hos mig inte hos dem. De är inte alls några svåra indvider. okej, vi har prövat många sätt, men vad tkr du att vi ska göra med henne? som sagt, jag tränar NH med henne så nu går hon in, men hur ska vi göra så hon ska stanna kvar där inne? om jag tex går bakåt backar hon snabbt ut.

Varför kan annars så många "problemhästar" lastas av lastningsproffs utan att de behöver timmar för att få hästen att gå på? kolla gärna på när de visar hur de lastar sina hästar. men hon går ju in, det är inte det problemet, problemet är att hon typ får panik och backar ut :(

Att hon backar ut igen är samma sak som svår att lasta fast tvärtom.

Dvs det är forfarande ett ledarskapsproblem. Hon litar inte på er bedömning att det är tryggt och lugnt i transporten. Med sin förra ägare så kände hon sig kanske trygg och stannade kvar.

När jag köpte min ena häst så stod det tom i annonsen att hon var lättlastad... det var hon inte hos mig. Jag vet att hon var lättlastad för fd ägaren åkte iväg med henne själv. Nu är denna häst lättlastad igen men det tog mig lång tid att vinna hennes förtroende.

kl

mina tips är att inte käbbla så mycket (vet inte om du gör det) men att man lockar å pockar å hästen är så alldeles jättegosig å jättesnäll för att den går in i den farliga trailern.
gör det till en enkel å vardaglig sak, allt för mycket lockande gör nog hästen mer osäker.

så är det bäst att börja lastträning med en morgonsur och framförallt hungrig häst

man har hästens helst lite sena frukost i trailern, så gör man det enkelt för sig - man väntar, utan att vare sig bråka eller gosa.

till sist orkar hästen nog inte gå fram å tillbaka för endast en tugga utan stannar i trailern. (hoppeligen iaf :p)

Att hon backar ut igen är samma sak som svår att lasta fast tvärtom.

Dvs det är forfarande ett ledarskapsproblem. Hon litar inte på er bedömning att det är tryggt och lugnt i transporten. Med sin förra ägare så kände hon sig kanske trygg och stannade kvar.

När jag köpte min ena häst så stod det tom i annonsen att hon var lättlastad... det var hon inte hos mig. Jag vet att hon var lättlastad för fd ägaren åkte iväg med henne själv. Nu är denna häst lättlastad igen men det tog mig lång tid att vinna hennes förtroende.

okej jag kan ju nämna också att hon alltid åkt hästlastbil med förra ägaren, och där är det bredare och svårare att backa ut igen. Och vi har faktiskt åkt transport med henne en gång, i en bred transport med lös mellanvägg, då backade hon inte ut (nu har vi inte samma transport och har inte möjlighet att träna/åka med den). men men, jag tror att hon gillar bredare transporter bättre.

kl

mina tips är att inte käbbla så mycket (vet inte om du gör det) men att man lockar å pockar å hästen är så alldeles jättegosig å jättesnäll för att den går in i den farliga trailern.
gör det till en enkel å vardaglig sak, allt för mycket lockande gör nog hästen mer osäker.

så är det bäst att börja lastträning med en morgonsur och framförallt hungrig häst

man har hästens helst lite sena frukost i trailern, så gör man det enkelt för sig - man väntar, utan att vare sig bråka eller gosa.

till sist orkar hästen nog inte gå fram å tillbaka för endast en tugga utan stannar i trailern. (hoppeligen iaf :p)

Tack för tipset :) ska prova det där att lasta på morgonen när hon är hungrig :) men då kan det ju bli så att hon går in bara för matens skull, backar ut när maten är slut. men det gör inte så mkt, kan ju ha mat framme där varje gång då, men de vore ju bäst om hon kunde stå där lugnt utan mat ^^

Fast om hästen inte gillar att lastas så är det mycket bättre och en mer positiv upplevelse för hästen om den endast behöver gå in i transporten EN gång innan man avslutar tränandet. Tänk dig själv, du går mer på att göra något du inte gillar. Är det då inte bättre att du får beröm och sen vila efteråt? Sen kan man göra om det efter någon dag igen. Så gjorde iaf vi för att inte förstöra och hamna i fler konflikter med en häst som faktiskt gjort som vi ville. Vad gör man om man inte får in hästen andra gången? då har man ju förstört den första också... Hänger du med? Sen beror det på hästen också.

NU har jag inte orkat läsa igenom det som har skrivits under detta inlägg.

Det beror på vilket synsätt man har på hur hästar tänker...
Men jag resornerar så här att första gången du lyckas lasta så har du övertalat h*n att gå in, andra gången brukar de gå med på ren reflex, sen tredje gången brukar det bli lite protester igen.
Om du står och tjabar med hästen innan den gå in så tycker inte jag att du har uppnåt målet. Målet är inte att det ska ta 5 min innan den går in målet är att den ska gå in direkt. Jag kan hålla med om att det är en behagligare upplevelse för hästen att bara behöva gå igenom det en gång MEN det blir ingen skolning av träningen då.

Det blev lite rörigt men du får fråga om om du inte tycker att du får svar :)

(Ellinor kän dig inte träffad att jag svarar på just ditt inlägg)

"Det finns inga problemhästar det finns bara hästar som har prolem med sina ägare/hanterare" har för mig att monty roberts har sagt något sådant. Tycker det stämer ganska bra faktistk.

Men till TS (och alla andra) Jag har nu lyckats få in min häst, det tog 10 min om man bara vet hur man ska göra :P
Så här gjorde vi logen och garaget bildar en 90 graders hörn vi backade in transporten i hörnet och sate igen den öppna sidan med lite diverse "stabilt skräp" lede in hästen i denna lilla hage gick på lämen han stog där och tvekade lite slängde sig bakot in i väggen en gång ställde sig på lämen igen tvekade lite backade några steg gick upp på lämen funderade sen gick han in. Efter det så lastade han nästan sig själv. Tog bort det "stabila skräpet" och han gick fortfarande rakt in utan att tveka. Nästa steg nu är att köra iväg transporetn så att den står lite öppnare så han får lite fler flyktvägar.

För de som undrar hur det gick för mig, så kan jag säga att det har gått jätte bra. När vi körde ut transporten på en öppnare plats så tvekade han lite första gången i ca 2-4 minuter efter det har han gått in direkt, man kan säga att han lastar sig själv nu för jag hinner nästan inte med han brukar gå ifrån mig de sissta stegen innan lämmen.

TS hur går det för dig med din häst?

Jag har haft en ponny som satte sig på tvären när hon skulle lastas och det var inte pga rädsla. Satte på henne en repgrimma o då klev hon in direkt.

Har även haft ett fullblod som faktiskt var lättlastad men efter alla besök inne på kliniken så tröttnade han ungefär som att han visste vart vi skulle så han vägrade kliva in så då tog jag repgrimma på honom oxå och då var det inga problem.

Så mitt tips är att pröva lasta med en repgrimma:) Men glöm inte att byta till vanlig grimma inne i transporten.

Sen när man lasttränar så behöver man inte alltid åka iväg utan in o ut bara flera gånger. Och en till sak man kan tänka på om man åker iväg är att inte lasta ut det första man gör efter att man stannat, det kan leda till att man får en häst som vill ut snabbt och som sparkar inne i transporten. Utan låt den stå i transporten ett tag innan man lastar ut så vänjer dom sig så slipper man ha en sparkandes häst i transporten som vill ur:)

Eftersom du kan få hästen upp på rampen så verkar han inte jätterädd och det borde gå att lära honom lasta om du bara lägger lite tid på det. Hade själv en sådan häst och jag övade två gånger om dagen i en veckas tid (före och efter ridningen) och sedan en gång i veckan ett tag.

Jag fick börja med att leda honom tvärs över rampen, för min pålle ville inte ens gå nära transporten :grin:

Men börja med att gå med honom så långt han vill, stanna honom innan han kommer till sin gräns (det är du som ska ha initiativet, inte han) och be honom sedan backa ner igen. Upprepa ett par gånger, men trötta inte ut honom. Första gångerna kanske du ska nöja dig med att han går upp med alla fyra fötterna på rampen. När det funkar utan problem så ber du honom gå vidare och sätta två fötter i själva transporten innan du stannar honom och, efter en kort paus, ber honom backa av igen. När han är med på detta ber du honom gå med hela vägen in och du kanske bara räknar till fem innan ni backar ut. När han står lugnt medan du räknar kan du börja pyssla med grimskaftet och sätta fast honom och stänga, räkna till fem och sedan öppna och backa ut.

Viktigt är att du berömmer när han gör rätt; ber du honom gå fram och han tar ett steg - eller kanske bara tänker ta ett steg - så beröm med glad röst och ge omedelbart slack i repet. Låt honom inte vända bort huvudet, när han står vänd mot transporten och tittar mot dig så försöker han, då får han vara ifred och fundera ett tag innan du ber honom fortsätta. Vänder han bort huvudet så påminn honom om vad du bett om, med rösten eller genom att röra lite på grimskaftet.

Som sagt detta tog ca en vecka för oss, sedan gick han lugnt på steg för steg, det tog ca 30 sek att lasta. När vi sedan befäst vår kunskap ytterligare några gånger så följde han med utan att tveka.

Jag tycker inte man ska vifta med spön, trycka med linor osv men lina kan funka om man använder dem för att så att säga skapa en gång. Man kan också ställa transporten precis utanför stallet så att hästen går direkt in i transporten.

Ju lugnare det är runt transporten, desto lättare är det att lasta. En annan sak som kan göra att hästen tvekar att gå in är om det är mörkt i transporten och mörkt ute, då kan man behöva lysa upp så att hästen ser var den går.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästhantering Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II