Hur ska jag få honom in i transporten?

A

Aylen

Antar att de finns många trådar som liknar denna, men orkar inte leta igenom alla..

Har en New forest som jag ska transport träna.
De kan ta upp emot 3 timmar att få honom att gå på transporten, vi har tesat med linor, men han blir så nervös och stark att han oftast slänger sig bakåt och sliter sig ur händerna på en.

Han går upp med frambenen på rampen, skrapar och nosar omkring, men längre än så kommer vi inte. Lockar med morötter och havre.
Så fort man kortar grimskaftet och går bestämmt emot så tvär vägrar han att ens gå fram till transporten, utan han vill ha löst grimskaft och bara följa efter mig.

Han går alltså på med frambenen och sträcker sig in med huvudet i transporten men vill ha bakbenen kvar på backen.

Är han rädd eller är det dumheter?
När man efter alla timmar får in honom i transporten står han lugnt och stilla även när man kör, Och han går ur transporten lugnt och stilla.

finns det några bra tips? kan man rida på hästen i transporten?

Tacksam för all hjälp!

Sv: Hur ska jag få honom in i transporten?

Lägg en tröja om huvudet på hästen, gå några varv på en volt och gå sedan raskt på släpet. Många hästar ogillar själva grejen med att gå in under transporttaket och stannar därför på luckan. Slipper de se taket ovanför så brukar det gå bra.

Har fungerat bra på min häst som nu lastar sig själv oftast utan något på huvudet. Skulle hon trassla är det ju enkelt att bara lägga nåt på och sen går hon alltid på.

Samma när vi inte fick på fölungarna som bara stretade emot, lade tröja/handduk om huvudet och knuffade på dem med.

Okej så jag ska lägga det så att han inte ser uppåt? eller ska man täckaför ögonen helt?
låter ju faktiskt som om det skulle kunna vara problemet, kan inget annat än testa och hoppas på att de är så lättlöst :)

Jag skulle inte prova "tröj-metoden". Om det inte går bra är det troligt att hästen grips av panik istället. Genvägar är inte alltid bra. :)

Att hästen går på så pass långt som den ändå gör tycker jag är bra och när hästen står där bör man inte pressa den för att gå längre, den behöver mer tid att tänka ut hur den ska lösa sin uppgift än vad människan behöver.

Hur länge har ni transporttränat? Hur länge sedan var det hästen började gå på med frambenen?

Vi började idag, har inte haft tillgång till transport tidigare så har inte kunnat träna regelbundet utan de har blivit någon gång lite då och då, tyvärr!

Så förstår själv att han behöver mycket mer tid på sig, men problemet är att han måste åka iväg en sväng på söndag och vill försöka hitta en metod som ska fungera smärtfritt så jag slipper bråka med honom då.

Han är heller inte min häst utan en foderhäst så har väl inte lagt ner hela min själ i problemet tidigare, förs nu man inser att de faktiskt är väldigt bra att kunna lösa de på ett smidigt sätt.

En smidig lösning kan vara att skaffa ett släp med fronturlastning och bara gå rakt igenom till en början. När det går bra kan man stanna där en stund, gå in, backa ut osv tills det fungerar. Har du inte tillgång till det är det nog bara att traggla på och hoppas på att det inte tar så fasligt lång tid när ni ska åka, efter det jobba vidare.

Att muta in hästen är sällan ett bra alternativ när man tränar men att få lite godis när den står inne i transporten och är duktig kan vara bra. Då kan de koppla transporten till matbilen. Har man tid kan man fodra hästen i transporten också. Finns massa knep men jag vet hur drygt det är. Min D-ponny är inne i en skum svacka nu och ska inte gå in i transporten. INTE kul när man har tider att passa så det måste jag ordna.

Några små tips för att hålla humöret uppe:
  • Mp3-spelare med talbok, musik osv i ena örat så du fortfarande är med på om hästen gör något olämpligt.
  • Sjung glada sånger
  • Håll konversationer för dig själv (eller rättare sagt, låt hästen få agera lyssnare) på olika språk
  • Ha någon som du kan prata sönder under tiden du tränar.
  • Tänk på roliga saker som ska göras både inom och utanför hästvärlden.
  • När man börjar bli riktigt trött jag man försöka övertala hästen om att skutta in. "HOPP in i lådan!" brukar jag säga :D

humör tippsen är bra speciellt nu när årstiden inte är den roligaste att vara ute i, iaf inte när de närmar sig under -10.:)

Jag har ett hlb som oxå tar tid att lasta. Sist när jag skulle ta hem honom från betet så var det två som hade longeringslinor på vardera sida av transporten och även jag hade en sånn lina till hästen. Min kille går på men slänger sig ut direkt när han är på (olycka innan jag köpte honom). Iaf så använde vi det och en massa godis till han. Han gick på efter mycket tålamod.
Men jag har bestämt mig för att anlita en kille som håller på med NH så nu ska vi oxå träna så att det går smärtfritt till för alla. Målet är att kunna lasta han om man iaf är två men helst vill jag kunna sköta det själv.

Lycka till

smart idé att anlita någon, har funderat på de själv så att de är någon som är van med problemen som hjälper mig, vet inte om de hänt något med min ponny förut och om de gjort de är jag rädd att jag ska förstöra något genom någon övning.

så ska nog kolla omkring efter kunnit folk att anlita. :)

En häst dummar sig aldrig utan har alltid en anledning till sitt beteende, t ex rädsla. Har PMat dig ang vad jag anser om lastning och problem som uppstår kring detta.

mena inte dummar sig rktigt så utan mer "test" , eller skojare, svårt att förklara.:confused:

Hej! kan å att när han går upp på rampen börja backa honom och håll på så, det gäller att du visar vem som bestämmer hela tiden. gäller även i andra lägen också. Säljer Fautras transporter och är ute och lastar endel svårlastade hästar, och märker att man måst hela tiden dominera hästen i såna lägen. Låt honom inte stå och fundera när han klivit upp en bit utan bara backa honom genast och håll på sådär. Fungerar det inte testa och lasta i en transport utan ramp.

Är det lättare att lasta utan ramp? Vad är dina erfarenheter av svårlastade hästar? Tror du att detär just rampen de inte gillar?

Ett smart knep på hästar som kör upp huvudet och backar/slänger sig bak/stegrar är att ha en repgrimma eller sätta ett rep genom vanliga grimman som går runt nosen på hästen.

När du tar i ett grimskaft som sitter i en vanlig grimma blir naturlig reaktion för hästen (om den inte frivilligt går med dig förstås) att köra upp huvudet och trycket hamnar i nacken. Det blir en kamp mellan hästen och grimman.

Hamnar trycket runt nosen istället blir hästarna första gången oftast väldigt snopna.
Och det gör också att dom inte gärna väljer att köra upp huvudet och backa. Viktigt är dock att så fort hästen står stilla/tänker framåt så ska man ge eftergift.

Snöre runt nosen och du sätter press = hästen kommer inom 30 sekunder börja tänka. Går den bakåt blir pressen mer, går den framåt släpper pressen helt. Du som håller i snöret håller din position helt still. Hästen har två val och måste få tänka själv. Den kan inte lära sig göra rätt utan att göra fel.

Pressen ska komma från ett håll, ej två. Tex du står och håller i fram så ska ingen stå och smacka bakom. Som sagt, ge hästen två val. Ett rätt och ett fel.

Men det är ju svårt att sitta här på ett forum också när man inte ser hästens reaktioner på saker och ting. Alla sätt fungerar inte på alla hästar... A och O är timing. Din eftergift måste komma på exakt rätt tillfälle och DET är svårt om man inte har praktiserat sådant tidigare....

Jag brukar ta en tröja, hänga den över pannan på dem och knyta ärmarna under ganaschen. Då sitter den stadigt. Sedan kollar jag självklart att hästen inte får panik av detta och sedan är det bara att gå framåt så hästen känner att den måste lita på dig då den inte ser själv.

Detta tycker inte jag är någon dålig genväg, då det inte handlar om att man behöver bråka med hästen, kämpa i timmar eller annat obehagligt. Här tar man bara bort det som hästen tycker är obehagligt och gör uppgiften enklare.

När hästen åkt ett antal vändor och börjat vänja sig vid att lastas så kan man prova att ha tröjan när man lastar hemma och inte ha den när man ska lasta borta för att åka hem igen. Min häst funkade så att på bortaplan gick hon rätt in utan tröja men hemma kunde hon krångla lite om t.ex. de andra hästarna i stallet gnäggade och höll på.
Men när hon bivit mer resvan gick hon på utan tröja både hemma och borta.

Att kämpa i timmavis med hästen tror jag inte ett dugg på.

Min ponny envisas oxå med att gå raka vägen in i transporten.Det som hjälpte lite var TID,TÅLAMOD och TILLIT.
Första gången vi tränade,gav vi den tid han behövde och gick en sväng och sedan tillbaka till transporten.Då var vi nöjda med att han gick till rampen..
Sedan provade vi några dagar i sträck att lasta,gav den tid han behövde,slutade när det gick som bäst,var lugna..Han blev hela tiden bättre och till sist fick vi in honom helt i transporten.
Det är viktigt att ge beröm till hästen,ge den tid som behövs och inte låta hästen bli rädd över lastningen..Gör det till en positiv sak:)

det känns lite dumt att ge tips när jag inte ser hur din häst reagerar.

Men jag kan berätta hur jag löste det med MIN häst. Sen om du tycker att det kan passa på din häst eller ej får du bestämma själv.

Hästen ifråga är en REJÄL nordistravare med en hals och nacke som inte är att leka med :p . Stark som satan alltså.

Förr har vi fått lasta honom i timmar... Det var innan jag köpte honom också.
Försökt att traska på rakt in, muta, putta osv. Har alltid kommit in med framhovarna, men ej bakhovarna. Till slut har det ju alltid gått, men det tagit en massa tid... Observera att han aldrig har verkat vara rädd, mer att "jag har ingen lust". Så fort han är inne i transporten ha det aldrig varit några problem. Eller ju, förr, då kastade han sig ut, men det löste vi sen.

Stått i 20 minus i två timmar innan han gick in. Med massor av kunnigt hästfolk, som inte heller lyckades få in honom.
Men just den gången så kom vi på hur vi skulle få in honom. Efter två timmar i 20 minus är man inte så glad... Vi hittade en bogserlina i bilen, satt fast ena änden i tränset, och andra virade vi något varv runt frambommen, och sen fanns det bara ett val, att gå framåt.han gick fram, och vi spände den slaka linan, han försökte backa, men det tog emot, inte en millimeter kunde han backa. Sen traskade han bara in. Ungefär som "jahapp, *suck*, då får jag gå in då".

Efter det så har jag alltid ett långt rep med mig när vi ska lasta. I början använde jag alltid det långa repet och snurrade det runt frambommen, men det var inte många gånger vi fick använda det, utan han gick in direkt så fort han såg att vi satt fast repet.
En gång så skulle vi åka ifrån lite hästar, och han var nervig. Pappa skulle hålla i repet och spänna det. Hästen var lite motsträvig, och ville backa, och tyvärr så släppte pappa efter linan. DÅ fick vi problem, för då insåg hästen att han KUNDE backa, och drog nytta av det på en gång... Nästa gång fick pappa hålla i ordentligt...

Nu, så ger jag honom alltid en chans att gå in utan repet. Jag traskar före och oftast följer han med direkt, väl inne får han en hink med godsaker.
Han får EN chans att följa med, sen åker repet fram. varför ska man bråka när saker fungerar bra? :) . men jag tycker att han ska få en chans varje gång att gå på helt frivilligt, och peppar peppar, så går det bättre och bättre. :banana:

Men, jag tror att om man skulle "vinsha" in en RÄDD häst, då blir det bara värre och värre. Min valack, han var inte rädd, men tyckte att det var onödigt, så på HONOM fungerar det.

tillägg. det är ju väldigt olika från häst till häst. Min valack kan man "ta i" när det behövs. Mitt sto däremot, jag tror INTE hon skulle gå in om man försökte "vinscha" in henne. Hon skulle nog få panik :crazy:

Denna kyla! stod ikväll också i 20 minus och skulle lasta honom, efter 30 min av försök till att lasta honom "vanligt" backade vi upp transporten till ridhuset så att han inte kunde slänga sig åt sidan när han väl var uppe på rampen.

tog dock 1,5 timme i kylan att få in honom, han är inte ett dugg rädd, utan han har bestämt sig för att han inte orkar göra mer för oss denna dag.

Men vi gjorde så som du skrev också, vi band fast en lina fram i bommen sen hade vi linor bakom rumpan för att trycka på och då gick han in med lite motstånd.Vi var 6 stycken och de är ju inte så kul har värk i hela kroppen. :p

Känns ju inte så motiverande för att transport träna just nu, efter allt bråk.
:( *suck*

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästhantering Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II