Hur ska jag få honom att sluta?

Seabaz

Trådstartare
Har ni bukare några tips på hur jag ska få min häst att sluta ta tag i bettet? Det gäller främst i galoppen.

Vi jobbar på att få till snygga fattningar och vi lyckas ibland men han tycker det är jättejobbigt då att hålla galoppen.
Men oftast så har vi någon typ av form och medans vi galopperar så smyg-ökar hästen farten och när man tar lite i honom så tar han tag i bettet och bara öser.

Jag har provat att ge honom långa tyglar, då saktar han av till slängtrav.

Jag har provat vikthjälper att bara sitta rätt upp och ner och tänka lugnt men då saktar han av till slängtrav.

Har provat att ta och ge men då ökar han bara galoppen tills det går så fort på ridbanan att han inte klarar kurvorna (liten ridbana) och saktar av till slängtrav.

Jag har provat att "låsa mina händer och driva" vilket funkar bättre ett tag, men jag känner mig ju riktigt hemsk för då sitter man ju verkligen och benhåller honom i munnen då han försöker ta bettet och ösa på.

När vi rider utomhus är det inga problem alls, då kan han gå hur sakta och fint i form somhelst utan problem alls!
Därför blir jag så frustrerad för jag vet ju att han KAN och ORKAR. Jag kräver inte ett helt ridpass i form i galopp men i alla fall 1-2 volter och ett varv runt fyrkantsspåret i kontrollerad galopp i form.

Det går inte idag som det ser ut. Jag har tränsbett på, sätter jag på ett skarpare bett är det heller inga problem för honom, då går han fint utan att jag behöver hålla något i honom alls.

Tränsbett har jag en del olika jag provat, smalt 2-delat d-bett som är lite böjt för att inte kunna åka upp i gommen, 2-delat smalt tränsbett, 3-delat med lösa ringer, 3-delat med fasta ringar... Han beter sig lika illa på alla tränsbett.
Har även provat ponnyhack och det går han hyfsat på förutom att han slår upp huvudet IBLAND när man tar lite i det....

Så vad kan vi göra på ridbanan för att få bort det här dumma beteendet med att ta tag i bettet och rejsa?

Sv: Hur ska jag få honom att sluta?

Hej!

Jag skulle ha siktat på att göra mkt övergångar med kortare sträckor galopp så han inte hinner pinna upp ngn fart.

ex. fatta galopp- galoppera x antal meter- skritt- galopp x antal meter- ner till halt-rygga-galopp-trav-galopp-skritt-skänkevikning och ur den-galopp..osv

han måste bli mer uppmärksam på dig, gör mkt vändningar.. samlingar.. beröm när han tänker rätt!

ta gärna hjälp av tränare som kan korrigera sitsen alt vikthjälperna..

Jag hade en häst som tidigare var som din, en fd hoppis häst som skulle skolas om.. övergångarna funkade bäst för att få henne att lyssna och "stanna till i sin racer hjärna". Givetvis funkade mellan galoppen alldeles utmärkt! :D

Sv: Hur ska jag få honom att sluta?

Jag tkr som ovanstående, mkt övergångar. Om du känner att han börjar dra, ta tag en gång ORDENTLIGT! Min häst är också grymt stark och min tränare ägnade ett helt pass åt att få oss att göra korrekta avbrott. Jag trodde inte det var möjligt att få min häst att sakta av direkt från galopp till skritt, och jag fick dra så det kändes som om armarna skulle åka av de första gångerna, men till slut lyssnade han väldigt bra och man kunde ge lättare hjälper.

Om du rider i ridhus/paddock så testa att göra avbrott till skritt/trav i hörnorna, galopp direkt efter på kortsidorna, avbrott, galopp etc etc. Det gör hästen mkt mer lyhörd. Men kom ihåg att inte sitta och dra hela tiden, dra en gång riktigt hårtv om det nu behövs, och sen direkt eftergift om hästen saktar av, annars slappna av lite och uppepa sedan tygeltaget i kombination med sitsen naturligtvis. Till slut måste han lyssna, men om du drar konstant i munnen får du en häst som drar lika mkt tillbaka.

Ta hjärna din tränare till hjälp, det underlättar jättemkt. Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar