Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

squarepants

Trådstartare
Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i sommar, minst.

Jag är väldigt intresserad av bruks och vill därför satsa på det med honom, meen han är så förbaskat snabb och stark i spåret! Han är viltspårschampion, och där går han 1500m spår på max 11 min :crazy:

Jag vore tacksam för tips och råd till hur jag ska göra för att han ska gå lugnare och bli mer noggrant :bow:

Han markerar pinnarna fläckfritt, och går (oftast) bra i spåret, men eftersom han är så snabb missar han ofta vinklarna och börjar därför slå.

Vad vi testat än så länge förutom "det vanliga" på åkermark:

Näringsspår: Skiter fullständigt i korv/blodpudding/torrfoder och kör sitt rejs ändå. (Ja, det är sant, en retriever som inte är matgalen ;)) Denna variant har funkat perfekt på min andra hund som också tenderade att springa ifrån sig spåret i början.

Hårt spår: Jag har lagt (raksträckor och 90 graders vinklar) på grus (fotbollsplan) och delvis asfalt. Varierande resultat, på raksträckorna spårar han mer noggrant och något långsammare än på åkermark/gräs, men springer förbi vinklarna och börjar slå = stressar upp sig.

Har jag fel sele kanske? Håller jag emot stenhårt för att han ska gå lugnare släpper han spåret och blir okoncenrerad. Jag har testat både vanlig bröstsele och nomesele.

Så, ge mig allt ni har! :)

Sv: Hur ska jag få honom att gå lugnare i spåret?

Hm, jag som är spårfantast bara älskar sådana här trådar :D

Hunden är uppenbart inte ödmjuk i spåret, dvs det har inget värde för honom. Hade han värderat spåret så hade han inte skenat igenom utan varit nogrann. Så min slutsats är att hunden går alldeles för enkla spår.

Ett tips kan vara att varje gång du lägger ett spår så ska du tänka; "Nu jävlar, hundfanskap ska jag lura dig."

För det första så typ alla man ser idag lägger ett spår såhär; Rakt in 100 meter, vinkla.. osv. Börja med att lägga ett som vinklas efter 5 meter. Så att han får tänka sig för ordentligt. Under spårets gång kan du vinkla ofta och väl, men samtidigt inte för tätt så att hunden kan få vinning i att gena och fuska.

Du kan mitt i spåret gå i en åtta, trampa upp en vallad ruta (10*10meter) och gå ut annat än rakt fram. Återgångar och tappteknik gör också att hunden blir mer nogrann. Börja spåret med att vinkla av på en gång sedan kan du gå lite hipp som happ. Rätt som det är går du rakt fram för att sedan gå tillbaka i dina egna fotspår (10 meter kanske). Sen viker du av. Så att när hunden kommer fram till "slutet" tvingas den jobba. Du kan enkelt lära hunden en bra tappteknik genom att låta hunden leta spår bakåt hela tiden. Om du lyckas med detta har du ett STORT försprång i spåret. Då man inte spiller tid på ring-teknik. För alltid när man tappar ett spår ligger det ju bakåt.

Dessutom öka liggtider! Varför inte lägga ett spår en kväll för att sedan ta det på morgonen?

Du kan dessutom lägga dig och rulla ett par meter i spåret, gunga i gungor när du går hårda spår. Allt för att hunden ska analysera och fundera.

Lycka till!

Men just när hunden ringar och ringar i vinklarna, vad ska man göra då?

Men just när hunden ringar och ringar i vinklarna, vad ska man göra då?

Det beror väl på vilken teknik man vill ha exempelvis. En del hundar ringar ju i stress, dvs dom har ingen teknik utan dom får lite "AAAAH!! VART ÄR SPÅRET?!?!?".

Men okey, säg att din hund ringar i spåret. Du gör ett spår med en eller flera återgångar i. Kanske börja med 5 meter för att vara lite schysst. Man kan hänga en plastnypa högt upp i ett träd där återgången slutar. Så man vet exakt. Men korta då selen och hjälp hunden bakåt. Inte med ord utan dra försiktigt, ge den lite hjälp. Sedan när hunden tar spåret rätt så ska det givetvis ligga en apport där. Så att hunden fick utdelning för sin analys! MEN samtidigt är det viktigt att lägga en apport i en återgång. Så att man lär hunden att analysera. Inte som min första hund gör, han skiter fullkomligt i återgången och analysen. Utan viker av direkt. Just för att jag aldrig lagt något värde i återgångar (ingen apport).

Lite svårt att förklara. Jag kanske ska rita? :D

Tack så mycket för dina tips! :bow:
Ska försöka utmana honom så mycket som möjligt i framtiden :)

Vad gör jag om han "misslyckas"? Om han springer rakt över en åtgång och bara fortsätter bortåt? Ska jag ta tillbaka honom till innan återgången och låta honom gå på den igen?

Tack så mycket för dina tips! :bow:
Ska försöka utmana honom så mycket som möjligt i framtiden :)

Vad gör jag om han "misslyckas"? Om han springer rakt över en vinkel och bara fortsätter bortåt och är ofokucerad? Ska jag avbryta helt eller ta tillbaka honom till innan eller efter vinkeln?

Märks det att jag älskar spår? :angel:

Man underskattar sina hundar, många går sina appellspår någon gång i veckan, månad efter månad. Det blir att hundarna ökar farten för att det är för enkelt. Det ser jag på min egna hane. När han har en bra koncentration i spåret så hänger svansen istället för att ligga på ryggen som den gör när det är för lätt.

Jag hade börjat med lite tappteknik på din hund, och göra som jag skrev ovan. Lägg en återgång (du vet hur en sån ser ut?) på kanske 5-10 meter. Du vet exakt vart den är, när hunden kommer dit och någon/några meter utanför där spåret faktiskt slutar så ska linan vara kort. Du kan hålla emot och backa själv. För att visa hunden att spåret fortsätter bakom honom.

Ang vanliga vinklar och att hunden skenar omkring är just för att spåret inte är värdefullt. Utan det stressas och haffsas igenom. En vanlig vinkel kommer du inte få problem med när du jobbar med att utmana din hund och få till en bra tapp-teknik. Tror jag då.

Känner du att det inte blir bättre efter detta (vilket det ska göra!) så finns även en böttchersele. Jag har själv haft den till min hane för att jag inte orkat hålla honom och han slitit av mig händerna.

Det är en sele där man fäster linan under magen på hunden och gör att man inte behöver hålla emot med råstyrka.

Jag tror jag vet hur en återgång ser ut, men du får gärna illustrera en bild om du känner för det! ;)

Men i viltspåret lägger man ju en 5-10 m lång utstickare från en raksträcka (oftast), så att det blir som en 90-vinkel, men spåret egentligen går rakt fram?

Ang. böttchersele så lånade jag en sådan till Zipper av PIRU när vi var i Tripphult, han trivdes väldigt bra med den! Är det godkänt att ha i brukset? Eller är det en "tills vidare" lösning?

Kanske värt att kolla upp om selen.
Tack för bilden! Då var det i stort sett rätt hur jag tänkte återgång.

Jag ser f ö att vi bor i samma län, du anordnar inga spårkurser eller? :rofl:

Åh jag har blivit spårfantast jag med! :love:

Har inte så mycke mer att tilägga efter expertens uttalande (;)) mer än att Kittie blev noggrannare efter att jag gjort lite 1x1m handtrycksrutor i spåret och började variera spårläggare oftare.

Framförallt variation av både terräng, markombyte, liggtid, påsläpp osv.:)

Kan rekommendera boken spårhunden av Inki och Roland också, vi har den i utbildningen och jag tycker att den är riktigt bra!

Vare sig den är godkänd i brukset eller inte så lär de sig att spåra i bra tempo och med bra teknik med hjälp av den. Jag skulle definitivt använda en sådan om hunden rusar i spåret plus att den skulle få gå med kort lina (enbart koppel) så jag hinner med att stanna innan hunden drar över vinkeln. Vi använder sällan full lina när vi tränar spår. På så vis kan de inte slå så mycket heller för då styra man tillbaka den i kärnan med linan.

Kanske värt att kolla upp om selen.
Tack för bilden! Då var det i stort sett rätt hur jag tänkte återgång.

Jag ser f ö att vi bor i samma län, du anordnar inga spårkurser eller? :rofl:

Spåra på!

Nä du, några kurser håller jag inte. Men vi kanske kan spåra ihop någon gång? Du lägger till mig och jag till dig :devil:

Vare sig den är godkänd i brukset eller inte så lär de sig att spåra i bra tempo och med bra teknik med hjälp av den. Jag skulle definitivt använda en sådan om hunden rusar i spåret plus att den skulle få gå med kort lina (enbart koppel) så jag hinner med att stanna innan hunden drar över vinkeln. Vi använder sällan full lina när vi tränar spår. På så vis kan de inte slå så mycket heller för då styra man tillbaka den i kärnan med linan.

Jag gillar själv den selen. Hade den i en period när Focus var som värst. Men när den gick sönder återgick jag till nomeselen. Han drog lika mycket som innan. Men med varierande och konstiga spår fick han att dra ner på tempot och analysera!

Selen för mig var mer ett hjälpmedel för att hålla mig på benen :angel: Likadant som att jag använde en halti en kort period för att orka jobba igenom honom med problemen som han hade.

Får tillägga att många spårar med linan ute på 15 meter innan hunden ens kan spåra. Det flackas och springer, matte/husse rusar efter osv. Så kort lina gillar jag. Inte IPO-kort men den behöver inte vara längre än kanske 4-5 meter i början :D

Använder man den bara som broms så lär sig inte hunden speciellt mycket utan man måste använda den som ett dressyrtekniskt redskap. Annars blir det bara som en halti.

Håller med. Finna ingen anledning att släppa ut hunden i lina innan den verkligen kan spåra. Det är i princip omöjligt att påverka hunden när den befinner sig 15 meter bort.

Åh, kan du inte rita en bild, jag har en grönis! :D

TS: min hund är också vild i spåret. Det som funkat är att träna lydnad innan, och att sedan göra spåret så svårt som min fantasi tillåter. Innan hade jag bara apporter/leksaker, nu har jag ibland utslängda godisar och ibland typ ett cigg-paket med godis i. Det hjälper honom ner på jorden lite. Han blir verkligen som sämst på att spåra när det är enkelt, då tar han sats, har näsan i luften, springer tills linan tar slut och säger typ "men vafan, gick du inte här?"
Han är fortfarande snabb, men inte så vild. Min (helt ärligt) kassa spårhund klarar sig faktiskt ofta riktigt bra nuförtiden! (Om jag spårar ofta, länge och mycket vill säga. Mängdträning!)

har du något tips för hur man ska göra med en hund som vindar in vinklarna? Loke har blivit så slarvig och genar över vinklarna. längre liggtider? kanske en pinne i vinkeln? (men de vindar han också in)

Man ska aldrig tillåta att att benen bara går och hunden inte spårar. Då får man hålla emot i linan och hålla den kort.

Liknande trådar

Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 912
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar