Hur ska jag få hästen att stanna kvar i transporten?

H

HaRLeKIn

Jag har en häst på 8 år som aldrig blivit körd i transport. Jag har övat o övat o nu går hästen in med alla fyra fötter i transporten, :) men hon står kvar kankse 10 sek sen backar hon ut. Hon är inte rädd, fanns det mat där så skulle hon stå o äta i timtal.
Hur ska jag komma vidare med träningen? Ska jag binda henne där fram :confused: el sätta för något där bak så hon inte kan backa? Jag vet inte hur jag ska göra.... Då tvingar jag ju henne o det är inte meningen men samtidigt kanske hon märker att det är ok att stå där...
Hjälp mig!

Sv: Hur ska jag få hästen att stanna kvar i transporten?

Varför inte ge henne mat :smirk: så hon står stilla en stund och sen baka ut henne.

Jag har haft en häst som gjorde likadant, men han stod ungefär tre sekunder - sedan slängde han sig bakåt blixtsnabbt.
Han gick först in ganska lätt, men väl inne var det som om han tänkte "neeeej hjälp jag törs inte :eek: ".
En medhjälpare fick alltid låsa bakbommen jättefort, och då accepterade han att han inte kunde kommas ut.

Antagligen kanske din häst känner obehag när hon står inne med alla fyra, och då är mitt tips att träna träna och åter träna. Det funkade på min!
Under tiden kom han på att det inte är så farligt att stå därinne.

Självfallet måste du ju sätta på bommen bak. Hästen lär sig ju att: det är bara backa ut eftersom ingenting tar emot. Det är väl inte tvingande heller...ett stopp är ju bara en markering att: hit men inte längre.

Ok.
Men vad gör man om hästen får panik el nåt då? Jag vet ju inte alls hur hon kommer att reagera när hon inte kommer ut, visserligen tror jag inte att hon blir rädd men man är ju lite nervös.... :crazy:

Ge henne lite hö inne i släpet, sätt för bakbommen och låt henne stå där och tugga en stund. När det går bra, bind henne också. De flesta hästar accepterar att de inte kan gå bakåt när bommen är för.

Du måste fortsätta träningen för du är bara halvvägs! Om hästen går in, låt den stå ett par sekunder, beröm, sedan backar du ut den.
Lasta, beröm, backa ut. Om den själv backar, ge lite motstånd i ledrepet men bara lite. Gör om, lasta , beröm, försök backa Ett steg, och gå fram igen o s v. Till slut så kommer hästen att stå stilla, det kan ta en dag, eller trettio dagar. Först sedan den kan stå lugnt i transporten ska du lägga för bommen/ kedjan bakom den. Träna bara de dar du känner att du är lugn själv och ha inte bråttom. Om du binder hästen innan den är mogen blir det panik så låt det ta den tid det tar.

Om den får panik har du haft för bråttom och genat i träningen.

om du blir rädd o nervös så överför du detta på hästen också...sätt på en bom...bind fast hästen och åk en vända.....svårare än så är det inte, om din häst inte är rädd nu....vad väntar du på då?? att den SKA bli rädd?

Mitt mål är inte att få in hästen i transporten och åka... Jag har inte bråttom, jag ska ingenstans heller...
Jag vill bara att det ska gå att lasta o köra min häst OM det någon gång behövs, tex till veterinär.

Mitt mål är att jag ska kunna lasta henne helt ensam, då krävs det att hon står helt still i transporten själv så jag kan gå bak o stänga.

Så jag får nog fortsätta gå in o backa ut tills hon står där.... ;)

Nu lånar jag din knapp egentligen bara.....inget ont menat till just dig...

Men vad håller ni på med??? Jag har aldrig i hela mitt liv lasttränat en häst och det är bara att lasta på å åka....ni driver ju era hästar till vansinne och dom har noll koll på vad ni egentligen vill...OM en häst knallar på finkan...så SKA man sätta för bommen, ta upp lämmen o åka en bit...OM man har problem så får man ta det på ett annat sätt, men har man inte det så varför skall man krångla till det???

Det är väl ingen tillfällighet att det står mest ridhästar utanför ex klinikerna som har problem med att lasta kanske......era hästar måste ju undra vilken planet ni kommer ifrån :angel:

martha skrev:
Nu lånar jag din knapp egentligen bara.....inget ont menat till just dig...

Men vad håller ni på med??? Jag har aldrig i hela mitt liv lasttränat en häst och det är bara att lasta på å åka....ni driver ju era hästar till vansinne och dom har noll koll på vad ni egentligen vill...OM en häst knallar på finkan...så SKA man sätta för bommen, ta upp lämmen o åka en bit...OM man har problem så får man ta det på ett annat sätt, men har man inte det så varför skall man krångla till det???

Det är väl ingen tillfällighet att det står mest ridhästar utanför ex klinikerna som har problem med att lasta kanske......era hästar måste ju undra vilken planet ni kommer ifrån :angel:
Jag håller med du, har aldrig heller lasttränat och har aldrig ´heller haft större problem med att få dem på transporten?
Varför måste de stackars hästarna springa ut o in i all leda? Känns ju som hjärntvätt snarare... :crazy:

HaRLeKIn skrev:
Mitt mål är att jag ska kunna lasta henne helt ensam, då krävs det att hon står helt still i transporten själv så jag kan gå bak o stänga.
Så jag får nog fortsätta gå in o backa ut tills hon står där.... ;)
Det känns som att du börjar i fel ände. De hästar jag har haft som gått att lasta själva har jag lastat med medhjälpare först. Jag har gått in med hästen och medhjälparen har stängt bom och lucka. När hästen är van att åka, trygg i transporten och lätt att lasta brukar det gå att bara följa med hästen fram och sedan låta den gå in själv medan jag står kvar och stänger bommen och luckan bakom hästen.

Ha, ha.... Idag frågade jag min svägerska om hon ville följa med o träna. Jag gick in med hästen o hon höjde o sänkte lemmen där bak, sen backade hästen ut sv sig själv, då gjorde vi om proceduren o det gick bra, än en gång backade hästen ut (lugnt), sista gången stod hästen still o jag klappade, gosade o pratade.... svägerskan lyfte o lyfte o jag sa: lås lemmen så får vi se hur det går.... :crazy:
Och det gick så himla bra att jag är överlycklig..... :)

Alla tycker säkert att jag skulle satt mig i bilen o kört en sväng men jag tycker att man ska avsluta när det går bra, så det blir positivt för hästen.

Inte som min som flyr i panik så fort han ser en transport (lite överdrivet)

Jag hade problem med min häst ett tag, han ville inte gå in i transporten men stog där snällt bara han kommet in.

Så jag tog en dag jag hade mycket tid och fick på honom till slut och åkte då en sväng runt gården (typ 30 sek) och lastade ur igen. Bara för att "träningen" denna dagen skulle resultera i nåt. (lasta på så vi kunde åka en kort sväng; jag vill ju oftast lasta hästen för att vi SKA nånstans.;))

Tänkte som så att, ska jag ändå lasta på hästen (om syftet bara var att få upp han på transporten) och sätta på bommen och fälla upp luckan så kan jag lika gärna åka en sväng, annars kommer hästkraken undra vad i all sin dar matte håller på med...-
"Lasta in och ur har ingen som hest meningen"
*känns som jag svammlar*

Så gjorde min med när vi skulle lasta honom. Gick in och kände väll sen "nä det här var inget kul". Om de inte visar nån tendens med att vara rädda så brukar det funka att hålla kvar hästen genom att linda tex grimskaftet ett varv runt stången. Du får mer kraft då och orkar hålla i hästen och samtidigt ifall du märker att det inte går så är det bara att släppa så är hästen lös igen...

Lycka till!

Släng upp bommen snabbt, och låt hästen testa - och fatta - att man inte kommer ut. Alternativt kan en van person lägga linan runt bommen och hålla kvar hästen där inne. Fast då får det vara en erfaren, som vet när man ska släppa.

Jag hålller med martha, det är människan som påverkar hästen. Min häst har aldrig fått tänka tanken att släpet kan vara farligt, vi går in där när jag vill, luckan stängs och så åker man. Punkt slut.

Skrämmande när man ser folk stå och locka och pocka typ koooom nu lilla hästen, duuuuktig, braaaaaaa. Man gör det till en för stor grej då, det är inte konstigt att hästen blir osäker när man själv är så mesig.

Sätt fast hästen stäng transporten och låtsas som det regnar. Den lugnar snart ner sig när den förstår att den inte kommer loss. Ha på den en rejäl grimma som håller för lite tuffare tag. :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar