Hur ska jag få han att trava?

L

linasve

Hej, jag har en islänning som är 12 år.
Han är väldigt pigg och föredrar passen,
han är även väldigt bekväm och gör det han själv behagar.
för 2 år sedan fick vi fram traven i han genom att ta hjälp av cavalettibommar. och nu två år senare kan han trava på raksträcka sålänge man inte stör honom tex tyglar eller ändrar om vikter.
men kurver och volter är bara att glömma.
jag brukar ha inspänningstyglar på honom så att han får arbeta dom korta stunderna han väl travar. men eftersom han är så pigg så brukar han växla om till pass eller galopp.

Har ni några tips på hur jag ska fortsätta att jobba honom så att han blir starkare i traven, eller några övningar som är bra träning för honom?

Sv: Hur ska jag få han att trava?

Volter, träna för en tränare som inte vet vad grisepass är så brukar allt lösa sig :eek: :) :eek:

Hej jo du jag har samma problem med min häst han är ochså 12 år och islandshäst vi övar mycket över bommar och långa tyglar, även öppna och sluta om inte det funkar kan du försöka att stå en liten stund innan sätt dig en gång och känn om han travar och rid då lätt.
det är inte lätt att träna på volt om hästen inte kan trava på rak sträcka om man rör tyglar eller ändrar om vikter så måste man typ få `grunderna` känna hästen.
jag har haft min häst i 4 år jag har tränat varje dag för det mesta och här ännu inte fått till traven på han så jätte bra han kan trava på långa sträckor och man får röra sig men när det är volt så blir det mer tölt.
Hur länge har du haft han och är han skodd??

Senast ändrad av en moderator:

När jag red en svårtravad häst så löste jag det genom att trava i skogen, där det var ojämnt.

Hur är hästen när du longerar? Travar den rent då?
Har hästen bra med muskler, styrka, kondis?

han kom från island när han var 6 och han är regelbundet skodd.
när jag longerar så orkar han ett halvt varv sen så byter han till pass, men han travar rent när han väl travar. jag bruakr släppa så att han får trava själv i paddocken och då klarar han varv efter varv. kondis har han men inte så mycket muskler.
vet inte hur jag ska få upp musklerna för han gör inte mer än vad han behöver.

han kom från island när han var 6 och han är regelbundet skodd.
när jag longerar så orkar han ett halvt varv sen så byter han till pass, men han travar rent när han väl travar. jag bruakr släppa så att han får trava själv i paddocken och då klarar han varv efter varv. kondis har han men inte så mycket muskler.
vet inte hur jag ska få upp musklerna för han gör inte mer än vad han behöver.

Okej, men då är det bra att träna traven ifrån marken först, såsom longering, tömkörning osv. Så han bygger upp styrkan där, samt lär sig hur han ska gå rent diagonalt osv. Mycket beröm när han väljer traven.

Du kan rida mycket i terrängen, ojämn mark och klättra mycket, det bygger muskler och styrka. Samt är ju cavaletti bra för traven.

Läng överlinje gnm att ge helt lång tygel, avlasta ryggen och få honom leta sig framåt/nedåt (och därmed höja och arbeta mer med ryggen).

Trava över cavaletti-bommar, eller ännu hellre trava över stock och sten i skogen. Stör honom så lite som möjligt när han travar rent (dvs. korta inte tygeln, ändra inte sits etc). Beröm i massor när han travar rent.

När han börjar bli säkrare i trav på helt lång tygel (med ryttare i halvlätt sits) så kan du försiktigt börja korta tygeln, lite i taget. Blir han osäker i takten så länger du tygeln igen.

Lycka till!

Träna trav på liten volt, med rätt lösa tyglar och stå i tre punkts sits, ta så lite som möjligt med inner tygel för att hålla han inne på volten.
Det är meningen att han ska vela ta traven. Så man kan få rida runt på volten många varv.

Övningen gör så att hästen blir mjuk och lättare tar traven.
Träna också galoppen på samma sätt. Så får man en mer takt ren galopp..

Hoppas du förstod vad jag menade, är nämligen inte så bra att förklara :crazy: ;)

Jag hade lite problem med min hästs trav i början... Den förbättrades avsevärt när jag började rida för "vanlig" dressyrtränare. :) (Som nån sa som inte vet vad grisepass är ;) )

Något jag lärt från AR är att öppnan är lite åt trav-hållet. Man kan skritta hästen i öppna (obs korrekt riden, dvs utan att dra i innertygeln etc) och ta traven ur detta. Du kan börja med att skritta honom i öppna från marken, medan du går bredvid och då ser du exakt hur han förflyttar fötterna. Målet med övningen är förstås egentligen att han ska kunna gå rent fyrtaktigt, men hur det nu hänger ihop (jag är ingen expert, har inte behövt använda detta knepet själv) så kan du med tiden få honom att förflytta sej lite travliknande i fotförflyttningen och ta traven ur detta. Många hästar rör fötterna lite travliknande i ordningen spontant när man gör öppna, iallafall medan de ännu inte är så starka och säkra på övningen.

Hoppas att någon annan kan förklara mer exakt för dej (låter lite kryptiskt att man både ska sträva efter fyrtakt samtidigt som man kan utnyttja tendensen till tvåtakt...:crazy: )

En trevlig bieffekt är förstås att öppnan och slutan är extremt muskeluppbyggande och stretchande på samma gång (rätt riden dvs utan spänningar).

Lycka till!!!

för 2 år sedan fick vi fram traven i han genom att ta hjälp av cavalettibommar. och nu två år senare kan han trava på raksträcka sålänge man inte stör honom tex tyglar eller ändrar om vikter.
jag brukar ha inspänningstyglar på honom så att han får arbeta dom korta stunderna han väl travar. men eftersom han är så pigg så brukar han växla om till pass eller galopp.

Har ni några tips på hur jag ska fortsätta att jobba honom så att han blir starkare i traven, eller några övningar som är bra träning för honom?
hålle rmed en av föregående skrivare.. ta bort inspänningstygeln och träna honom från marken över bommar, stärk honom i ryggen genom skritt i början sedan även galopp. Löshoppning superbra. Backträning ute i skogen är super, får honom att sätta benen under sig.. trav kräver ju väldigt mycket och om han bryter av til pass/galopp visar det att han inte orkar helt enkelt. Han är för svag nån stans.. Min islänning hade samma problem.. jag tog även dit en kiropraktor som hittade att han hade låsningar i korset. Han behandlade det och jag tränade som jag sa.. ingen trav på 4 veckor utan bara stärkte honom och idag travar han utan problem, och då var han alltså en häst som ingen sett trava nånsin förutom i hagen då han fick jobba helt fritt, men aldrig under ryttare.

Lycka till!

www.hippson.se är ett mycket bra tips!
Där hittar du massor av träningstips!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka