Hur ska jag få bukt med rusningen?

L

lie

Där jag jobbar så har vi en häst som är jätte jobbig att ta in i boxen. När man ska ta in honom i boxen, så börjar han ladda i förväg och bara rusar in. Man har INGEN kontroll, provat med 2 gubbar som hållt honom på varsin sida och de får ingen hejd på honom.. Han har väl antagligen slagit i och är rädd.Det hjälper inte med att vinkla huvudet för då vägrar han att gå.. Och kedjegrimskaft funkar inte heller.. Jag vet inte om jag vågar backa in honom heller för då drar han bara rakt över en.. I övrigt är han jätte snäll att ha att göra med, som att släppa it i hagen m.m.
Tips tack?

Sv: Hur ska jag få bukt med rusningen?

Du säger att det inte funkar med kedjegrimskaft, alltså inte heller om du lägger kedjan över nosen?

Funkar det inte heller om du har träns?

Beter han sig likadant om han redan står inne i boxen och du tar ut honom, vänder direkt och leder in honom i boxen igen?

Låter som att han har gjort illa sig ngn gång.

Tror att lugn o tålamod o belöning är det bästa.
Träna.:)

Hur är det med andra trånga utrymmen, t.ex hästtransport, smal stallgång etc?
Min häst tycker inte om att gå mellan något som står tätt, oavsett om det är två tomma dunkar, ett par plastkonor eller en hästtransport hon ska gå in i. Hon är klaustrofobisk på allt som är smalare än ca 1 meter.
Jag brukar öva att gå mellan saker som står tätt ihop, det går bättre och bättre, nu går hon och kan stanna och stå lugnt mitt emellan dunkar med konor uppepå som står ca 70 cm från varandra :D

Provat att ta ett steg i taget, gå fram ett steg mot dörren, stå stilla och begrunda situationen lite, ta ett steg till och gör samma sak, sen kanske gå bort från dörren ett tag och ta en paus. Gå fram igen, ytterligare ett steg, beröm varje steg och stå still ett tag för att se att det inte händer något farligt. Fortsätt tills ni gått igenom dörren, sen kan man öva på att han ska stå stilla mitt i dörröppningen, innanför och efter osv.

Har provat kedja runt nosen, genom munnen, inget funkar utav detta. Det finns INGEN chans att ta ett steg i taget med honom för han bara rusar. Det är lika om man försöker "lura" honom.. Att åka transport, och trånga utrymmen går annars utan problem. Så det är endast när han ska gå in i sin box.. Spelar heller ingen roll om vi byter box med honom.. Känns som vi provat allt.. Och man blir rejält klämd när man leder in honom...

Du skriver att han laddar i förväg och rusar in. Om du har boxdörren stängd då, leder honom in i stallet, låter honom stå utanför utan att gå in så han är avspänd utanför åtminstone...

Vore det min häst skulle jag inte låta honom komma in i boxen på ett tag utan pröva att ha honom utanför sköta om utanför och ha på lösdrift. Eller i spilta. Sedan ska han kunna stå utanför med boxdörren öppen (när det fungerar med boxdörren stängd utan att han laddar upp sig.)
Men han ska inte gå in i boxen, jag ska kunna gå in och ut och han ska kunna veta att det är ok.

Varje gång han lyckas rusa in i boxen får han ju bekräftat att det är sättet att komma in i boxen. Varje gång du har låtit honom göra det har du ju faktiskt tränat det. Nu är det ju läge att träna ngt annat.

Hästen är ju snäll förövrigt så det är ju ngt som blivit knas med att gå in i boxen. Det är inte alls samma problem att ta ut den vad jag förstod?

Ursäkta långt svar :o

Ta en lång lina, skicka in hästen i boxen, ta genast ut den igen och gör om det hela om och om igen tills hästen tröttnar. Låt det ta timmar om det behövs. Det är nog så att den upplever ett obehag av att passera boxöppningen och behöver uppleva att det inte händer nåt vid passeringen. Eftersom hästen drar in utan kontroll ska du inte vara i vägen utan stå utanför och skicka in hästen. Säkerheten är ett prio!!!

Viktigt är att du är lugn och tålmodig och vågar låta det ta tid. Detta ska upprepas varje gång och när hästen sansat sig provar du att leda in hästen. Gör hästen om samma sak igen upprepar du övningen. Tänk på säkerheten hela tiden!!!

Lycka till!

Skit-bra tips!
:bow:

Detta är jag övertygad om att det fungerar!

Tack för alla tips, ska börja prova det med honom nu.. Innan han eller jag skadar oss!

Hejsan.

Jag har haft samma problem med min häst förr. Hon hade dock fastnat i en trång passage innan hon kom till oss. Jag prövade i stort sett allt, å inget fungerade. Men så fick jag nog en dag... Så då tog jag å vände henne innan hon ville börja rusa, å sen fick hon helt sonica backa in i boxen. Sedan fick hon lov att backa in i boxen i över en veckas tid. Nu har hon helt sluta att tjuvrusa. Man får dock ibland höja handen i ögonhöjd om hon får lite brottom å då lugnar hon ner sig direkt.

Har du provat att ha boxdörren stängd då du leder in honom? Då blir han ju tvungen att stanna till medan du öppnar den. Kan vara bra för att lära honom att det inte är spikrakt in i boxen som gäller. När han har vant sig vid att stanna till utanför boxen, kan du börja jobba på att han ska ta det lugnt när han går in i boxen också.

Jag har också haft några sådana hästar. Oftast börjar det med att de slår i huvudet när de går in i boxen. Hade det varit en människa som slog i huvudet så skulle hon tänka att "oj bäst jag tar det försiktigare nästa gång så att jag slipper slå i skallen igen". En häst tänker dock lite annorlunda "oj det där var farligt bäst att jag springer så fort jag kan förbi nästa gång" (obs ta nu inte "tänkandet" alltför bokstavligt).

Resultatet blir att man hamnar i en ond cirkel där hästen slår i huvudet igen och igen. Detta problem är oftast ganska så svårt att komma åt beroende på hur länge hästen har fått hålla på och på hur många "smarta" lösningar människor har kommit på.

Tycker nog att det med linan är något som är värt att pröva. Akta bara så att du inte kommer i kläm. Det är inte kul när man hör sina egna revben knaka.

Jag hade ingen framgång med någon av mina två rushästar. Men det kan bero på två saker: dels så stannade de bara någon månad. Dels så var det för länge sedan och jag var inte så rutinerad då. Idag kanske jag hade gjort på ett annat sätt. Båda blev bättre men ingen blev bra.

Jag körde stanna, backa, stanna, backa osv tills hästen gick in utan att rusa. Vet inte om jag hade valt det idag då risken är stor att hästen springer över dig. Dock så tror jag att om man tar på träns, kedja och liknade bara ökar risken då hästarna oftast tar upp huvudet när man tar i dem.

Mvh

Tora

Jag tycker absolut inte att du ska använda hårdare metoder såsom bett , kedja m.m. Ta istället ett långt grimskaft (ca 3-7 m) och gå en sväng med hästen . Inte alls långt , utan bara åt ett annat håll . Stanna någon gång (vissa hästar blir bara stirrigare utav detta) och går han "över" dej så gör om det . Fast en mycket kraftigare halt . Inga sträckta linor , men gå framför den och "sätt dej" samtidigt som du höjer armarna . Är det en känslig häst så räcker det med en liten höjning . När ni stannat så lyft benen , dra i öronen , sen kan du gå i cirklar , tempoväxlingar så att hästen hela tiden tänker på annat . Den ska tycka att det är roligare att vara ute och "leka" än att rusa in i boxen !
Det kan även vara bra att ha en dressyrspö med sej , inte för att slå utan för att ta på bogen om hästen inte lyssnar .
Och glöm inte att hålla på med annat tills hästen lugnat sej , annars "vinner" den än en gång .
Lycka till !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hästhantering Min häst är 13 år gammal och är världens snällaste häst... när hon inte är ensam. Jag köpte henne för några månader sedan och visste...
Svar
12
· Visningar
5 618
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar