Hur ska jag börja?

N

NewShot

Hej!

Jag är ny här och även ny inom Western Världen!

Jag har ett fullblod som jag tror skulle passa som Western häst.
Då både jag och hon aldrig provat på detta, kommer vi att lära oss tillsammans. Men hur ska jag börja? Hon har dessutom stått det senaste året pga att jag har varit gravid. Jag skulle gärna vilja börja med markträning, och inte ridning, då både hon och jag är helt ur form- och det känns som jag blivit lite feg sedan jag fött..? (Kanke detta fenomen är normalt?)

Hursomhelst, så verkar det som att jag kan stimulera min häst på mängder av vis med NH? utan att behöva rida. Än. Något som förhoppningsvis kan få oss att bli sådär sammansvettsade igen?

Har ni några förslag på vart jag ska vända mig angående böcker, DVD-er, websidor etc?
Finns det någon förening med en lista över tränare i Sverige?

Ha det gott i det fina höstvädret! :bump:

Sv: Hur ska jag börja?

Det är helt normalt att bli lite feg efter man har fått barn!
Det går vanligtvis över så snart du kommer igång.
Om du skriver vart i landet du bor, kanske du hittar en westernryttare som kan hjälpa dig i början.

De bästa är ju som sagt att vända dig till westernföreningen i ditt närområde. Gå in på www.wras.nu
/se kommer inte ihåg. Där kan di länkas till en förening där du bor. De kommer att hjälpa dig . Bor du i Blekinge så hjäper vi dig.

Jag vet inte hur pass ny du är på Nh, men det finns en dvd film som är ett bra första steg, vet dock inte om jag får nämna film titlar och ev vem som lär ut i filmen?

Kan väl bara säga att NH o westernridning inte riktigt går hand i hand. Har en NH instruktör i mitt närområde, som erbjuder sina tjänster när det gäller problemlösning osv. Kan väl bara nämna att hon själv har stora lastningsproblem med sin häst. Med andra ord NH är inte alltid lika med ,god hand med hästar. Bra att lära sig mycket av det mesta , så kan du själv bilda dig en uppfattning om hur du vill ha din egen komunikation med din häst.

Kan väl bara säga att NH o westernridning inte riktigt går hand i hand. Har en NH instruktör i mitt närområde, som erbjuder sina tjänster när det gäller problemlösning osv. Kan väl bara nämna att hon själv har stora lastningsproblem med sin häst. Med andra ord NH är inte alltid lika med ,god hand med hästar. Bra att lära sig mycket av det mesta , så kan du själv bilda dig en uppfattning om hur du vill ha din egen komunikation med din häst.

Jag vill få tillbaka mitt självförtroende. Det har typ försvunnit efter att jag har fått barn. Så markarbete till en början. (Hade en incident där jag åkte av när hon stegrade sig, sen blev jag gravid och har inte ridit henne sedan dess, och det känns som om jag har fastnat i den händelsen. Jag skäms oerhört mycket över att ha blivit så feg :( )

Ja, jag vet att det är viss skillnad och att Nh är otroligt stort. Föreslog det bara eftersom TS nämnde lite Nh.

Hej! Du ska absolut inte skämmas för att du blivit feg :laugh: Det finns ju en anledning till att man blir mer rädd om sig när man är gravid och man fått barn. Jag fick barn för 7 månader sedan och även om jag inte blivit rädd så tänker jag annorlunda nu när jag rider. Jag hade oxå ett fullblod innan som jag sålde när jag var i v 20. Han var jättekul att träna och tävla på men var ofta uppe i luften och var otroligt explosiv som fullbloden ofta är. Hade i många år velat prova på western och när jag sålde honom så köpte jag mig en quarter istället. :) Jag valde att sälja honom innan jag blev tvungen att ställa av honom just för att jag visste att det inte skulle bli så lätt att sätta igång honom efter 6 månaders vila. Dessutom var det så med mitt fullblod att man behövde träna honom rätt många dagar i veckan för att han inte skulle vara för busig och det är ju inte så lätt att få till det när man fått barn.

Jag skriver detta för att även om dom flesta hästarna blir lugnare av nh och westernhantering så är fullblod alltid fullblod.... även om det är tråkigt så att höra så kanske det är så att du skulle ha en annan typ av häst. Eftersom du skriver att du är så rädd och att din häst stegrade med dig innan du blev gravid...... Sen har ju inte jag någon aning om hur ditt fullblod är. :)Det kanske var en engångsföreteelse....

Men ridningen blir mycket roligare om man har en häst som man inte behöver vara rädd för. Det är ju inte alltid att den hästen man passade ihop med innan man fick barn är rätt för en sedan :grin: talar av egen erfarenhet...

Det finns ju massor av lugnare raser som är westerntränade och som inte alls är så dyra som en quarter :)

Förlåt om jag spårade iväg på något som du inte ens frågade om :) Hoppas att du inte tar illa upp... :)
Vill du ha lite tips på bra dvd:r som ger bra hästhantering så kan jag varm rekomendera Monty Roberts! Och sen är det ju A och O att komma i kontakt med en bra tränare :)

Alla blir vi radda nagon gang sa inte behover du skammas!

Kan ju beratta om mig sjalv,
Jag var TOKradd for quarters efter att sjalv ha fatt handerna pa en.. eh.. nagot speciell pojk som helt enkelt flippade ur (har numera fatt reda pa att det ligger nagot lurt i de blodslinjerna sa de aktar jag mig Valdigt for.. men tro't eller ej, har star en slakting till honom nu som verkar skitgo..)

Jag var sa radd att jag inte ens kunde Leda en quarter utan att skaka som ett asplov. Alla andra raser gick Kanon, de kunde brota o braka o grejja bast de ville - men en quarter skramde sk*ten ut mig!

Sitter nu pa en gard i Kanada dar vi Bara har quarters o nagra paints, inte ett Dugg radd langre. En tranare i sverige dar jag gjorde praktik i samma veva som jag blev sa radd hjalpte mig Otroligt mycket!! Valdigt pedagogisk och mkt duktig, han tog itu med min radsla pa ett rent superbt satt och utan honom hade jag Aldrig varit dar jag ar idag!

Det ar svart att face your fears, och det ar skont att ha stod och hjalp nar man tar itu med den igen! Att soka hjalp o forsoka vidga sina vyer ar ett Jattestort steg pa ratt vag! Lycka till och Vaga fraga, var arlig med dina radslor, for bade dig sjalv och andra sa ska du se att du kommer over dom!

Isbelle: Jag tar absolut inte illa upp. Tvärtom, känns det skönt med stöd och förståelse från någon som vet hur det känns.

Bewildered: Tack för din berättelse. Just nu är det svårt att komma över besvikelsen att ha blivit rädd för min kära häst.

Stod senast igår kväll och pysslade med henne i stallgången. Hon är hur snäll som helst att hantera, pyssla, klippa, bada, you name it. Hon lunkar snällt efter mig i bara grimma och grimskaft. Räcker att man harklar sig, så stannar hon. Jag har bara åkt av henne den ena gången.

Det gick till på detta sätt:
Skrittade ned längs vägen, när jag skrittade förbi grannens gård, gnäggar deras ponny. Min häst får då för sig att hon ska dit. Det vill inte jag. Hon börjar på på sidan ut i åkern mot ponnyn som gnäggar. Jag försöker styra tillbaka henne. Då börjar hon skaka på huvudet och småstegra flera gånger, tills hon stegrar sig så högt att hon nästan slår över och jag åker i backen. Jag tappar andan och får ont i huvudet,ryggen och ena benet.
Min häst springer ett varv på åkern för att sedan lugnt trava bort och hälsa på ponnyn.
Får tag i henne utan problem och leder henne hem då hon fick ett ordentligt balltramp och jag haltade och mådde skit.

Går och lägger mig med världens huvudvärk och vaknar med värk i kroppen.
Har inte suttit på henne sedan den dagen. Ångrar mig så fruktansvärt.

Har svårt att skiljas från henne. Hon är en sådan härlig häst att hålla på med. Det var kärlek vid första ögonkast- och är fortfarande. Det är bara min dumma rädsla. Plus att det känns orättvist att försöka sälja henne som hon är nu. Har stått länge, vinterpäls och omusklad. Hur säljer man en sån häst? Hon har superstam och gjort bra ifrån sig på galoppen- för den som vill avla. Men som hon ser ut nu, vill ingen betala för henne, och då kommer hon inte till rätt hem.
Förstår ni hur jag menar?

Så jag vet verken in eller ut...

Jag fick i alla fall för mig att Western ridningen, handlar mer om 'kontakten' med hästen som individ, och att man kan jobba mer från marken. På detta sätt kunde jag kanske bygga upp mitt självförtroende samtidigt som hon får jobba. Eller är jag helt ute och cyklar?

Lite samma grej hände mig med min förra häst. Hon hade en ganska testig period som unghäst och jag var 12år gammal. (lämpligheten med unghäst till 12-åring går ju att diskutera:angel:) Hon lyckades iaf skrämma mig rejält genom att resa sig varje gång jag skulle rida och sen vara dösnäll så fort någon annan satt upp. Dessutom kunde jag inte hämta henne i hagen för då jagade hon ut mig osv. Jag grät varenda gång jag skulle rida:o Tillsist vågade jag inte gå i närheten av henne i hagen eller än midre rida henne. Jag tog mammas gamla snälla häst ist och så fick mamma rida min häst.

Lite som sista utväg anmälde mamma mig och hästen till en clinic på "vår" westerklubb där vi fick träna markarbete.

Fortsatte med det och fick lite mer självförtroende i att jag faktiskt kunde säja till henne utan att hon gick på mig eller försökte hugga efter mig. Efter ett tag hamnade vi i fel grupp så vi hamnade med en tjej som var ganska grön också men som red. Väl där vågade jag inte säja nej till tränaren när han tyckte att jag gott också kunde rida så jag klättrade upp på hästen. Nervös och med tårarna i ögonen men det gick faktiskt bra! Det gick jättebra och efter det red jag på träningarna 1 gång i veckan ett tag innan jag vågade rida henne på ridbanan hemma och efter ungefär 1 år så red jag henne helt obekymrat igen både på bana och ute i skogen..

Så för vår del hjälpte markarbetet på träningarna massor!

Nej, du ar inte ute och cyklar :)

Men.. det finns manniskor som verkligen kan det dar med kontakten - och det var vad jag fick jobba pa med - sen finns det de som Inte har den delen dar det funkar anda.. det handlar nog mer om huruvida man ar hastmanniska eller manniska med hast (for att citera en veterinar..)

Det enda egentligen radet jag har ar: Hitta nagon DU har fortroende for som kan hjalpa DIG att hitta tillbaka. En hast ar en hast, hon ar troligen den samma som hon var innan olyckan, mojligen lite mindre musklad ;)

Men var i sverige finns du? Det finns sa manga otroligt duktiga hastmanniskor, inom alla grenar, som kan hjalpa dig! De flesta av mina favoriter ar ju inom westernvarlden, aven om jag maste saga att det finns otroliga hastmanniskor inom alla grenar.

Det jag kan tycka med w-ridningen ar att den ar bekvamare for de inblandade parterna. Min gamla fd dressyrhast gillar da western battre an dressyr.. :rofl:

Klart att markarbete o ledarskap från marken kommer att hjälpa dig. Men du behöver komma över dina rädslor som faktiskt kommer när du sitter på hästen. Du får hitta någon som kan lära känna din häst o hjälpa dig när du sitter på. Man skapar sina egna rädslor , därför behöver man skapa sin egen trygghet osså. JAg sa till Bew, att ramla av är inget alternativ. Hon har inte ramlat av heller. Bara någon gång o de e bara lite nyttigt, för då sitter man kvar bättre nästa gång. Haha. Lycka till. De blir bra. Var aldrig rädd för att leva. Lev!

Lite KL
Tror ni man kan hitta någon seriös duktig person om man sätter ut en annons om att man vill ha hjälp med att lära sig själv och hästen western ridning? Behöver kanske inte vara en utbildad tränare utan en duktig person går lika bra. Har letat efter tränare men finns så gott som ingen som åker ut till stallet vilket är det jag är intresserad av.

det kan nog vara mycket mojligt, sa lange du haller kvar en viss skeptisism och vagar saga ifran om det ar nagot som verkar "knas" :) Det finns jattemanga duktiga hastmanniskor dar ute, sa ge det ett forsok.

Liknande trådar

F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: vanimelde
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 158
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025