Hur ska jag bete mig? (hotfull hund)

gadriel

Trådstartare
Min granne har en hund på strax över året. Jag träffade den några gånger som valp och upplevde den som grymt osäker, den vågade inte hälsa på folk och blev livrädd för min hund som då var strax under året och bara ville leka.

För ett tag sen var vi uppe där för att hälsa på, hunden står med framtassarna på grinden och jag försöker fösa undan honom så jag ska kunna öppna grinden varpå han morrar. Jag går därifrån eftersom grannen fortfarande inte synts till utan var nere vid stallet.

Gången efter vi kommer dit så står hunden likadant med tassarna på grinden och är allmänt framfusig. Grannen kommer bakom hunden i trädgården och jag försöker fösa bort hunden lugnt för att kunna öppna grinden och han morrar igen och jag säger till grannen att jag inte vågar gå in när han gör så. Hon säger att han aldrig morrat tidigare och jag berättade då att han gjorde det sist vi var där. Hunden beter sig allmänt jobbigt, försöker hoppa på mig och jag vågar inte säga till honom eftersom jag inte kan läsa av honom riktigt. Han verkar både osäker och dominant.

Jag är normalt sätt aldrig rädd för hundar men jag tycker den här är riktigt obehaglig, framförallt som han känns så labil.

Jag vill inte bråka med honom men jag vill absolut inte ha honom på mig, tycker det är obehagligt när han verkar så opålitlig och gillar överhuvudtaget inte att ha hundar hoppande på mig.

Hur ska jag bete mig när jag är där, sist så låtsades jag inte som han fanns men ändå rev han mig på benen och var riktigt jobbig och på.

Sv: Hur ska jag bete mig? (hotfull hund)

Ge sjutton att kliva in på egen hand?

Det har jag inte gjort. Första gången som sagt gick jag därifrån, hade ingen aning om att hunden var sån då den enligt henne är så himla snäll. Hon har alltid haft tre hundar och det är mycket folk som är där och springer och det har aldrig varit frågan om att man ska vänta på att gå in till hon är där.

Andra gången var hon ju med hon stod i trägården ett par meter från grinden.

Men jag vill ju inte sluta hälsa på henne för hundens skull men nu drar jag mig för det.

Vad hjorde hundägaren åt hundens beteénde den gången?

Hon körde undan honom ett par gånger men han hann ändå hoppa på mig, hade shorts på mig så jag hade snygga rivsår sen. Jag tittade bara rakt fram och försökte ignorera honom.

Inte så spontant kanske, men ring till henne innan du "går förbi".
Säg bara "Hej, jag tänkte titta förbi, men är lite rädd för din hund. Vill du vara snäll och ta in honom när jag kommer?".

Eller "vråla ifrån" en gång ORDENTLIGT när/om hunden hoppar på dej! Så att antingen hunden ELLER ägaren - helst båda två förstås - förstår att du ogillar det som händer.

Eller fyll fickorna med korv så du kan muta hunden när du kommer... ;)

/Swat

Hon körde undan honom ett par gånger men han hann ändå hoppa på mig, hade shorts på mig så jag hade snygga rivsår sen. Jag tittade bara rakt fram och försökte ignorera honom.

Prata med ägaren - det är hennes jobb att stoppa hunden. Inte ditt. Jag hade inte gått in utan att ägaren får gå fram och öppna grinden och freda dig.

Du ska bete dig precis som du gjort. Ignorerar hunden och bete dig som att den inte existrerar. Säg till ägaren att ta undan hunden om den hoppar, morrar eller på annat sätt beter sig otrevligt.

Att rya i åt en hund som löser rädsleproblem genom aggressivitet kan resultera i bett. Därför skulle jag starkt avråda dig från det om du inte kan läsa av hunden.

Fast hur vet du att hunden "löser rädsleproblem genom aggressivitet "?:confused:

Det enda TS skriver är ju att hunden morrar när hon försöker "fösa" undan honom vid två tillfällen, att hon upplever honom som "labil" samt att han hoppar på henne och är allmänt jobbig.

För mej låter det inte som en hund som visar typiska aggressiva-signaler! Snarare en hund som testar om han kan "stödda" och bete sej "ohyfsat".

Visst kan det finnas en del resurs-/revir-försvar, men det brukar sällan visa sej enbart genom att hunden hoppar upp på folk och "mullrar" vid grinden.

Men visst handlar det om att förklara för hundens ägare att man upplever hunden som "jobbig" och vill slippa konfrontera den!

/Swat

Och det bästa är i ett sådant här läge, där du inte vet hurvida hunden är rädd eller inte, att råda TS till att ryta på hunden och försöka skrämma iväg den, och öka risken för att bli biten? Är det inte bättre att råda henne till att, som Jadzia skriver, ignorera hunden och be ägaren ta tag i det istället?

Ursäkta?

Om du läser mitt första inlägg så var inte mitt första tips att ryta ifrån åt hunden.

Jag gav tre tips! Ring ägaren, ryt ifrån eller fyll fickorna med korv!

Som jag tolkar TS så har hon försökt att ignorera hunden, men det tar inte fungerat då den hoppat på henne och "rivit henne på benen". Därav mina tre olika alternativa råd!

/Swat

Det finns två saker som tydligt pekar åt det hållet.

1. Som valp var hunden rädd för och drog sig undan både folk och andra hundar. Det fastslår att det finns rädsla i hunden. En normal valp beter sig inte på det viset, oavsett om den är reserverad eller tillgänglig.

2. När hunden är runt året så börjar den morra och hoppa. Den fega valpen har nu utvecklats så pass att den vågar möta det upplevda hotet och väljer att göra det med skärpa. Det kan vara så att hunden går i försvar också. Det beror lite på om hunden jobbar framåt mot hotet eller undan från hotet (vilket är TS i det här fallet). I vilket fall är det här väldigt vanligt i ettårsåldern hos rädda hundar av exempelvis bruksras. Även hoppandet kan vara ett tecken på rädsla för människor. Hundar som är rädda för folk går inte alltid och gömmer sig som många tror. En hel del utav deras beteende går ut på att undersöka hotet och fjäska in sig så mycket som möjligt. Det görs genom att klänga och hoppa och hälsa överdrivet, fast alltid med flykt och morr som alternativ utväg. Inget av detta har att göra med resurs/revir-försvar utan allt handlar om att avvärja hot.

Hundar som bara stöddar brukar överlag vara allmänt glada, trots att det kan komma morr vid ben och mat. De brukar heller inte vara så på om de inte är sociala, vilket vi fick veta att den här hunden inte är.

Oavsett vilket, så är det alltid en dum idé att ryta i åt en hund som du inte kan läsa fullt ut. Den rädda hunden kan antingen bita dig eller fly och ser du inte på hunden vilket alternativ den kommer välja så kan du få ont. Den stöddiga hunden kan å sin sida vara stöddig nog att bli förbannad om du som okänd kommer och talar om för den vad den ska göra. Också det ett oönskat resultat. Ska man som okänd börja domdera med en morrande hund, då ska man vara kunnig nog för att se exakt vad som rör sig i den hundens huvud.

Jag håller fullständigt med. Låter mycket likt den vallhundsras som min fd svärfar passade. Min dåvarande kille visste inte att hunden var där inne och klev rätt in och hunden satt i armen på honom. Vet inte vem som blev mest förvånad hunden eller exet, men han löst situationen snabbt och lätt eftersom han var van vid lite knäppa hundar.
Världens sötaste osäkra lilla tik på dryga 1½år. Hon ville inte ALLS "vakta" som hon av sina (idiot) ägare blivt uppmuntrad till och tyckte att att det var ett jättejobbigt ansvar. Så fort hon slapp det - när hon var hos oss så var hon så go att vi gärna hade behållt henne om vi inte haft två hundar redan.

Därav att jag tycker att det är bäst att ägaren hanterar situationen - för att TS ska slippa riskera att bli biten och för att hunden ska lära sig att den inte behöver hantera sådant själv.

Prata med ägaren - det är hennes jobb att stoppa hunden. Inte ditt. Jag hade inte gått in utan att ägaren får gå fram och öppna grinden och freda dig.

Ja jag får nog säga till henne bättre nästa gång att hon inte låter honom hoppa på mig. Dessutom borde det väl ligga i hennes intresse att hunden inte lär sig att det är ok att hoppa mot folk och kan jag inte säga ifrån själv utan risk att det blir fel så får hon säga till.

Man ska helst inte fostra andras barn och andras hundar, sägs det.;)

Jag tycker att ägaren själv kunde sett att hunden hoppade och klängde på dig och stoppat den. Men jag hoppas att ni kan prata om det, så att ni kan träffas utan att du behöver vara på helspänn hela tiden!

Jag tänkte att det inte var normalt för en valp att bete sig så, han var ju ändå på hemmaplan. Jag reagerade på att han inte ens ville undersöka min hund eller så, han tryckte sig bara mot ytterdörren och kröp ihop och ville in. Ägaren tyckte dock inte alls att det var onormalt medan jag ändå sa till sambon att den där får dom nog problem med.

Hunden är dessutom en korsning schäfer/rottweiler/labrador. Jag tyckte korsningen lät dålig men ägaren lever i tron om att blandraser är de bästa hundar som finns oavsett hur man korsar.

Med tanke på bruksraserna i honom så hade han nog behövt jobba en hel del. Denna hundens enda stimulans är att vara i trädgården med två andra hundar (varav en sjukt understimulerad stissig jack russel/tax korsning) och hälsa på folk som kommer. Jag har aldrig sett henne ute och gå med sina hundar under de 5 åren jag känt henne men jag gissar att hon går ibland med dom men absolut inte en långrunda varje dag.

Jag tror inte heller hon haft med hunden någonstans och tränat oliak miljöer och liknande. Hon tränar inget annat med hundarna heller utan tycks tro att det räcker att dom har en flock.

Detta har väl inte direkt hjälpt hunden att funka socialt :crazy: Jag vill inte lägga mig i men som jag skrev, jag vill iaf inte få hunden på mig när jag är där och hälsar på.

Hon var väldigt förvånad att hunden morrade och tycker att han är ju sååå snäll så hon verkar inte alls inse hur rädd/osäker hunden egentligen är, för mig känns det mer som en tidsfråga innan någon blir biten. Nästa gång kanske det är en unge som råkar ta i hunden på fel sätt så han känner sig trängd.

Man ska helst inte fostra andras barn och andras hundar, sägs det.;)

Jag tycker att ägaren själv kunde sett att hunden hoppade och klängde på dig och stoppat den. Men jag hoppas att ni kan prata om det, så att ni kan träffas utan att du behöver vara på helspänn hela tiden!

Nej precis, särskilt som ägaren verkligen inte kan ta kritik.

Nu är jag inte hos henne så mycket som för ett par år sen men sist så kändes det jobbigt. När vi satt och drack kaffe kom dessutom hunden flera gånger och slickade mina fötter (vilket jag avskyr) och var allmänt på och jag försökte maka mig upp så långt det gick i kökssoffan för jag vågade inte säga till honom.

Du kan ju uttrycka det som så.
Din hundhållning har jag inte med att göra, men vill du att jag kommer hit ibland, o det gör jag gärna, så får du hålla ordning på dina hundar. Inget hoppande, skällande o morrande o inga hundar som slickas eller är närgångna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II