Hur ska jag anpassa ridningen?

G

Gurkmeja

Har jag ett problem? Jag vet faktiskt inte. Min 4-åriga valack köpte jag för ett år sedan. Vid röntgen upptäcktes det att han hade pålagringar i båda kotlederna fram. :cry:
En lindrig och en måttlig, båda "mogna" som det stod i utlåtandet. Dessutom har han en lös benbit i en kotled bak.:crazy:
Jag prutade ned till försäkringsvärdet eftersom jag verkligen föll för honom. Han har inte varit halt under det här året och han visade inget på böjprovet som gjordes i samband med köpet.
Eftersom jag vill behålla honom så länge som möjlig så undviker jag tunga underlag och hoppning. Han reds in av förra ägaren vid 2,5 års ålder och red honom i stort sett varje dag när han var tre. Jag rider cirka 30 minuter varannan dag. Hur ska jag göra för att min vackra pålle ska hålla? Ska jag strunta i pålagringar osv så länge han är ohalt? :confused:

Sv: Hur ska jag anpassa ridningen?

Har jag ett problem? Jag vet faktiskt inte. Min 4-åriga valack köpte jag för ett år sedan. Vid röntgen upptäcktes det att han hade pålagringar i båda kotlederna fram. :cry:
En lindrig och en måttlig, båda "mogna" som det stod i utlåtandet. Dessutom har han en lös benbit i en kotled bak.:crazy:
Jag prutade ned till försäkringsvärdet eftersom jag verkligen föll för honom. Han har inte varit halt under det här året och han visade inget på böjprovet som gjordes i samband med köpet.
Eftersom jag vill behålla honom så länge som möjlig så undviker jag tunga underlag och hoppning. Han reds in av förra ägaren vid 2,5 års ålder och red honom i stort sett varje dag när han var tre. Jag rider cirka 30 minuter varannan dag. Hur ska jag göra för att min vackra pålle ska hålla? Ska jag strunta i pålagringar osv så länge han är ohalt? :confused:

Jag tycker du inte ska tänka på pålagringarna så länge hästen inte visar ovilja vid arbete eller hälta. Förtsätt som du gör och bygg upp muskelaturen på honom. Ett tips är att vara återhållsam med arbete på böjda spår.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 261
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar