Sv: Hur ska en ridskola se ut?
så här var min ridskola, och jag tycker det är den bäsa jag sett av alla jag besökt som gett mig rysningar!
Denna var nästan perfekt!
*Stora hagar och inga pyttesmå leriga rasthagar på vintern inte utan det var stora grönahagar året om med skog i vissa och lite mindre i vissa med 3-5 hästar i var, som man fick promenera en liten bit till, sen fanns det 3 rasthagar på gården oxå stora men inte lika stora som de andra som låg en bit bort och utan träd i.
*16 uteboxar och 9 boxar inne i stallet, uteboxarna är fina med mkt strö (spån). Inneboxarna är oxå fina med många fönster, med mkt strö.
Alltså inga spiltor.
*25 hästar, mest ponnys mellan kategorierna B och D, de flesta är D.
Också stora hästar såklart mest fullblod eller korsningar, även nåt halvblod.
*ridning i 60 min, även teori nån gång per termin.
*tillräckligt med stalltjejer som kan vara ledare på nybörjarlektionerna (har sett på andra ridskolor att föräldrarna måste ställa upp som ledare i nybörjarlektionerna, och om då inte föräldern ställer upp får ett litet barn åka runt helt själv på hästen utan nån kontroll alls
)
*Fodring av hö 6 ggr/dag, kraftfoder 2 ggr.
*alla hästar har sin egen utrustning såklart som hänger snyggt, alla hästar har 2 eller 3 delade vanliga tränsbett.
Alla hästar har vanliga engelska nosgrimmor, bra sadlar, alla hästar får även en gelpad om det är nybörjarlektion med ryttare som skumper mkt.
*2 paddockar och ett ridhus med läktare, inneläktare med värme, cafeteria.
*rökning är förbjuden överallt på området.
*inga hästar har nån hjälptygel, men ibland händer det att ridläraren sätter på en gummisnodd på nån ponny som är väldigt busig med någon oerfaren ryttare (tex nybörjare som precis börjat få rida utan ledare) så den inte ska bocka, men aldrig hela lektionen och det händer väldigt sällan!
*inga unghästar får gå lektion, möjligtvis får någon som är 5 år och är lite grön gå i de avancerade grupperna 2 ggr i veckan.
Annars är alla som får gå nybörjar lektioner mellan 10-20 år, de som går i de mer avancerade är mellan 7-15 år.
*alla hästar vilar på samma dag (söndagar) då är även ridskolan stängd för alla utom privatryttare som har inackordering där eller som tränar på nån av tävlingshästarna.
Ridskolehästarna går i hagen hela dagen.
*alla hästar får gå max 3 lektioner per dag och om någon häst får gå 3 lektioner någon dag får den bara gå 1 lektion nästa dag.
*vi hade alltid olika ridlärare i de avancerade grupperna, en var tex en ridande polis och vi fick göra några övningar som hon gjorde på deras lektioner och det var skitkul.
Sen hade vi en dressyrinstruktör som var jättesträng och noggrann och man fick lära sig att RIDA av honom, han var även hoppinstruktör men inriktad på dressyr, han har tävlat i både MSV dressyr tom högre är inte säker och MSV hoppning, var även jockey och galopptränare.
Sen hade vi 2 ridlärare som mest hade nybörjarlektioner.
*sålänge hästarna trivs och mår bra får de gå lektioner hur många år de vill, minsta tecken på att de inte vill mer pensioneras de eller säljs till någon som är väl uppkollad, oftast nån ridskolan känner, där de får ta det lugnt.
*alla hästar är noga utvalda så just de ska klara att vara ridskolehäst, och alla hästar är högt utbildade.
*alla hästar har en 1:e skötare som har ansvar för deras skötsel, dens utrustning mm och ser till så den blir rätt skött av eleverna, men ridlärarna kollar även skötaren noga och alla hästar.
Sen har vissa hästar även 2:e skötare och tom 3:e skötare, som då har mindre ansvar.