Hur ska en bra ridkurs se ut?

IngelaH

Trådstartare
Det kommer lite enkäter då och då från enskilda bukefalosanvändare, som har lite kursverksamhet och liknande vid sidan om. Tyvärr så kan sådana inlägg ses som dold reklam och de tas därför omgående bort från forumet.

Men jag som brukar vara kursdeltagare på diverse jätteroliga och inspirerande kurser, vill ändå ta upp det här ämnet. Det skulle vara roligt att höra vad ni har för åsikter, tankar och funderingar om olika ridkurser.

Så kom igen nu och gnugga geniknölarna.

:bow:

Ska kursen vara en dag, två dagar eller kanske rent av en vecka?

Ska det vara enskild, eller gruppundervisning?

Hur mycket enskild tid anser du att man behöver, för att känna att man fått ut något från kursen?

Är det bättre när tränaren har avsatt tid till teori, eller är det bättre om tränaren lägger in teorin i undervisningen under dagen?

Känns det meningsfullt att titta på andra ryttare som rider om kurshållaren riktar sig lika mycket till publiken som till ryttaren (som på en clinic)?

Kan det vara bra med "markövningar" (stretchning, yoga, "sitsträning", "tygelfattning" mm) utan häst?

Vad vill du att kursledaren ska ha för utbildning, när du anmäler dig till en ridkurs? Ge gärna exempel.

Vad tycker du att en kurs skall få kosta (inkl. moms & mat)?

Sv: Hur ska en bra ridkurs se ut?

Jag gillar kurser på ca 2-3 dagar.

Väljer att rida för tränare som har högst 2 i samma grupp. Har ridit för några där vi varit 5 men det blir lite rörigt om inte alla är fokuserade på att verkligen jobba med sin häst.

Hur mycket enskild tid anser du att man behöver, för att känna att man fått ut något från kursen?
Minst 45 minuter/ridtid. De kurser jag ridit på har varit indelade på ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass.

Är det bättre när tränaren har avsatt tid till teori, eller är det bättre om tränaren lägger in teorin i undervisningen under dagen?
Jag tycker nog att de tränare jag ridit för (western) lyckats föra in väsentlig teori under tiden jag ridit.

Känns det meningsfullt att titta på andra ryttare som rider om kurshållaren riktar sig lika mycket till publiken som till ryttaren (som på en clinic)?
Ja, vissa tränare är suveräna på att förmedla budskap till sittande publik och ryttaren samtidigt. Jag tycker att det är meningsfullt.

Kan det vara bra med "markövningar" (stretchning, yoga, "sitsträning", "tygelfattning" mm) utan häst?
Japp, det finns ryttare som inte har kläm på vad det är dom ska uppnå. Där det blivit lite för mekaniskt.

Vad vill du att kursledaren ska ha för utbildning, när du anmäler dig till en ridkurs? Ge gärna exempel.
Jag rider western och kikar på tränarens resultat. Det finns kurser där man kan läsa upp sig från C- till A-tränare där C-tränare inte behöver ha några resultat. Dom undviker jag. Då väljer jag hellre en tränare som har bra resultat på tävling utan några tränarkurser.

500-1500/dag beroende på tränarens klass.

Vanligtvis tycker jag att 2-3 dagar är bra, men har jag tid/råd så är längre kurser också intressant. Det beror på tränaren, anläggningen och tidpunkt!

Tycker att 2-3 per grupp är lagom. Det är roligare att vara flera när man tränar, men fler än tre blir bara jobbigt och rörigt. Huvudsaken är att de andra ryttarna/ekipagen är på samma nivå som en själv.

Rider gärna två pass om dagen, ca 1,5 timme vardera eller gärna längre. Det blir mycket ridning men det gör varken mig eller hästen något!

Vill inte ha vanlig teori, är inte på en sådan nivå. Är det något jag bör veta så får tränaren gärna säga det. Går jag på en kurs där det finns nybörjare så får de gärna ha teori men då vill jag ha något annat, anpassat för ryttare som kommit långt/längre.

Ja, det tycker jag. Det ska inte vara ett måste att titta på, men det är alltid intressant. På det viset kan man också få ett hum om hur tränaren är och hinna förbereda sig själv lite innan man rider själv.

Nej! Skulle aldrig någonsin betala pengar för det. Vill jag lära mig t ex stretching så tar jag ut någon utbildad sådan som lär mig det. Yoga osv skulle få mig att storkna, och tygelfattning känns väldigt nybörjaraktigt. Man blir aldrig fullärd, men eftersom jag svarar på den här "enkäten" ur min synvinkel så är sådana saker inte intressanta för mig.

Har tränaren en utbildning så är det bara bra, men för mig är ett gott rykte, gedigen bakgrund och framförallt TÄVLINGSRESULTAT viktigt! Rider gärna för ryttare som presterat något på tävlingsbanan och därmed visat "för mig" att det de lär ut lönar sig.

Är det en bra tränare, t ex utländsk, så betalar jag lugnt runt 4000:- för en helg om det är allt inklusive. Det beror på vilken tränare det är, anläggning osv. Jag rider gärna för utländska tränare så då blir det ju dyrare!

Mvh Huntress :)

Själv rider jag ju inte så mkt nu längre, men jag kan ju svara ur ponnymammaperspektivet :D

En dag är för lite, 2-3 dagar är nog det bästa. En vecka är ju mer som ett läger.

Ska det vara gruppvis, så är 3 st max, iaf när det gäller barn.

Jag tycker att om man rider enskilt så räcker ett pass om dagen. Är det någon slags gruppundervisning så är två pass att föredra.

Ska man ha teori så är det bra om alla kursdeltagare ligger på samma nivå kunskapsmässigt.

Ja, om det är en kompentent och kunnig person som är kurshållare. Dessutom ska det finnas utrustning så att alla publik kan höra bra.

Njae, det känns inte som något vi skulle vara intresserad av.

Jag vill gärna att kursledaren ska ha någon slags dokumenterad utbildning, eller annars väldigt goda tävlingsresultat. Men först och främst är det viktigt att kursledaren är en god pedagog.

För en hel helg skulle jag gärna betala, jag kan inte säga någon speciell "smärtgräns".

För mig fungerar en- och tvådagarskurser väldigt bra. Flera kurser under året och så jobbar man med sin "hemläxa" mellan kurserna och mejlar instruktören om några stora ? :confused: dyker upp.

Helst enskild ridning, eller max 2 personer per "grupp"

45 minuter en timme/dag

Både och! Själva ridpasset ska vara en dialog mellan ekipage och instruktör, för att den teoretiska biten ska gå in. Och så ska kursen börja med en en genomgång av vad kursen ska gå ut på och vad instruktören vill hinna med under kursen. Är det två ridpass/dag ska det vara ett kort teoripass mellan ridpassen där instruktören tar upp varje ekipage och talar om vad som var bra, mindre bra och vad man ska jobba med nästa ridpass.

Givetvis!

Ja, det är faktiskt väldigt bra, även om det kan kännas och se larvigt ut. Man skaffar sig ofta fula ovanor, även om min inte gärna inser det själv. :devil:

Gärna RIK i botten och sedan valfria kursledarutbildningar. Det räcker inte med att "jag har ridit massor av gånger för XX".

Det är svårt att säga, det beror på reseavstånd och övernattningsmöjlighet för instruktören. Men för väl instruerade enskilda ridpass 30 minuter kan jag tänka mig att betala 200 för en halvtimme, väl planerade och genomförda teoripass 100 kr för en halvtimme. Eftersom jag är sjukpensionär, så är dock min smärtgräns på helgkurs 1500 kronor.

Eftersom det offtast blir alldeles för dyrt med en veka så är två dagar ganska lagom, en vecka vore välldigt roligt men svårt att genomföra, man har ju jobb och flera hästar

Jag tycker att man ska kunna vällja, om man har någon på ungifär samma nivå och liknande problem kan det vara okej att rida två,
det är lite svårt att rida två om någon behöver träna slutor och nån annan gallopfattningar.

Det beror helt på tränaren, men en lek borde i alla fall vara 45 min.

Teori får man aldrig för mycket av, desutom så gör alla tränare lite olika, så om man ska få ut max av kuren tycker jag att det är jätte bra med teori där tränaren går igenom hur tränaren vill att ridning ska vara, målen med tränarens träning, hur hon el han vill att man ska använda hjälperna. Det kan vara välldigt stora olikheter mellan olika tränare, har man inte grundtanken kan det vara svårt att förstå vad tränaren vill ha ut av lektionen, sen så tycker jag det är tråkigt att höra en detaljerad teori lektion på min ridtid, det ska vara avklarat innan.

Absolut, man får se ryttare på olika nivåer och med olika problem. Är tränaren duktig löser tränaren problemen på olika sätt och man får med sig många bra och nya tipps med sig hem.

varför inte

Om jag ska anmäla mig till en kurs så skulle jag villja vara med som markfolk innan, för att veta vad tränaren har för filosofi. Bara för att tränaren har gått hippen så behöver de inte vara ett dugg duktig.

Jag vill mer vta om tränaren är kompitent, utbildningen struntar jag i bara tränaren är duktig.

Vad tycker du att en kurs skall få kosta (inkl. moms & mat)?[/QUOTE]

Jag har väll betalat runt 4000 för en helgkurs, med installning, mat, såvplats, hyra transport osv. och det har det varit värt. fast bara för att tränaren är välldigt kompetent och värkligen kunde hjälpa mig med mina problem.

skulle aldrig betala det priset för en tränare som enbart hade gått hippologen. såna har jag haft på skolan och de var inte bra.

IngelaH skrev:
Det kommer lite enkäter då och då från enskilda bukefalosanvändare, som har lite kursverksamhet och liknande vid sidan om. Tyvärr så kan sådana inlägg ses som dold reklam och de tas därför omgående bort från forumet.

Men jag som brukar vara kursdeltagare på diverse jätteroliga och inspirerande kurser, vill ändå ta upp det här ämnet. Det skulle vara roligt att höra vad ni har för åsikter, tankar och funderingar om olika ridkurser.

Gärna två-tre dagar
Två går ann
Två korta pass är bättre än ett långt.
Är det bättre när tränaren har avsatt tid till teori, eller är det bättre om tränaren lägger in teorin i undervisningen under dagen? mellan passen för att kunna ge varje deltagare sin bit, gärna med video för att visa brister man inte tror man har.

Man lär sig otroligt mycket på att titta.
bara om det är några problem, tex. med spänningar.

Huvudsaken är att tränaren är en god pedagog, vet vad den vill, och att det är vad jag också vill.
Jag vill så klart att det ska vara så billigt som möjligt.

Hej IngelaH kul att höras. Kille.

Det beror tycker jag vad det är för typ av kurs. Tycker att helgkurser är bra + de som är veckovis. Man samtidigt så beror det som sagt på vad kursen har för målinriktning opch vad manvill få ut av kursen. Man måste tänka på att en veckas kurs faktiskt kan bli mkt på en gång, och att en seriekurs i så fall är mkt bättre.

Jag har en islandshäst och de kurser jag har varit på har varit kanon när kursen vart upplagd som 2 ridpass med 2-3 persi gruppen på lördagen och sen en privatlektion på söndagen.

Jag tycker just att ett avslutande pass som privatlektion är kanon.

Jag tycker att det är rätt fiffigt att lägga in teorin efter eller under lunchen....o att man känner att tiden finns för mkt frågeställanden.

Självklart. Man lär sig kanonmkt av att titta på andra. Har en tränare som ofta vänder sig till publiken också och förklarar om det är ngt som är svårt. Det är mkt bra.

Ja det kan det. Men jag rekommenderar även att ha det som en enskild kurs där man verkligen går igenom grunder och sådant.

Beroende för vad kursen inriktning är så tycker jag att antingen ska tränarenvara bra utbildad eller så ska han/hon vara väldigt erfaren som hästtränare, tävlingsryttare eller liknande.

Om det e en helgkurs= mellan 1000-2000 kr, veckokurs=2000-2600 kr

Lasse skrev:
Jag vill så klart att det ska vara så billigt som möjligt.

Men VAD vill du lära dig på en kurs och HUR vill du lära dig det, för att det ska vara värt det "så billigt som möjligt" pris du är villig att betala?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka